کارگردان فیلم «آستیگمات» با انتقاد از وضعیت اکران فیلمهای اجتماعی گفت: اگر پروسه صدور پروانه نمایش این فیلم عجیب و طولانی نمیشد حتما تابستان ان را اکران عمومی میکردم.
به گزارش سینماسینما، مجیدرضا مصطفوی که سال گذشته دومین فیلم سینمایی خود را ساخت و پس از راه نیافتن آن به جشنواره فجر سال ۹۶، از آخرین روز آبانماه فیلمش را در سینماها اکران کرده است، در گفتو گویی درباره نمایش «آستیگمات» در این فصل از سال و در میان فیلمهای زیاد کمدی روی پرده و نیز کمدیهای آماده اکران بیان کرد: در جشنواره فجر سال قبل به من گفتند چندان صلاح نیست که این فیلم در جشنواره باشد و همان روزی که اسامی فیلمها اعلام شد قول دادند پروانه نمایش فیلم سریع صادر و بلافاصله هم شرایط اکران فراهم شود، اما مشخص بود این اتفاق نخواهد افتاد.
کارگردان «انارهای نارس» افزود: از بهمنماه سال گذشته تا مهرماه امسال درگیر گرفتن پروانه نمایش این فیلم بودم و اگر زودتر پروانه نمایش صادر میشد خیلی تمایل داشتم در تابستان آن را اکران کنم ولی با پروسه عجیب و طولانی هشت و نیم ماهه برای صدور مجوز، روند کار به سمتی هدایت شد که مجوز دیر صادر شود و به ناچار به این فصل رسیدیم.
عکس از احمدرضا شجاعی
این کارگردان جوان در پاسخ به اینکه در این روند چقدر از فیلم دچار ممیزی شده است؟ بیان کرد: دوستان برای صدور مجور روی چند سکانس مهم فیلم بحث داشتند که در نهایت بجز اصلاح دیالوگ چیزی از فیلم کم نشد و رسیدن به همین نتیجه، پروسه صدور مجوز را طولانی کرد.
وی گفت: البته تابستان امسال هم دیدیم فیلم های اجتماعی اکران شده متاسفانه با فروش خوبی مواجه نشدند چون کلا فضا برای اکران فیلمهای اجتماعی مناسب نیست و این همان اتفاقی است که ۱۰ سال پیش هم برای سینمای اجتماعی رخ داد.
مصطفوی یاداور شد: در دوران معاونت وقت آن روزهای سینما تصمیم گیریها و سیاستگذاریها طوری بود که ساخت فیلمهای کمدی رونق گرفت و تقریباً ۷۰ درصد تولیدات سینما را آثار کمدی تشکیل میداد که البته اگر فیلم های کمدی خوب ساخته شوند ایرادی به آنها وارد نیست اما الان پس از یک دهه که تلاش شده بود سینمایی کمدی به آن شکل و شمایل مبتذل، تعطیل شود و مردم به تماشای فیلمهای اجتماعی علاقهمند شده بودند بار دیگر آن شرایط در حال تکرار است.
وی با بیان اینکه اخیر کمدیهای روی پرده را ندیده و به لحاظ کیفیت نمیتواند آنها را قضاوت کند، ادامه داد: با این حال از منظر رفتارشناسی مخاطب میبینیم دقیقاً همان سیکل معیوب در حال تکرار است یعنی یک فیلم کمدی سریع ساخته میشود و سریع هم به اکران میرسد و نمیدانم این اتفاق از طرف تصمیمگیرندگان سینما فکر شده است یا خیر چون از دور که به قضیه نگاه میکنیم به نظر میرسد شاید یک تفکر مدیریتی پشت این ماجرا باشد.
عکس از احمدرضا شجاعی
این فیلمساز بیان کرد: فیلم اجتماعی مخاطب خود را همیشه دارد و در شرایط فعلی هم زمانی بهتر از آذرماه برای اکران «آستیگمات» نبود، چون هم سال آینده تعداد فیلمها زیادتر میشود و هم اینکه در ماههای منتهی به جشنواره فجر مسابقات فوتبال جام ملتهای آسیا را پیشرو داریم که سالنهای سینما به استادیوم تبدیل میشوند و فکر نمیکنم حتی فیلمهای کمدی هم مجالی برای اکران داشته باشند.
مصطفوی زاده درباره «آستیگمات» گفت: این فیلم یک اثر اجتماعی با رگههای پررنگ قصه گویی است، برعکس فیلم قبلی که رگههای تجربه و فرم در آن پررنگتر بود. این فیلم برای مخاطب گسترده ساخته شده و به عنوان تهیهکننده، نه فقط کارگردان، از قصه تا انتخاب بازیگر تلاش کردم یک فیلم استاندارد با یک تیم خوب تولید کنم تا وقتی مخاطب از سالن بیرون میآید درگیر فیلم باشد و آنطور که فیلم در جشنواره جهانی فجر و یکی دو نمایش دیگر به شکل محدود اکران شد، بازخورهای خوبی گرفتیم که امیدوارم در اکران عمومی هم ادامه داشته باشد.
«آستیگمات» با بازی مهتاب نصیرپور، هومن کیایی، باران کوثری، سیامک صفری، حسین پاکدل، بهنوش بختیاری، محمد شاکری (بازیگر کودک)، هادی حجازیفر و نیکی کریمی داستان یک خانواده را روایت میکند که به دنبال بهتر شدن شرایط زندگی خود هستند.
عکس از احمدرضا شجاعی
منبع:ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جوایز اصلی فستیوال فیلم هانوی به «بی سر و صدا» رسید
- راهیابی «بی سر و صدا» به جشنواره ویتنامی
- رونمایی از «بی سر و صدا» در جشنواره بینالمللی سائوپائولو
- «بی سر و صدا» ساخته شد/ رونمایی از نخستین تصویر پیمان معادی با گریم متفاوت
- «بی سروصدا» اواخر پائیز کلید میخورد
- بحران بلوغ بر بستری اجتماعی/ نگاهی به فیلم «آستیگمات»
- دنیای تلخ کسری ها در زندگی امروز/نگاهی به فیلم آستیگمات
- از امروز سینماها «آستیگماتی» می شوند/ اولین اکران مردمی، امروز در پردیس باغ کتاب
- «سرو زیر آب» و «آستیگمات» روی پرده میروند
- رضا صادقی برای آستیگمات می خواند
- زمان اکران «آستیگمات» مشخص شد
- صدور پروانه نمایش «آستیگمات» بعد از شش ماه
- اختصاصی سینماسینما/ پیرامون پخش مصاحبه ناصر ملکمطیعی/ تهیهکننده دورهمی باید عذرخواهی کند
- فیلم/ تازهترین تیزر «آستیگمات» با حضور باران کوثری
- گفتوگو با کارگردان «آستیگمات»/ مصطفوی: آشنازدایی را دوست دارم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- فشار سیاسی و خروج یک فیلم از داوری آکادمی؛ موافقت اردن با درخواست آذربایجان برای خروج «سرزمین شیرین من» از اسکار
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
آخرین ها
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل
- «پینگو» بعد از ۱۸ سال بازمیگردد
- جوایز اصلی فستیوال فیلم هانوی به «بی سر و صدا» رسید
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- نمایش وقتی الاغا عاشق میشوند / گزارش تصویری
- تریلر قسمت هشتم منتشر شد؛ «مامویت غیرممکن» با تام کروز پایان مییابد؟
- ستاره اسکندری: ساخت «خورشید آن ماه» مسئولیت اجتماعی من بود
- «سودابه»؛ فیلمی برخلاف ذائقهسازی مرسوم سینمای ایران
- سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند به شیوه «آکادمی» داوری میشود
- یادداشتی کوتاه در مورد تئاترِ ناصدا..
- درباره ساخته جدید علی عباسی/ امتحان نهایی «شاگرد»
- زندگینامه بیتا فرهی منتشر میشود
- هانس زیمر: خلق موسیقی برای فیلم «بلیتز» و چالشهای نوای جنگ جهانی دوم
- شکستِ دنباله «جوکر»؟ «جوکر: جنون مشترک» به نقطه صفر رسید
- فشار سیاسی و خروج یک فیلم از داوری آکادمی؛ موافقت اردن با درخواست آذربایجان برای خروج «سرزمین شیرین من» از اسکار
- رالف فاینز و ژولیت بینوش بار دیگر همبازی می شوند