اگر میخواهید با چهره دیگری از عباس کیارستمی آشنا شوید و بدانید که او چه نگاهی به فیلمسازی و کار خلاقانه در حوزه آفرینش هنری داشته، کتاب «سر کلاس با کیارستمی» انتخاب خوبی است.
به گزارش سینماسینما، «سر کلاس با کیارستمی» که به تازگی از سوی نشر نظر روانه بازار کتاب شده، حاصل ۱۰ سال حضور پال کرونین، فیلمساز و منتقد هنری آمریکایی، در کارگاههایی است که عباس کیارستمی در گوشه و کنار جهان برگزار کرده است.
او به نوشته خودش، مسیر تولید این کتاب را از کارگاه کیارستمی در لندن (سال ۱۳۸۴) آغاز کرده و در ابتدا حکم میرزا بنویس این کارگاهها را داشته است، اما پس از یکی، دو سال و حضور در دو، سه کارگاه، به این نتیجه میرسد که یادداشتهایش از گفتههای کیارستمی و هنرجویانش در این کارگاهها، میتواند تبدیل به یک کتاب شود. مایک لی، کارگردان شناختهشده بریتانیایی و برنده نخل طلای کن و شیر طلای ونیز، در مقدمه کوتاه برای این کتاب نوشته است که حرفهای کیارستمی در کارگاههایش «بیشک، خشت بنای ادبیات سینمایی» جهان خواهد شد.
کتاب پال کرونین که ۲۱۲ صفحه دارد، با ترجمه سهراب مهدوی به فارسی برگردانده شده است و کیارستمی هم طبق نوشته ناشر، پیش از مرگ ترجمه را دیده و حتی درباره طرح جلد و عکسی که روی آن قرار گرفته، نظر داده است. روایت کرونین در این کتاب، مثل خود کارگاههای کیارستمی است، همانطور که کارگاههای کیارستمی برای هنرجویانش یک امر استثنایی و بیقاعده است، این کتاب هم نه فصلبندی به معنای رایج کلمه دارد و نه حتی بخشهای مختلف آن از هم جدا شدهاند. کرونین سعی کرده با حذف زواید و توضیحات اضافی، مخاطب را در جریان اتفاقاتی بگذارد که در کارگاههای کیارستمی میافتد. این اتفاقات در هر کارگاه به نوعی تکرار میشود و کیارستمی با هنرجویانش – از فیلمساز و دانشجوی هنر تا کارگر یک اغذیه فروشی- درمدت کوتاهی راههای مختلف پیداکردن یک ایده و تبدیل آن به فیلم را پشت سر میگذارنند و درنهایت به خلق یک اثر هنری دست میزنند. در این کتاب جدا از حرفهای کیارستمی درباره پیداکردن ایده، بسط آن، ساخت فیلم و نقش کارگردان و تهیهکننده و ابزار مختلف، روحیه این کارگردان است که خودش هم مثل یک هنرجو سر این کلاسها حاضر میشده و حتی تمرینهایی را هم که برای هنر جویانش انتخاب میکرده، انجام داده است.
منبع: وقایع اتفاقیه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معرفی کتاب «سر کلاس با کیارستمی»/ مجموعهای از ورکشاپهای کیارستمی در سراسر جهان
- حضور بهرام بیضایی در مراسم اکران فیلم «نیمه شب اتفاق افتاد» در آمریکا
- فهرست کامل برندگان جوایز بیست و یکمین جشنواره بین المللی فیلم بوسان
- توحیدی: کیارستمی در بازگشت من به هنر تأثیرگذار بود
- توصیهای محبانه به آقای دکتر میر
- خاطرات یک تعزیه خوان پیشکسوت از همکاری با کیارستمی
- انتشار نتیجه گفتوگوهای رضویان درباره پرونده پزشکی کیارستمی
- آقای دکتر میر! لااقل اجازه بدهید ما از شما عذرخواهی کنیم
- یک مسئول دولتی کرهجنوبی: بازیگرهای ایرانی بیش از حد زیبا هستند
- عیاری جایگزین کیارستمی
- نامه ۴۰۰ سینماگر و هنرمند به خانواده کیارستمی/ شما تنها نیستید
- در باب اهمیت شکایت خانواده کیارستمی
- کیارستمی کار صبحیهاست /یادداشتی از پوریا عالمی طنز نویس
- واکنش ترانه علیدوستی به حمایت نظام پزشکی از پزشک کیارستمی
- تجمع سکوت سینماگران در اعتراض به روند درمان عباس کیارستمى مقابل بیمارستان جم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی





