بعد از پرداخت ۲۵ ریال یا شاید مبلغی بیشتر یا کمتر بلیت میخریدند و در سالنهای آن فیلم میدیدند، اما حالا راه پلههای نفس گیرش انبار ظروف یکبار مصرف چلوکبابی شده، سقف سالن بستهی آن فروریخته، هر کسی بعد از نوشیدن آب یا نوشابه، بطریاش را گوشهای پرت کرده و رفته است.
خاک؛ حسرت روزهای گذشته سینما «پرسپولیس» را میخورد، سینمایی که حوالی میدان راهآهن قرار دارد و مسافران هواپیماهایی که از بالای سالن روباز آن رد میشوند، سالنی خالی از تماشاگر را میبینند و شاید به یاد روزهای اوجش می افتند.
این روزها، اتاق آپاراتِ سینما بیشتر شبیه به خانههای جنگ زده است. ساختمانهای بلند در حال ساخت، اطراف سینما «پرسپولیس» را دوره کردهاند و در پشت بامهای ساختمانهای کوتاهترِ اطراف ابزار زندگی کارتن خوابها دیده میشود.
سینما «پرسپولیس» در سال ۱۳۴۰ و در خیابان سی متری نظامی – سه راه کارگران سابق – مجوز کار دریافت کرد. سید محسن اصغر تبریزی، مالک و سازنده این سینما بود که مجوز مربوط به این کار را از وزارت کشور و شهرداری برای صدور پروانه ساختمان میگیرد.
این سینما در ۲۰ مهر سال ۱۳۴۰ با گنجایش ۹۷۴ نفر آماده بهرهبرداری میشود، بخشی از این سینما مثل سینماهای دیگر از جمله «سپیده» سربسته و بخشی دیگر روباز بوده است. «گوریل درنده رها شده» نخستین فیلمی بوده که در این سینما نمایش داده میشود.
سینما «پرسپولیس» تنها یک دستگاه آپارات داشته است که برای نمایش هر فیلم چهار بار آنتراک میداده و این موضوع وقت تماشاگران را میگرفته و موجب اعتراض آنها میشده است.
بعد از مدت کوتاهی تماشاگران به در و دیوار آن آسیب میزنند و با کشیدن سیگار در نزدیکی پرده موجب تیرگی صفحه نمایش میشوند و به این ترتیب رتبه سینما به درجه ۲ و ۳ و قیمت بلیت آن به ۲۵، ۲۰ و ۱۵ ریال تقلیل پیدا میکند.
از دهه ۳۰ سالن انتظار، سرویسهای بهداشتی و وسایل گرما و سرمازای این سینما کاهش پیدا میکند تا اینکه در دههی ۵۰ این سالن نیز مانند برخی از سالنهای دیگر مورد هجوم قرار میگیرد، تخریب و آتش زده میشود.
کمی بعد از انقلاب، این سینما بازگشایی میشود اما از مهر ماه سال ۱۳۶۱ بنا به درخواست مالک آن، با تغییر کاربری سینم ا«پرسپولیس» به انبار فروشگاه موافقت میشود؛ به این ترتیب سالن متروکه دیگری به تعداد سالنهای رها شده سینماهای تهران اضافه میشود و همچنان تهران از داشتن سالن روباز سینما محروم است.



منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- طراحی در سینما در هفته طراحی تهران
- آیا سیر تطور نمایش خانگی، کابوسی برای تلویزیون و سینماست؟
- مهر آمد، سینما هم میآید؟!
- سینمای ایران در دهه آینده/ به مناسبت روز ملی سینما
- چرا دراماتیک نیستیم؟/ سینمای جزئیات، سینمای کلیات
- فصل جدید همکاری سینما و تلویزیون با تشکیل کارگروه مشترک
- صِفر، نوزده/ سوءتفاهم دربارهی مفهوم قضاوت
- عاشقانی که چراغ صحنه را روشن نگاه داشتهاند
- مواضع تند و تیز وزیر پیشنهادی ارشاد/ خانه سینما وجاهت قانونی ندارد، فیلمها ضدارزش و غیراخلاقیاند
- مردی که زیاد میدانست/ در یادبود حمیدرضا صدر
- تا کی به انتظار؟!
- سینما و دههای که شصت بود!
- لیست فیلمهای سینمایی ایرانی فیلمخانه ملی منتشر شد
- سواد رسانهای و جامعه ایرانی
- برشهای کوتاه/ تلاقی نقاشی و سینما (ون گوگ)
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
آخرین ها
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد





