فاطمه پاقلعهنژاد در سینما پلاک نوشت : بیژن نوباوه، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در گفتوگویی با فارس از ۳۰ فیلم آماده اکران گفته که اگر به نمایش دربیایند وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را به خاطر آنها به مجلس خواهند کشاند!
نوباوه که به تازگی از معاون سینمایی و با امضای همین وزیر فرهنگ حکم عضویت در شورای پروانه نمایش فیلمهای سینمایی را دریافت کرده از مغایرت این فیلمها با ارزشهای اخلاقی، انقلابی و ملی گفته و تاکید داشته که نمایش این فیلمها که در دولت قبلی و از شورای صدور پروانه نمایش سابق، مجوز اکران دریافت کردهاند، با واکنش عمومی روبهرو خواهد شد!
این نماینده مجلس طوری از مغایرت فیلمها با ارزشها میگوید که اگر کسی خبر را بدون عناصر شهرت و مکان بخواند اینطور تصور میکند که بیژن نوباوه درباره فیلمهای ساخته شده در کشور دیگری سخن گفته وگرنه کیست که نداند همه فیلمها برای به نمایش درآمدن باید از هفت خان سیستم نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی بگذرند و البته در کنار آن گاهی رضایت چندین نهاد دیگر را هم کسب کنند و قطعا آقای نماینده میدانند که اعضای شوراهای پروانه ساخت و نمایش در همه دولتها با هر دیدگاهی افرادی تایید شده هستند که گاهی نام برخی از آنها نقطه اشتراک لیست شوراهای دولتهای اصلاحطلب و اصولگرا است و کسی در شناخت آنها از ارزشهای اخلاقی و انقلابی تردیدی ندارد.
این گزاره را در کنار این نکته قرار دهید که به زعم اغلب کارشناسان فرهنگی و اهالی سینما شوراهای پروانه ساخت و نمایش سازمان سینمایی دولت قبل، از محافظهکارترین شوراهای تمام سالهای گذشته بودند و تاثیرات این محافظهکاری در تمام ارکان سینما در ۸سال قبل مشهود بود.
حال اینکه آقای نماینده فیلمهایی که از این دو شورا پروانه ساخت و پس از آن پروانه نمایش دریافت کردهاند را مغایر با ارزشها میداند و حکم به عدم نمایش آنها میدهد موضوعی است که باید دید چه نیتی پشت آن پنهان است وگرنه مگر امکان دارد در دولتی که وزیر فرهنگ آن وعده تعامل با هنرمندان و بررسی فیلمهای توقیفی دورههای قبل داده با حکم نمایندهای که حکم حضور در شورای پروانه نمایش این دولت را هم پذیرفته ۳۰فیلم را از پرده سینما دور کرد و به محاق توقیف برد؟
و نکته آخر اینکه آقای نماینده! اگر نگرانی شما «واکنش عمومی» پس از نمایش هر یک از این فیلمها است نگاهی بیندازید به رقم فروش و تعداد تماشاگران فیلمهایی که در چند هفته اخیر که پس از دو سال چراغ سینماها روشن شده به نمایش درآمدهاند. «گشت ۳» پرفروشترین فیلم هفتههای اخیر کمتر از نیممیلیون نفر تماشاگر را به سینما کشانده و «قهرمان» آخرین فیلم کارگردان مطرح و پرافتخار سینمای ایران و نماینده ایران در اسکار پس از ۴هفته کمتر از ۳۵۰هزار تماشاگر داشته است.
رقمها گویای اصل مطلب هستند. سینمای ایران در این شرایط اقتصادی مخاطب ندارد. این موضوع نیازی به عدد و رقم ندارد و تقریبا اغلب کارشناسان بر سر آن توافق دارند. برهمین اساس گفته شما درباره فیلمهای مغایر با ارزشهای ساخته شده در سینمای ایران هم برای کسی جذابیت ندارد و از آن گذشته اگر این فیلمها به نمایش دربیایند هم در بهترین حالت کمتر از یک میلیون مخاطب خواهند داشت؛ یعنی یک هشتادوپنجم جمعیت ایران. شما بگویید؛ آیا اگر همه این افراد هم در مغایرت این فیلمها با ارزشهای انقلابی و اخلاقی و ملی با شما موافق باشند آیا میتوان واکنش آنها را واکنش عمومی دانست؟
این در حالیاست که در این کشور دهها موضوع میتوان پیدا کرد که اغلب مردم نسبت به آنها و تغایرشان با ارزشها توافق دارند. مهمترینشان شرایط بد اقتصادی که طبقه متوسط جامعه را از میان برده و بخش زیادی از خانوادهها را به زیر خط فقر سوق داده و کیست که نداند فقر و کفر چه نسبت نزدیکی با هم دارند و این سخن حضرت علی را نشنیده باشد که «فقر که از دری وارد شود ایمان از در دیگر خارج خواهد شد»
بنابراین آقای نماینده! بهتر نیست برای ترند شدن راه بهتری پیدا کنید؟
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معرفی شورای سیاستگذاری چهل و یکمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- انتقاد تند جوان : آقای نوباوه از زیر بار مسئولیت شانه خالی نکنید
- سعید مستغاثی، عضو شوراهای پروانه ساخت و نمایش: ترکیب «سینمای ایران» دو دروغ بزرگ است نه سینماست، نه ایرانی!
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره اظهارات بیژن نوباوه/ نسبت ایشان با هنر و فرهنگ این سرزمین جای تردید دارد
- نماینده مجلس نهم مجری تلویزیون شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود





