کارگردان فیلم «آستیگمات» با انتقاد از وضعیت اکران فیلمهای اجتماعی گفت: اگر پروسه صدور پروانه نمایش این فیلم عجیب و طولانی نمیشد حتما تابستان ان را اکران عمومی میکردم.
به گزارش سینماسینما، مجیدرضا مصطفوی که سال گذشته دومین فیلم سینمایی خود را ساخت و پس از راه نیافتن آن به جشنواره فجر سال ۹۶، از آخرین روز آبانماه فیلمش را در سینماها اکران کرده است، در گفتو گویی درباره نمایش «آستیگمات» در این فصل از سال و در میان فیلمهای زیاد کمدی روی پرده و نیز کمدیهای آماده اکران بیان کرد: در جشنواره فجر سال قبل به من گفتند چندان صلاح نیست که این فیلم در جشنواره باشد و همان روزی که اسامی فیلمها اعلام شد قول دادند پروانه نمایش فیلم سریع صادر و بلافاصله هم شرایط اکران فراهم شود، اما مشخص بود این اتفاق نخواهد افتاد.
کارگردان «انارهای نارس» افزود: از بهمنماه سال گذشته تا مهرماه امسال درگیر گرفتن پروانه نمایش این فیلم بودم و اگر زودتر پروانه نمایش صادر میشد خیلی تمایل داشتم در تابستان آن را اکران کنم ولی با پروسه عجیب و طولانی هشت و نیم ماهه برای صدور مجوز، روند کار به سمتی هدایت شد که مجوز دیر صادر شود و به ناچار به این فصل رسیدیم.

عکس از احمدرضا شجاعی
این کارگردان جوان در پاسخ به اینکه در این روند چقدر از فیلم دچار ممیزی شده است؟ بیان کرد: دوستان برای صدور مجور روی چند سکانس مهم فیلم بحث داشتند که در نهایت بجز اصلاح دیالوگ چیزی از فیلم کم نشد و رسیدن به همین نتیجه، پروسه صدور مجوز را طولانی کرد.
وی گفت: البته تابستان امسال هم دیدیم فیلم های اجتماعی اکران شده متاسفانه با فروش خوبی مواجه نشدند چون کلا فضا برای اکران فیلمهای اجتماعی مناسب نیست و این همان اتفاقی است که ۱۰ سال پیش هم برای سینمای اجتماعی رخ داد.
مصطفوی یاداور شد: در دوران معاونت وقت آن روزهای سینما تصمیم گیریها و سیاستگذاریها طوری بود که ساخت فیلمهای کمدی رونق گرفت و تقریباً ۷۰ درصد تولیدات سینما را آثار کمدی تشکیل میداد که البته اگر فیلم های کمدی خوب ساخته شوند ایرادی به آنها وارد نیست اما الان پس از یک دهه که تلاش شده بود سینمایی کمدی به آن شکل و شمایل مبتذل، تعطیل شود و مردم به تماشای فیلمهای اجتماعی علاقهمند شده بودند بار دیگر آن شرایط در حال تکرار است.
وی با بیان اینکه اخیر کمدیهای روی پرده را ندیده و به لحاظ کیفیت نمیتواند آنها را قضاوت کند، ادامه داد: با این حال از منظر رفتارشناسی مخاطب میبینیم دقیقاً همان سیکل معیوب در حال تکرار است یعنی یک فیلم کمدی سریع ساخته میشود و سریع هم به اکران میرسد و نمیدانم این اتفاق از طرف تصمیمگیرندگان سینما فکر شده است یا خیر چون از دور که به قضیه نگاه میکنیم به نظر میرسد شاید یک تفکر مدیریتی پشت این ماجرا باشد.

عکس از احمدرضا شجاعی
این فیلمساز بیان کرد: فیلم اجتماعی مخاطب خود را همیشه دارد و در شرایط فعلی هم زمانی بهتر از آذرماه برای اکران «آستیگمات» نبود، چون هم سال آینده تعداد فیلمها زیادتر میشود و هم اینکه در ماههای منتهی به جشنواره فجر مسابقات فوتبال جام ملتهای آسیا را پیشرو داریم که سالنهای سینما به استادیوم تبدیل میشوند و فکر نمیکنم حتی فیلمهای کمدی هم مجالی برای اکران داشته باشند.
مصطفوی زاده درباره «آستیگمات» گفت: این فیلم یک اثر اجتماعی با رگههای پررنگ قصه گویی است، برعکس فیلم قبلی که رگههای تجربه و فرم در آن پررنگتر بود. این فیلم برای مخاطب گسترده ساخته شده و به عنوان تهیهکننده، نه فقط کارگردان، از قصه تا انتخاب بازیگر تلاش کردم یک فیلم استاندارد با یک تیم خوب تولید کنم تا وقتی مخاطب از سالن بیرون میآید درگیر فیلم باشد و آنطور که فیلم در جشنواره جهانی فجر و یکی دو نمایش دیگر به شکل محدود اکران شد، بازخورهای خوبی گرفتیم که امیدوارم در اکران عمومی هم ادامه داشته باشد.
«آستیگمات» با بازی مهتاب نصیرپور، هومن کیایی، باران کوثری، سیامک صفری، حسین پاکدل، بهنوش بختیاری، محمد شاکری (بازیگر کودک)، هادی حجازیفر و نیکی کریمی داستان یک خانواده را روایت میکند که به دنبال بهتر شدن شرایط زندگی خود هستند.

عکس از احمدرضا شجاعی
منبع:ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «آستیگمات»؛ تنها در خانه
- «بیسروصدا»؛ زمزمه تلخ زیر لایههای تاریک شهر
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- در آستانه آغاز اکران؛ پوستر «بیسروصدا» رونمایی شد/ روایتی بیپرده از یک داستان بیسروصدا
- با مشخص شدن نمایش فیلمهای بخش ویژه؛ «بی سر و صدا» در جشنواره فجر اکران نمیشود
- جوایز اصلی فستیوال فیلم هانوی به «بی سر و صدا» رسید
- راهیابی «بی سر و صدا» به جشنواره ویتنامی
- رونمایی از «بی سر و صدا» در جشنواره بینالمللی سائوپائولو
- «بی سر و صدا» ساخته شد/ رونمایی از نخستین تصویر پیمان معادی با گریم متفاوت
- «بی سروصدا» اواخر پائیز کلید میخورد
- بحران بلوغ بر بستری اجتماعی/ نگاهی به فیلم «آستیگمات»
- دنیای تلخ کسری ها در زندگی امروز/نگاهی به فیلم آستیگمات
- از امروز سینماها «آستیگماتی» می شوند/ اولین اکران مردمی، امروز در پردیس باغ کتاب
- «سرو زیر آب» و «آستیگمات» روی پرده میروند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





