ایرنا نوشت: برنامههای «نود»، «خانه ما»،«دورهمی»، «شام ایرانی»، «شب کوک»، «برنده باش» و… تنها نمونههایی از کپیبرداری در تلویزیون ملی است و «عصر جدید» جدیدترین مورد این کپیبرداری است.
البته صرف کپیبرداری در یک برنامه دلیل عدم توفیق آن نیست و برنامههایی هستند که با الگوبرداری از شبکههای خارجی و انطباق دادن آنها با فضای کشور موفق شدهاند. با این حال خلاقیت و نوآوری، سالهاست مهره گمشده برنامهسازی در صدا و سیماست. دمدستیترین نوع برنامهسازی، کپی از نمونههای موفق است؛ کاری که در سالهای اخیر به رویه بسیاری از برنامه سازان صدا و سیما تبدیل شده است.
«عصر جدید» عنوان برنامه تازهای است که قرار است از شبکه سوم سیما پخش شود.مسابقهای که با اجرای احسان علیخانی و کارشناسانی مانند امین حیایی، آریا عظیمینژاد، رویا نونهالی و بشیر حسینی قرار است مجالی باشد برای کشف استعدادها.
عصری جدید پس از ثامنالحجج
احسان علیخانی پس از بروز حرف و حدیثهای مالیاش با موسسه ثامنالحجج که ارائه توضیحات در بهترین ساعت پخش شبکه سوم سیما هم نتوانست ابهامات بسیار درخصوص آن را از بین ببرد، حالا با «عصر جدید» به همان شبکه برگشته است: تقلیدی از نمونههای آمریکایی، هندی، پاکستانی و حتی عربی که با اضافه شدن مجری و صحبتهای زیاد تبدیل به ملغمهای شده است که مخاطب را پس میزند.
علیخانی حالا با برنامهای بزرگتر و پرهزینهتر برگشته است. او پس از انتقادات زیاد درباره فضای غمانگیز «ماه عسل»، قرار است با «عصر جدید» مردم را بخنداند، اما ترکیب ناهمگون کارشناسان و حضور اضافی مجری و محدودیتهای عرفی و فرهنگی، مانع از تحقق این هدف شده است.
سهم اندک زنان
در نمونههای موفق خارجی، زنان سهم عمدهای از این استعدادیابی دارند، اما در عرف جامعه ما این ظرفیت وجود ندارد. به دلیل برخی مسائل شرعی و اخلاقی، امکان حضور پررنگ و متنوع زنان در اینگونه برنامهها نیست و این یعنی محدود شدن این بخش از جامعه و بالطبع کم شدن مشارکت زنان و مخاطبان در این برنامه. حضور رویا نونهالی در میان کارشناسان نیز شاید برای ناقص نماندن این کپیبرداری باشد؛ وگرنه فضای این برنامه طوری طراحی شده است که امکان تأثیرگذاری نونهالی کمتر از دیگران میشود.
مجری لازم بود؟
موفقترین نمونه این برنامهها بدون حضور مجری است، اما علیخانی بر بودن جلوی دوربین و حتی پریدن وسط صحبت کارشناسان و مهمانها اصرار دارد. اولین برنامه «عصر جدید» نشان داد که حضور علیخانی مهمتر از ریتم برنامه و میل به صحبت کردن و دیده شدن او، جذابیت برنامه را کمتر از قبل میکند. اگر قرار به حضور یک مجری در پشت صحنه است. پس دیگر مجری جلوی صحنه قرار است چه کاری انجام دهد؟ از لحاظ فنی و چیدمان صحنه نیز حضور علیخانی بیشتر ضربهزننده است تا کمککننده. البته خودش در قسمت اول گفت که بهعنوان میزبان در این برنامه حضور دارد و دلش نمیخواسته و…
استعدادیابی دوباره!
برخی از چهرههایی که در قسمت اول و تحت عنوان استعداد حضور داشتند، پیش از این در برنامههای دیگر هم حضور داشتهاند و حتی بهخاطر همان استعداد مورد تقدیر هم قرار گرفتهاند.
احسان موسوینژاد، قهرمان فوتبال نمایشی است که بهعنوان نفر اول آسیا و نفر پنجم جهان معرفی شده است و حتی در نمایشگاه مطبوعات هم فعالیت میکرد و در مراسمهای مختلفی از وی تقدیر شده است. حضور موسوینژاد بهعنوان استعداد تازه، طنزآمیز نیست؟ قهرمانی که حالا در یک مسابقه تلویزیونی بهعنوان استعداد تازه معرفی میشود! جالب اینکه موسوینژاد پیشتر مصاحبههایی با رسانهها درباره تخصصاش داشته و حتی در شبکه تلویزیونی «شما» بهعنوان مهمان حضور یافته است.
در این میان، موسوینژاد تنها نیست و سعید فتحیروشن هم نمونه مشهور دیگری بود که بهعنوان استعداد تازه معرفی شد. او هم پیش از این در شبکهها و برنامههای مختلف تلویزیونی از جمله برنامههای پرمخاطبی با اجرای علی ضیا حضور یافته و مخاطب عادی با یک جستجوی ساده میتواند به این نتیجه برسد که او هم استعداد تازهای نیست و سالهاست در حرفه خود بهعنوان یک «چهره» شناخته شده است.
همان ماه عسل بهتر بود
علیخانی در قسمت اول برنامهاش اشاره کرد که «عصر جدید» سختترین برنامه تمام عمرش است. اما خشت کج اولی که در قسمت اول دیده شد، این دیوار را تا انتها کج به بالا میبرد. انتخاب دکتر بشیر حسینی که پیش از این تنها در یکی دو برنامه بهعنوان مهمان حضور داشته در کنار امین حیایی نشان میدهد که حتی هدفگذاری دقیق و درستی نیز برای این برنامه نشده است و صرفاً قرار بوده پروژهای بزرگ و سرگرمکننده برای پر کردن آنتن ساخته شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ادعای عجیب مدیر شبکه۴؛ مدیری، علیخانی، جوان و صحت جرأت نمیکنند به تلویزیون بروند
- احسان علیخانی برای ادامه عصر جدید شرط گذاشت
- داوران فصل سوم «عصر جدید» معرفی شدند
- فصل تازه «عصر جدید» از نیمه شعبان پخش میشود
- در نشست خبری فیلم عنوان شد؛ انصراف احسان علیخانی از تهیهکنندگی «برف آخر» به خاطر «عصر جدید»
- زمان پخش خندوانه مشخص شد/ دورهمی برنامه سال تحویل ۱۴۰۰
- با برنامه «هشتگ عصرجدید»، احسان علیخانی به آنتن بازمیگردد
- «دورهمی» و «عصر جدید» در صدر نظرسنجیهای مرکز تحقیقات صداوسیما
- از سرگیری ضبط برنامه «عصر جدید» با پروتکلهای بهداشتی سختگیرانه
- احسان علیخانی تکذیب کرد/ به کرونا مبتلا نشدهایم
- ظاهر متفاوت مجری و داوران برنامه «عصر جدید»/ حذف یک شرکتکننده به دلیل تست کرونای مثبت
- توضیحات احسان علیخانی درباره نحوه حضور تماشاگران در استودیو با توجه به موج جدید کرونا
- احسان علیخانی در انتظار مجوز وزارت بهداشت/ ضبط «عصر جدید» با رعایت شیوهنامه بهداشتی
- «عصرجدید»دوباره کلید خورد/ تنظیم پروتکل وزارت بهداشت برای «دورهمی»
- مهمان ویژه رشیدپور در «شب آرام» کیست؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





