سینماسینما، سپیده ابرآویز
«قاضی و مرگ» یک فیلم آبی است. حکایت عاشقانههای مردی است که ما را یاد کارتون قدیمی «معاون کلانتر» و جمله معروفش میاندازد: «زیر ستاره حلبیش قلبی از طلا داره.» فیلم داستان زندگی مردی است آراسته، خوشتیپ و پرانرژی که خانواده و بیش از آن همسرش را در ۶۰ سالگی همچنان مثل روز اول عاشقانه دوست دارد. او تمام تلاشش را میکند تا خانوادهاش هر چه آرامتر، صمیمیتر و راحتتر زندگی کنند. «قاضی و مرگ» ماجرای بخشش است. بخشش کسی که دست به قتل نزدیکترین کس این قاضی، یعنی پدرش، زده است. روایت قلبی است که با گریههای زن جوان یک متهم به درد میآید. نگاهی به پدری است که فرزندان سالم تربیت و محیطی آزاد برای گفتوگو در خانهاش فراهم کرده است.
«قاضی و مرگ» یک فیلم خاکستری است. کاری به نمایش قصاص و التماس برای گرفتن رضایت و دیه و گلریزان و مفاهیم اینچنینی که پیش از این بارها و بارها در فیلمهای مستند یا سینمایی دیدهایم، ندارد. صرفا قصه یک قاضی است. قاضیای که در ۴۵ سال خدمت، از ۴۵۰۰ پرونده، ۴۰۰۰ نفر را مجرم شناخته و به مرگ محکوم کرده است. آنچه این مرگها را از فاجعه تبدیل به یک حکم میکند، اطمینان این قاضی به کارش است. این اعتماد پشتوانهای روانشناسانه دارد و نشان میدهد وقتی به کاری که میکنی باور داشته باشی، هیچچیز باعث تردید و عقب نشینی نمیشود. تسلط این قاضی (نورالله عزیزمحمدی) با چنان اقتداری به تصویر کشیده شده است که حتی اگر از مخالفان حکم قصاص باشی، نمیتوانی بعد از تماشای فیلم با همان قطعیت قبلی نسبت به این حکم نظر بدهی.
«قاضی و مرگ» یک فیلم سیاه است. سراسر داستان مرگ است. داستان آدمهایی که با یک امضا برای همیشه از این دنیا میروند. داستان مردی است که به گفته خودش همزاد مرگ است. با مرگ آنقدر صمیمی است که سالهاست کفنش را خریده و بارها و بارها (حتی در سکانسی از فیلم) آن را بر تن کرده است. حکایت تنهایی و سختی و ملال است از کسی که در کودکی دو برادر و مادر ۲۸ سالهاش را به خاطر فقر از دست داده است و حالا بعد از سالها صدور حکم قصاص و ایجاد موقعیت بخشیدن یا نبخشیدن، خود در مقام یک شاکی باید درباره پرونده پدرش که به شکل فجیعی به قتل رسیده است، تصمیم بگیرد. او در دل سیاهترین مفهوم دنیا (مرگ) قاتل پدرش را میبخشد و فیلم فاصلهای میشود از سیاه تا خاکستری؛ تا آبی.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چهار مستند ایرانی در جشنواره هات داکس
- بازگشایی سامانه ثبت طرح مرکز گسترش از اردیبهشت ۱۴۰۳
- معرفی فیلمهای ۳ بخش از جشنواره «سینماحقیقت»
- با معرفی هیات انتخاب و داوری؛ آثار مستند راهیافته به چهلمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران اعلام شد
- ۶۱۵ مستند ایرانی متقاضی حضور در هفدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- یک ایرانی نامزد دریافت پاندای طلایی چین شد
- در یک نشست رسانهای مطرح شد؛ دغدغه کارگردان باید فقط ساخت یک فیلم خوب باشد/ ما در قبال این فرهنگ مسئولیم
- رونمایی از مستند «سبز بن دار»
- کتاب «حاشیه همان متن است» منتشر شد
- با معرفی هیات انتخاب و داوری؛ آثار راهیافته به بخش مستند بلند جشنواره چهل و یکم فیلم فجر اعلام شد
- مستندهای خارجی بلند و نیمه بلند مسابقه بینالملل «سینماحقیقت» معرفی شدند
- مستندهای کوتاه و نیمه بلند «سینماحقیقت» معرفی شدند
- افزایش مبلغ جوایز شانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»/ ۵۰ میلیون تومان جایزه بهترین فیلم
- پوستر شانزدهمین جشنواره سینماحقیقت رونمایی شد
- داستانهایی از یزد در «تا بادها، یادها را نبرند»/ مستند آرشیوی سندی هویتی است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





