سینماسینما، منوچهر دین پرست:
زندگی نمایشنامهنویسی که سر در سودای حقیقتجویی دارد. دائمالخمری که هنگام مستی صحبت از راستی میکند و دوستانش او را شاعر تئاتر مینامند. سرنوشت مردی که میخواهد میان خیر و شر در دامن خیر قرار گیرد، اما زمینه و زمانه با او سر ناسازگاری دارد. او از اینکه در فقر و فلاکت سر میکند، سخت دلگیر و اندوهناک است. تمامی اینها نمایی دور از زندگی گرابه است. کریستین گرابه (۱۸۳۶-۱۸۰۱) نمایشنامهنویسی است که از سر فقر و درد به شهر کوچک دتمولد میرود تا بتواند نمایشنامهای را به پایان برساند. اما او میخواهد زندگی پرملال خود را به حقیقتگویی پیوند زند. شهیدثالث با نشان دادن زندگی گرابه ما را در فضایی قرار میدهد که بتوانیم با درک موقعیت او فهمی از زندگیاش داشته باشیم. بر این اساس باید بپذیریم که تکرار کسالتبار زندگی روزمره گرابه او را در کام تلخ تنهایی و دلسردی فرو برده و در بحرانی شگفت رها ساخته است. او وارد جدالی بیمبنا با همسرش میشود و از کامجویی از او بیبهره میماند. همسر او همانند کسی است که میان عشق و نفرت سرگردان است و گرابه سر در سودای او دارد.
«آخرین تابستان گرابه» فیلمی اخلاقی و اجتماعی اما از جنس آشوب و دلهره است. شهیدثالث با درک موقعیت گرابه و شخصیتپردازیای که از او به دست میآورد، میان مخاطب و گرابه پیوندی برقرار میسازد که مخاطب رفتار خودویرانگر و بیاعتنایش به مقتضیات زندگی را دچار فهم ناقص میکند. ما در این فهم ناقص نمیتوانیم نمایی از جدیت و تلاش او را برای بهبود بیابیم. رویکرد اگزیستانسیالیستی گرابه و نحوه روبهرو شدن او با «وجود» را باید در صراحت کلماتش یافت. صراحتی که ما را در اغما فرو میبرد. یأس، تنهایی، دلسردی و ملال و تکرار کسالتبار گرابه اگرچه در فیلم بسیار زمخت و تهوعآور است، اما نمیتوانیم این التهاب را بیمبنا قلمداد کنیم. روایت شهیدثالث از گرابه، روایت ساختار شکنندهای است که کنش و کنشگریهای بسیار عادی در آن رخ میدهد و حتی اهمیت هم پیدا میکنند. اما فردیت گرابه را باید در منظومهای از زندگی او به دست آوریم. گویی گرابه همان سهراب شهیدثالث است. کارگردانی که سر در سودای حقیقتگویی دارد، اما ملال زندگی و پیامدهای ملتهب آن او را دچار افسردگی کرده است. باید بپذیریم که زندگی شهیدثالث همانند گرابه مملو از نشانههای زبانی، مکانی و زمانی است. گاهی در زندگیمان وقایع خارقالعاده، شگفتانگیز و ویژهای رخ میدهند که این وقایع ممکن است عادی باشد. اما برای کسانی که در زندگی هر روزهشان با آنها روبهرو نمیشوند، شگفتانگیز به حساب میآیند. برای مثال عاشق شدن یا به دنیا آمدن بچه ممکن است رویدادهایی کاملا عادی به نظر برسند، اما از آنجایی که این رویدادها فاقد الگوی تکرار و یکنواختی هستند، شگفتانگیز به حساب میآیند. اما باید توجه کنیم که زندگی روزمره جایی است که در آنجا ارتباطات انسانی شکل میگیرد. جایی است که در آن زبان با تمامی واژگان و آرایههایش در سطحی نازل و گاه بیدقت مورد استفاده قرار میگیرد. پروژه فکری گرابه و شهیدثالث هم مملو از همین ارجاعات است؛ ارجاعاتی که زندگی او را دچار تشویش و دلهره میکند و فضای معرفتی آن را برای ما دیریاب میسازد.
از سوی دیگر، فضای سرد و یخزده گفتههای گرابه اگرچه به ما یادآور میشود که ما در جهانی چندپاره زندگی میکنیم، اما میتوانیم با لحظههای آغازین فیلم که از زندانی سرد و تاریک آغاز میشود، پارههای واقعی که گرابه در فیلم بارها به آن تاکید میکند، پیوند زنیم. جهان چندپاره فیلم شباهتی عمیق با شهیدثالث و مبانی معرفتیاش به عالم سینما دارد. شهیدثالث با بیاعتنایی نسبت به زندگی و احیانا نفرت عمیقش از زندگی او را به سوی بنبستی سوق داد که گرابه در نگارش نمایشنامهاش نهتنها دچار مصایب آن شده بود، بلکه شهیدثالث هم در ساخت فیلمهایش با مشکلات عدیدهای روبهرو شده بود. شاید بتوانیم «آخرین تابستان گرابه» را سایهای حقیقی از زندگی سهراب شهیدثالث بدانیم که توانسته از طریق فرایندهای جابهجایی و آمیختگی با مقتضیات اینجهانی مبنایی ماورایی برای آن به دست بیاورد. شهیدثالث رویکرد نهلیستی گرابه را در فضایی قرار میدهد که به مخاطب میگوید زندگی روزمره همین است و بس. شما در مقام ارزشگذاری نیستید و تنها میتوانید به رهایی فکر کنید. خودتان از زیر بار سهمگین ملال فرار کنید و زندگی بیقید اما حقیقتگوی خود را سامان دهید. حتی اگر این حقیقتگویی در مستی باشد.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سهراب شهید ثالث، فیلمسازی آوانگارد با دیدگاهی فراتر از رئالیسم
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره
- تحقق آرزوی چندساله فعالان انیمیشن در هنرو تجربه
- فیلمسازی با دغدغههای انسانی
- جعفر صانعی مقدم: گسترش فعالیتها در سینمای «هنر و تجربه» بستگی به تامین نیازهای مالی دارد
- مدخلنویسی یا گزارشنویسی؟ مساله این است/ نگاهی گذرا بر کتاب «راهنمای فیلم سینمای ایران»
- برترینهای سینمای ایران در صد سال اخیر به انتخاب نویسندگان سینماسینما/ بخش سوم
- کودکانی که کودکی نمیکنند
- انتشار تیزر هفته فیلم ایتالیا + ویدئو
- اسامی فیلمهای حاضر در هفته فیلم ایتالیا اعلام شد/ از آثار مورتی تا برتولوچی
- هفته فیلم ایتالیا ۱۱ آذر آغاز میشود/ نمایش آنلاین و رایگان فیلمها
- چهارمین دوره هفته فیلم اروپایی برگزار میشود/ اعلام جزییات رویداد
- خبرهایی از فیلم «سهراب شهید ثالث» به کارگردانی مرتضی فرشباف
- نانهای بیات/ نگاهی به فیلم «حوا، مریم، عایشه»
- کدام چریکه؟ کدام بهرام؟/ نگاهی به مستند «چریکه بهرام»
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟
- سرقتهای سریالی ۳زن به سبک «تسویه حساب»
- با اعلام آکادمی داوری؛ نامزدهای اولیه اسکار معرفی شدند/ یک انیمیشن ایرانی در میان آثار
- انیمیشنی درباره لیونل مسی؛ پخش «مسی و غولها» از تلویزیون دیزنی
- کدام شبکههای تلویزیونی ادغام یا منحل میشوند؟
- جشنوارۀ ملی تئاتر اقتباس افتتاح شد/ امید به حضور در خانوادۀ جهانی تئاتر با شناسنامه خاص خود
- فوت بازیگر سرشناس اسپانیایی؛ ماریسا پاردس درگذشت
- معرفی هیأت انتخاب بخش سینمای ایران در جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
- معرفی داوران بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران در فجر۴۳
- «کیک محبوب من»، رابطهای رویایی اما تراژیک
- لغو نمایش فیلم “آخرین تانگو در پاریس”
- اسطوره موسیقی هند و یکی از برجستهترین نوازندگان طبلا در جهان درگذشت
- بررسی «ازازیل» و «انجمن اشباح» در شورای صدور مجوز ساترا
- «عزیز» از چهارشنبه اکران میشود/ رونمایی از پوستر فیلم
- مرور آثار سینمایی، تئاتری و مستند «اینگمار برگمان» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- از ۵ دی ماه؛ «علت مرگ: نامعلوم» روی پرده سینما میرود
- بازگشت ژان کلود ون دام با کمدی اکشن/ «باغبان»، ژانویه، انحصاری در فرانسه اکران میشود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ نیکول کیدمن: در سال ۲۰۰۸ بازیگری را رها کردم/ فکر میکردم کارم تقریباً تمام شده است
- انتقاد روزنامه جام جم از تمسخر نام مریم و مسیحیت در فیلم صبحانه با زرافه ها
- بر اساس اعلام سامانه نمایش آنلاین نتفلیکس؛ کمک ۵۲ میلیون دلاری «صد سال تنهایی» به کلمبیا
- معرفی برگزیدگان جشنواره سینماحقیقت هجدهم/ وزیر ارشاد: ما مسئولان خودنظامپنداری را کنار بگذاریم
- نگاهی به جذابیت های ماندگار «ریوبراوو» وسترن با طعم شکلات
- به هر داستانی نباید اطمینان کرد
- وزیر ارشاد : بعضی مسئولان خودنظام پنداری را کنار بگذارند