بهروز افخمی در ابتدای برنامه «هفت» بیان کرد که همزمان با نزدیکی جشنواره فیلم فجر با مدیران و دست اندرکاران سینمای ایران اعلام آتش بس می کند.
به گزارش سینماسینما، دوازدهمین قسمت از سری تازه برنامه سینمایی «هفت» شب گذشته ۱۸ دی ماه با حضور محمد حیدری دبیر سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر و نادر طالب زاده دبیر ششمین جشنواره مردمی فیلم «عمار» روی آنتن شبکه سه سیما رفت.
بهروز افخمی در ابتدای برنامه بیان کرد: از این هفته به مناسبت نزدیک شدن به جشنواره فیلم فجر تا پایان جشنواره با مدیران و دست اندرکاران سینمای ایران اعلام آتش بس می کنیم، به این دلیل که اکنون در حال آماده شدن برای جشنواره فیلم فجر هستند که یادگاری انقلاب و جشنواره بزرگ سینمای ایران است. ما نیز سعی می کنیم در فرصت باقی مانده به تبلیغ و معرفی فیلم ها بپردازیم تا همه را به سمت سینماها بکشانیم.
وی ادامه داد: در ایام جشنواره فیلم فجر نیز هر شب برنامه زنده خواهیم داشت و به نقد و بررسی فیلم ها هم خواهیم پرداخت.
افخمی در ادامه یادداشتی از حسین معززی نیا با عنوان «چرا به هیچ قاعده ای تن نمی دهید؟» درباره فیلمسازانی که به رد شدن فیلمشان از بخش مسابقه جشنواره فجر اعتراض داشتند، قرائت کرد.
ضرورت توجه بیشتر به بخش فیلمنامه در جشنواره
در ادامه برنامه محمد حیدری دبیر سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر درباره انیمیشن های رسیده به دبیرخانه جشنواره اظهار کرد: با توجه به اینکه امسال آثار انیمیشن تولید شده و رسیده به جشنواره نسبت به سال های گذشته بیشتر است امیدواریم که بتوانیم بخشی را به این حوزه اختصاص دهیم و درخصوص جایزه این بخش باید به کیفیت آثار رسیده توجه کرد.
افخمی در ادامه برنامه اظهار کرد: به نظر من حتی می توان در جشنواره سال های بعد نظیر گلدن گلوب جوایز را در دو بخش فیلم های کمدی و درام تقسیم کرد تا تولید این آثار بیشتر تشویق شود. فکر می کنم سال گذشته سال بد و بی اعتبارکننده ای برای جشنواره بود وگرنه هر دبیری که کارش را خوب انجام دهد باید تداوم یابد.
حیدری درخصوص هیات داوران جشنواره فجر سی و چهارم گفت: هیات داوران امسال ۷ نفر هستند که اگر بخواهیم در بخش های فنی از افراد متخصص استفاده کنیم ممکن است به ۹ نفر برسد.
فرهنگ فیلم دیدن، آموزش و کشف استعداد ویژگی های جشنواره عمار
در ادامه برنامه نادر طالب زاده دبیر جشنواره مردمی فیلم «عمار» مهمان دیگر برنامه «هفت» بود و درباره این جشنواره عنوان کرد: جشنواره «عمار» یک ویترین است همانطور که ابتدای انقلاب جهاد سازندگی کمبودهای ما را قبل از جنگ را جبران می کرد. «عمار» نیز چنین کاری در سینمای امروز انجام داد که آن فرهنگ فیلم دیدن است. این جشنواره فیلم ها را به روستاها می برد. یک بخش آن آموزش است. آموزش مستندسازی و داستانی و دیگری کشف استعداد در سطح کشور است که شاید به نوعی وزارت ارشاد وظیفه چنین کاری داشت اما نکرد.
وی افزود: «عمار» یک حرکت جهادی رسانه ای است. انتخاب سوژه ها و نقدها با جرات و بی تعارف است. این دوره، یک دوره جالبی است.
چیزی که در سینمای امروز اهمیت ندارد اندیشه است
برنامه «هفت» در بخش میز خبر خود با علیرضا رئیسیان کارگردان و تهیه کننده سینما گفتگو کرد و وی درباره فضای فعلی سینما یادآور شد: فضای فعلی سینمای ما تماما جشن و سرور است و چیزی که اهمیت ندارد، فکر و اندیشه است. شما در همین جشنواره فجر امسال می بینید چند بزرگداشت می گیرند که کارگردانان در آن سهمی ندارند.
وی ادامه داد: من شخصا فضای فعلی سینما و مدیریتش را درک نمی کنم. خوشحال می شدم که فیلم هایی نظیر «دراکولا» در جشنواره حضور می یافتند. پیشنهاد ما به دبیر جشنواره این بود که حداقل بخش نگاه ملی را در جشنواره بگذارند، حتی اگر وارد بخش رقابتی نشود.
رئیسیان همچنین درخصوص پوستر جشنواره فجر سی و چهارم اظهار کرد: حقیقتش از پوستر امسال جشنواره خوشم نیامد. برای اینکه نه شکیبایی بود، نه سینمای ایران بود و نه زیبا بود!
در ادامه برنامه «هفت» مسعود فراستی در بخش نقد فیلم های خارجی با حضور بهروز افخمی به نقد و بررسی فیلم سینمایی «مریخی» پرداخت.
بهروز افخمی در این بخش بیان کرد که هنوز هیچ یک از منتقدان، این فیلم را ندیده اند و بر آن نقدی ندارند لذا خود در این بخش به نقد و بررسی این فیلم پرداخت.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- بخش زیادی از انتقاداتی که در برنامه هفت مطرح می شود به خود افخمی بر می گردد
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- بازخوانی سرنوشت «علت مرگ: نامعلوم» / فیلمی که چون پروانه نمایش نداشت، از جشنواره فجر حذف شد
- شبنشینی غیرایرانی در هفتِ یلدایی
- صدور پروانه ساخت سینمایی جدید برای افخمی، روستایی و ۴ کارگردان دیگر
- زن ۸۰ ساله یهودی سوژه فیلم جدید بهروز افخمی شد
- افخمی: «بی بدن» را به جای «صبح اعدام» وارد مسابقه کنید
- شوکرانِ خنده در عزا/ درباره بهروز افخمی
- لبخندزنان در میان اتاقهای خونآلود/ درباره بهروز افخمی و حضورش در خانه مهرجویی
- با حضور بهروز افخمی؛ سرهنگ ثریای واقعی مهمان اولین برنامه «از سرگذشت» میشود
- افخمی ماجرای اعدام طیب حاج رضایی را میسازد
- له له زدن برای تیتر شدن/ درباره اظهارات ابوالقاسم طالبی
- واکنش کانون کارگردانان به توهین طالبی و افخمی به زنان در برنامه «هفت»/ این مضحکه را تعطیل کنید
- واکنش بدیعی و ضیاییپرور به حرفهای طالبی؛ دیده شدن به هر قیمت/ توهین به نیمی از جمعیت کشور
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم





