این روزها بحث ورود “پول کثیف” به سینما شده بحث اصلی محافل سینمایی و طبیعی است که این نوع بحث ها در حوزه فرهنگ و هنر از جذابیت های خاصی برخوردار است و بیشتر شبیه حب و بغض های شخصی از نظر نگارنده این بحث ها تعبیر می شود تا دغدغه های ملی و اخلاقی! صرفنظر از ضرورت کالبد شکافی چگونگی ورود پول های کثیف به سینما و نمایش خانگی که نسبت به سایر حوزه های اقتصادی قابل توجه نیست باید به ورود “پول کثیف” به تمام شئونات زندگی مان نگاه دوباره ایی بیاندازیم تا متوجه این نکته بشویم که چگونه این فاجعه تمام مختصات زندگی ایرانی را تحت شعاع قرارداده است!
تعدادی نه چندان کم از ایرانی های در بانک ها سرمایه گذاری کرده اند و یا خیلی ها وام های ریز و درشت گرفته اند و همه ما می دانیم که تمام سیستم بانکی آلوده به ” ربا” است و مصداق پول کثیف مصداق بارز “ربا” است! تعدادی دیگر از ایرانی ها با سرمایه گذاری در بازار ارز و سکه به دنبال سود بادآورده ایی هستند که بتوانند سرمایه خود را یکشبه دو برابر نمایند و باز هم این رفتار مصداق توسعه “پول کثیف” است در بین ما ایرانی ها! تعداد دیگرمان نیز در حوزه مسکن به دنبال فروش بالاتر نسبت به قیمت واقعی مسکن هستیم و تا اونجایی که بتوانیم گوش مشتری هایمان را میبریم تا منفعت بیشتری کسب کنیم و این هم مصداق “پول کثیف” است!
تعداد دیگرمان هم با زدوبند در ارائه کیفیت پایین تولیداتمان همانند خودرو و ... و حاشیه سود بالا به دنبال منفعت بیشتر هستیم تا سودمان را بالاتر ببریم و این هم مصداق ” پول کثیف” است! تعداد دیگرمان نیز در کاهش خدمات آموزشی و تربیتی به دانش آموزان و دانشجویان این سرزمین و افزایش کلاس های خصوصی ( درس هایی که باید سرکلاس بدهیم به دلیل منفعت اقتصادی بیشتر به کلاس های خصوصی انتقال داده ایم ) ” پول کثیف” را در حوزه آموزش و پرورش و آموزش عالی وارد کرده ایم!
تعداد دیگرمان که بازدو بند در مراجع قدرت چه دولت و چه مجلس و چه قضا یا چشم پوشی کرده ایم از “پول کثیف” یا که خودمان شده ایم مروج آن! و تعداد دیگرمان نیز درحال برنامه ریزی هستیم تا چگونه بتوانیم “پول کثیف” بیشتری را از آن خودمان کنیم!
و در آخر هم باز برسیم به سینما: “پول کثیف” یعنی این که فیلمی را تولید کنیم که بخاطر منفعت بیشتر مخاطبان را ناراضی و آزرده از سینما خارج کنیم و می دانیم که این روزها و این سال ها به چه میزان شاهد تولید فیلم هایی بوده ایم که به بهانه تولید فرهنگی مصداق بارز اشاعه “پول کثیف” در سینما بوده اند و پولشویی و کثیف بودن پول فقط به پولهایی که با زد و بند و کلاهبرداری تولید میشوند معروف نیستند! بلکه هر فعالیتی که باعث از بین رفتن کرامت انسانی، کاهش کیفیت، هدر دادن وقت، عدم سود منطقی در داد وستد، کاهش خدمات اداری، تخریب محیط زیست، زد وبند در داد وستد اقتصادی، کم کاری در خدمات آموزش و پرورش و آموزش عالی، عدم نظارت در مراجع ذیربط، پایین بودن بهره وری در تمام شاخص هایی اجتماعی و اقتصادی و... مصداق بارز ورود “پول کثیف” به ساختارهای این سرزمین است!
بدون تعارف همه ما در “پول کثیف” غوطه وریم…
*کارشناس سینما
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- هشدار برای یک فرونشست سینمایی
- توضیحات امیر حسین علم الهدی درباره اظهاراتش در یک برنامه تلویزیونی
- انتقاد علم الهدی از یک طرح عجیب : فیلمها قرار است بر اساس قرعه کشی در سینماها اکران شوند
- به احترام سینما/یادداشتی از امیر حسین علم الهدی
- انتقاد امیر حسین علم الهدی از استعفای انتخاباتی وزیر آموزش و پرورش
- چرا روند موفقیت فیلمسازان اول مختل میشود؟/یادداشتی از امیر حسین علم الهدی
- اعتراض تند علمالهدی به حذف فیلمهای هنر و تجربه از راهروهای سازمان سینمایی در زمان حیدریان
- امیر یوسفی یکی از نابغه های سینمای ایران است که روزی از این سرزمین خواهد رفت !
- تهدید جدی برای سینمای اجتماعی / یادداشتی از امیر حسین علم الهدی
- پست اینستاگرامی علم الهدی درباره عصبانی نیستم و طعنه وکنایه به مخالفان این فیلم
- امیرحسین علم الهدی :تلاوت قرآن زنده یاد عبدالباسط تکرار نشدنی است
- واکنش تند امیرحسین علم الهدی به اظهارات اخیر یامین پور
- انتقاد امیرحسین علم الهدی از حذف مستند زندگی فائزه هاشمی از جشنواره سینما حقیقت
- امیرحسین علمالهدی در گفتوگو با سینماسینما/ سیمرغ «هنر و تجربه» آدرس دقیق این سینما را نمایان میکند
- علمالهدی:صدها فیلم مهم تاریخ سینما در گذشته،از چرخه نمایش سینماها حذف شده بودند
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- رکوردداران روز اول اکران
- «اتاق فرار» پرمخاطبترین بسته فیلم کوتاه «هنر و تجربه»
- معرفی برگزیدگان جوایز دیوید دی دوناتلو ۲۰۲۴ ایتالیا/ «من کاپیتان» بهترین فیلم شد
- روسای جدید آکادمی سزار معرفی شدند
- فیلم کوتاه «چوپان» در جشنواره ژاپنی
- «طاووس خانم و ازدواجهایش» در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه میرود
- حسن فتحی: جهانِ پر از طمع و ویرانی را با افعال خود سیاهتر نکنیم
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
- جزئیاتی از فیلم «کارآموز» علی عباسی/ صعود ترامپ
- جزئیات برنامههای جشنواره ترایبکا اعلام شد/ نمایش فیلمهای خاطرهانگیز هیچکاک، اسکورسیزی و اسپیلبرگ
- برگزاری دوازدهمین کارگاه بینالمللی تئوری اطلاعات و مخابرات با حمایت همراه اول
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره
- جشنواره «هاتداکس» در ایستگاه پایانی؟/ گرفتاریهای تهدید کننده
- رخشان بنیاعتماد و روبن اوستلوند در مجمع سرمایهگذاران بازار فیلم کن
- نظارت سازمان سینمایی به نمایش آثار سینمایی خارجی در پلتفرمها
- پل استر درگذشت
- رامین حسینپور بهترین آهنگساز فستیوال لسآنجلس شد
- رقابت ویژه چند فیلم و تعطیلی یک روزه سینما
- «پر» در جشنواره ورونژ روسیه نمایش داده میشود
- مسعود اسکویی درگذشت
- برگزیدگان جشنواره فیلم پکن معرفی شدند/ تجلیل از چن کایگه با حضور ییمو
- «سیم خاردار» در کازابلانکا
- راهیابی مستند «دوربین فرانسوی» به جشنواره ارمنستانی
- نمایشگاه نقاشی «درخت جان» در گالری کاما
- رضا شیخی فیلمبردار سینمای ایران درگذشت
- پایان فیلمبرداری «خالد» در زیگورات
- معرفی آثار راه یافته به بخش فیلمنامه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- امیر جدیدی، منصور بهرامی میشود
- زیر پوست شهر/ نگاهی به سریال «افعی تهران»
- هیات داوران جشنواره فیلم کن معرفی شدند/ گلادستون، کورئیدا و بایونا در فهرست