
فرزانه متین- فیلم جاندار نخستین فیلم بلند حسین امیری دوماری وپدرام امیری است که می توان گفت در میان فیلم اولی ها، نمره ی چندان پایینی نیاورده است.موضوع محوری فیلم همان موضوع پیش پا افتاده قتل نفس، قصاص و راضی کردن اولیای دم است که سال ها دست از یقه ی سینمای ایران بر نمی دارد بدون آن که در هر فیلمی، حرف جدیدی داشته باشد.شاید بهترین فیلم در این زمینه را باید شهر زیبا اصغر فرهادی دانست .با این حال این دو کارگردان سعی کرده اند با بازیگران به نامی چون فاطمه معتمد آریا، حامد بهدادفر، باران کوثری، جوادعزتی، علی شادمان و مسعود کرامتی با محوریت این موضوع اجتماعی ، فیلمی متفاوت ارائه دهند و گیشه را از آن خود کنند.اما فیلمنامه و بازی های غیرقابل باور باعث شکست این فیلم در گیشه شده است.
داستان، ماجرای عروسی دختر خانوادهای به ظاهر خوشبخت است که سرانجام با درگیری برادر خواستگار قدیمی دختر، قتل صورت می گیرد و شرط ولی دم برای صرف نظر از قصاص ،طلاق دختر از همسرش و ازدواج با وی است.
خرده روایت های فیلم بسیار زیاد است و شاید باید گفت شاخ و برگ فراوانی به فیلم داده شده که چندان به پیشبرد داستان کمک نمی کند.همانطور که گفته شد فیلم حرف جدیدی ندارد.جان دار هم مانند سایر فیلم ها با جشن شروع می شود و که می خواهد خبر از وقوع یک حادثه بدفرجام دهد که نمونه ی بارز آن فیلم «درباره الی» استجاو ن دار هم از این قاعده مستثنی نبوده است.از نکات مثبت فیلم، مقدمه کوتاه جان دار است که سریع داستان را آغاز می کند.
فیلم در بعضی از سکانس ها حوصله ی مخاطب را سر می برد و اذیت می کند.در واقع یک نوع سردرگمی در مخاطب ایجاد می کند. برخی از اعضای خانواده احساساتشان بر منطق و بعضی منطق بر احساساتشان غلبه دارد .
هیچکدام از بازیگران نقش درخشانی از خود به جای نگذاشته اند به غیر از جواد عزتی که نقش بی نظیر و جدی اش جزو برگ برنده ی فیلم است البته از بازی پسر کوچک خانواده، علی شادمان هم نباید غافل شد و در حد توانایی اش بازی خوبی را ارائه داده است.
در کل فیلم جان دار یکی از فیلم های پرتنش و تلخی است که آخرین روزهای اکران خود را سپری می کند. داستان فیلم مشخص است اما خط روایی آن نا مشخص.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- گفتوگو با نویسندگان «شنای پروانه»/ در دل یک ملودرام اجتماعی یک قهرمان پرورش دادیم
- پوستر «جان دار» منتشر شد
- فعلا دو خطای فاحش در کارنامه هیات انتخاب
- چند سطر درباره چهار فیلم جشنواره سی و هفتم/ «قسم»، «درخونگاه»، «معکوس» و «جاندار»
- پایان تدوین «جاندار» با بازی حامد بهداد + عکس
- جواد عزتی جلوی دوربین هومن بهمنش در «جاندار» رفت
- باران کوثری مقابل دوربین «جاندار» رفت
- نخستین عکس حامد بهداد در «جان دار»
- آغاز فیلمبرداری «جان دار» با حضور رخشان بنیاعتماد و جهانگیر کوثری
- گریم فاطمه معتمدآریا در «جاندار» رونمایی شد + عکس
- مسعود کرامتی همبازی حامد بهداد و فاطمه معتمدآریا در «جان دار» شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم





