با بازدید رئیس سازمان امور سینمایی و سمعی و بصری، فاز اول ساختمان جدید فیلمخانه ملی ایران و مرکز اسناد و آثار تصویری کشور به بهره برداری رسید.
به گزارش سینماسینما، این دیدار که با برپایی جلسه شورای معاونان و مدیران سازمان سینمایی همراه بود، محمدمهدی حیدریان در سخنانی با بیان اینکه فیلمخانه ملی مرکز اصلی نگهداری اسناد تصویری و سینمایی کشور است،گفت: اهتمام به غنی کردن فیلمخانه باید به یک عادت و افتخار تبدیل شود و ما هم لازم است به گونهای حرکت کنیم تا این شوق در همه ایجاد شود.
وی با تاکید بر همراهی بخشهای مختلف سینما و صنعت تصویر به ویژه فیلم کوتاه و مستند با فیلمخانه ملی تاکید کرد: هرچه پیشتر میرویم نیاز به فیلمخانه و این گنجینه بیشتر میشود و از نظر روانی، هویتی و آموزشی رجوع به این فضا افزایش پیدا خواهد کرد.
رئیس سازمان سینمایی ادامه داد: فیلمخانه نباید شاهد خاموش و هویت پنهان تاریخی – فرهنگی ما باشد بلکه به تدریج باید کارکردی فعال و نقشی جدی در معرفی غنای فرهنگ و توانایی تصویرسازان ما بیاید.
در ابتدای این جلسه لادن طاهری مدیر فیلمخانه ملی ایران با ارائه توضیحاتی از انتقال فیلمخانه به محل جدید، گفت: خوشحالم که امروز یک آرزوی بیست ساله محقق شد و این جابجایی در جهت حفظ بهتر اسناد تصویری ایران صورت گرفت، اسنادی که بدون آن نمیتوان گفت سینما و صنعت و هنر فیلمسازی داریم.
محمدحسن خوشنویس مشاور رئیس سازمان و اولین مدیر فیلمخانه ملی ایران پس از انقلاب هم ضمن ارائه توضیحاتی درخصوص تاریخچه راه اندازی فیلمخانه ملی ایران اظهار کرد: همیشه آرزوی چنین جایی را داشتم. افتتاح ساختمان فیلمخانه از کارهایی بود که بیست سال به طول انجامید و بسیار خوشحالم که در نهایت با پیگیریهای آقای حیدریان به ثمر نشست.
وی افزود: فیلمخانه ملی ایران با ۱۵۰ فیلم شکل گرفت آن هم در شرایطی که کسی برای فیلمها ارزش قائل نبود و از نابودی این میراث نگران نمیشد. با افتخار میگویم تاکنون در این فیلمخانه یک فریم فیلم از بین نرفته است.
فیلمخانه ملی ایران در منطقه باغ فردوس تهران واقع شده و قرار است پس از اتمام و انتقال همه آثار طی مراسمی با حضور اصحاب رسانه به صورت رسمی افتتاح شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مجید مجیدی رئیس گروه تخصصی سینمای فرهنگستان هنر شد
- جدول کلی برنامه و بودجه سال ۹۸ سازمان سینمایی منتشر شد
- اعلام گزارش عملکرد مالی انجمن سینمای جوانان ایران در سال ۹۷
- سامانهای که به شائبه آمارسازی برای فروش فیلمها پایان داد
- لیست پروانه مالکیت و سهامداران فیلمهای بلند در سال ۹۷
- محمدمهدی حیدریان رییس گروه تخصصی سینمای فرهنگستان هنر شد
- دوکلمه صریح با رئیس سازمان سینمایی
- وضعیت نابهسامان اکران قربانی میگیرد
- پست اینستاگرامی انتظامی پس از حضور در سازمان سینمایی/ یادی از کیارستمی با یک کتاب
- حسین انتظامی سرپرست سازمان سینمایی شد
- انتقاد غلامرضا موسوی از انفعال اصناف سینمایی در برخورد با حوزه هنری
- سیدجواد هاشمی هم به صف معترضان وضعیت اکران پیوست
- تغییر رییس سازمان سینمایی و چند نکته مهم
- توقع توهینآمیز حیدریان
- پیام تسلیت رئیس سازمان سینمایی در پی درگذشت عزتالله انتظامی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها





