منیژه حکمت که متقاضی دریافت مجوز نمایش فیلم «بندر بند» است، می گوید: در روزهای سختی که میگذرد امیدوارم تحمل بچههای اصیل سینما بالاتر رود و حتی شده با موبایل فیلم بسازند و نگذارند سینما دست نامحرمان بیفتد.
به گزارش سینماسینما این تهیهکننده و کارگردان سینما در توضیح فیلم جدیدی که ساخته و برای نمایش در جشنواره فیلم تورنتو هم پذیرفته شده است، گفت: با توجه به شرایط تاسفانگیز سینما، پولهای کثیف، حضور آدمهای نامربوط به سینما و تغییر کل مناسبات حرفهای به پولشویی شرایط طوری شد که ما نمیتوانستم راحت فیلم بسازیم. سینمای مستقل آسیبپذیرترین گروهی بود که در این ورطه غیرمنصفانهی حضور ارگانها و پولهای کثیف زمینگیر می شد. من فکر کردم بهترین کار همان است که در اروپا و برخی کشورهای دیگر اتفاق افتاد که در بحران های خاص جریانسازی میکردند و الان بهترین زمان است که جریان ایجاد کنیم و فیلم کمبودجه بسازیم، چون این کار به غیر از اینکه حرفه ماست، دغدغه ما نیز است و بعد از ۴۰ سال کار قرار نیست اجازه دهیم خروجی سینما آن چیزی باشد که بعضی از آنها را روی پرده می بینیم.
حکمت افزود: سینماگرانی که هنوز این حرفه برایشان هنر است نباید اجازه بروز برخی اتفاقها را میدادند ولی به هرحال فکر میکنم مسئولان سینمایی در این میان از همه بیشتر مقصر هستند و زمینهای را ایجاد کردند که سینمای مرجع زمین گیر شود. من در این اوضاع تصمیم گرفتم با حداقلها و با یک تیم حرفهای درجه یک فیلمهای کمبودجه بسازم که قصههای جذاب داشته باشند و اکران هم شوند.
او با تقدیر از همراهی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در این مسیر و انتقاد از بنیاد سینمایی فارابی که «قرار بود سینمای راستین را حمایت کند ولی پروانههایی که صادر میشود این را نشان نمیدهد» گفت: من فیلم دیگری را هم قصد دارم شروع کنم، امیدوارم تحمل بچههای اصیل سینما بالاتر رود و حتی شده با موبایل فیلم بسازند اما اجازه ندهند که سینما به دست نامحرمان بیفتد.
حکمت افزود: «بندر بند» یک فیلم مستقل با دغدغههای مستقل است که در ۱۵ روز ساخته شد و به همه گروه درجه یک آن دستمریزاد میگویم که با حداقل امکانات و در شرایط سخت همراه ما شدند. در حال حاضر هم حضور آن برای چند جشنواره خارجی برنامهریزی شده و بعد به اکران داخلی میرسیم.
حکمت برای دریافت پروانه نمایش این فیلم متقاضی شده که البته در فهرست منتشر شده از سوی سازمان سینمایی نام آن «مسابقه» بود و تغییر نام داده است.
به گفته وی در نوروز سال قبل که در کشور سیل آمد، براساس یک طرح و قصه اولیهای که داشت با همکاری دوستانش طرح اصلی را آماده کرد و چون فرصت نبود ابتدا درخواست پروانه ویدیوی داد ولی بعد درخواست سینمایی فیلم ارائه شد.
رضا کولغانی، امیرحسین طاهری، مهدیه (مهلا) موسوی و پگاه آهنگرانی بازیگران این فیلم سینمایی هستند.
این فیلم به کارگردانی منیژه حکمت و تهیه کنندگی مشترک حکمت و مهشید آهنگرانی فراهانی، فیلمی جادهای با چشماندازهایی از کشورمان و مملو از موسیقی در میانه سیل خانمانبرافکن در ایران است که در نمایش افتتاحیه جهانی در بخش سینمای معاصر جهان در جشنواره تورنتو روی پرده میرود.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «میان رویا و امید» به جشنواره تورنتو راه یافت
- «هفت روز» به جشنواره تورنتو میرود
- منیژه حکمت از جشنواره داکا جایزه گرفت
- انتقاد اسپایک لی از منتقدانی که فیلمش را موجب شورش خواندند
- شروع جشنواره تورنتو با ستاره کمتر، ماسک بیشتر و فیلم آخر میازاکی
- با فیلم زندگینامهای «فابلمنها»؛ اسپیلبرگ جایزه اصلی جشنواره تورنتو را برد
- سینماسینما/ گزارشی از ششمین روز جشنواره فیلم تورنتو/ از کارتل قانونی مواد مخدر تا چیپ در مغز
- سینماسینما/ گزارشی از چهارمین روز جشنواره فیلم تورنتو/ از نامهای به سینما تا ساعتهای دالی
- سینماسینما/ گزارشی از سومین روز جشنواره فیلم تورنتو/ از سوگواری تا مفهوم مرگ و زمان
- سینماسینما/ گزارشی از روز دوم جشنواره تورنتو/ روز تفریق
- سینماسینما- گزارشی از اولین روز جشنواره فیلم تورنتو/ آغاز با «مثلث اندوه»؛ متاثر از مرگ بازیگر
- حضور «ملخ» در بخش رقابتی جشنواره ونکوور
- «تفریق» در جشنواره تورنتو رونمایی میشود
- سینماگران هشدار دادند: بیکاری؛ بحران سینما در سال ۱۴۰۱/ آیا مدیران جدید میخواهند سینما را از ابتدا اختراع کنند؟!
- بلوغ بازیگری برآمده از یک خانواده سینمایی/ درباره بازی پگاه آهنگرانی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش





