فاطمه پاقلعهنژاد در سینما پلاک نوشت : بیژن نوباوه، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در گفتوگویی با فارس از ۳۰ فیلم آماده اکران گفته که اگر به نمایش دربیایند وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را به خاطر آنها به مجلس خواهند کشاند!
نوباوه که به تازگی از معاون سینمایی و با امضای همین وزیر فرهنگ حکم عضویت در شورای پروانه نمایش فیلمهای سینمایی را دریافت کرده از مغایرت این فیلمها با ارزشهای اخلاقی، انقلابی و ملی گفته و تاکید داشته که نمایش این فیلمها که در دولت قبلی و از شورای صدور پروانه نمایش سابق، مجوز اکران دریافت کردهاند، با واکنش عمومی روبهرو خواهد شد!
این نماینده مجلس طوری از مغایرت فیلمها با ارزشها میگوید که اگر کسی خبر را بدون عناصر شهرت و مکان بخواند اینطور تصور میکند که بیژن نوباوه درباره فیلمهای ساخته شده در کشور دیگری سخن گفته وگرنه کیست که نداند همه فیلمها برای به نمایش درآمدن باید از هفت خان سیستم نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی بگذرند و البته در کنار آن گاهی رضایت چندین نهاد دیگر را هم کسب کنند و قطعا آقای نماینده میدانند که اعضای شوراهای پروانه ساخت و نمایش در همه دولتها با هر دیدگاهی افرادی تایید شده هستند که گاهی نام برخی از آنها نقطه اشتراک لیست شوراهای دولتهای اصلاحطلب و اصولگرا است و کسی در شناخت آنها از ارزشهای اخلاقی و انقلابی تردیدی ندارد.
این گزاره را در کنار این نکته قرار دهید که به زعم اغلب کارشناسان فرهنگی و اهالی سینما شوراهای پروانه ساخت و نمایش سازمان سینمایی دولت قبل، از محافظهکارترین شوراهای تمام سالهای گذشته بودند و تاثیرات این محافظهکاری در تمام ارکان سینما در ۸سال قبل مشهود بود.
حال اینکه آقای نماینده فیلمهایی که از این دو شورا پروانه ساخت و پس از آن پروانه نمایش دریافت کردهاند را مغایر با ارزشها میداند و حکم به عدم نمایش آنها میدهد موضوعی است که باید دید چه نیتی پشت آن پنهان است وگرنه مگر امکان دارد در دولتی که وزیر فرهنگ آن وعده تعامل با هنرمندان و بررسی فیلمهای توقیفی دورههای قبل داده با حکم نمایندهای که حکم حضور در شورای پروانه نمایش این دولت را هم پذیرفته ۳۰فیلم را از پرده سینما دور کرد و به محاق توقیف برد؟
و نکته آخر اینکه آقای نماینده! اگر نگرانی شما «واکنش عمومی» پس از نمایش هر یک از این فیلمها است نگاهی بیندازید به رقم فروش و تعداد تماشاگران فیلمهایی که در چند هفته اخیر که پس از دو سال چراغ سینماها روشن شده به نمایش درآمدهاند. «گشت ۳» پرفروشترین فیلم هفتههای اخیر کمتر از نیممیلیون نفر تماشاگر را به سینما کشانده و «قهرمان» آخرین فیلم کارگردان مطرح و پرافتخار سینمای ایران و نماینده ایران در اسکار پس از ۴هفته کمتر از ۳۵۰هزار تماشاگر داشته است.
رقمها گویای اصل مطلب هستند. سینمای ایران در این شرایط اقتصادی مخاطب ندارد. این موضوع نیازی به عدد و رقم ندارد و تقریبا اغلب کارشناسان بر سر آن توافق دارند. برهمین اساس گفته شما درباره فیلمهای مغایر با ارزشهای ساخته شده در سینمای ایران هم برای کسی جذابیت ندارد و از آن گذشته اگر این فیلمها به نمایش دربیایند هم در بهترین حالت کمتر از یک میلیون مخاطب خواهند داشت؛ یعنی یک هشتادوپنجم جمعیت ایران. شما بگویید؛ آیا اگر همه این افراد هم در مغایرت این فیلمها با ارزشهای انقلابی و اخلاقی و ملی با شما موافق باشند آیا میتوان واکنش آنها را واکنش عمومی دانست؟
این در حالیاست که در این کشور دهها موضوع میتوان پیدا کرد که اغلب مردم نسبت به آنها و تغایرشان با ارزشها توافق دارند. مهمترینشان شرایط بد اقتصادی که طبقه متوسط جامعه را از میان برده و بخش زیادی از خانوادهها را به زیر خط فقر سوق داده و کیست که نداند فقر و کفر چه نسبت نزدیکی با هم دارند و این سخن حضرت علی را نشنیده باشد که «فقر که از دری وارد شود ایمان از در دیگر خارج خواهد شد»
بنابراین آقای نماینده! بهتر نیست برای ترند شدن راه بهتری پیدا کنید؟
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معرفی شورای سیاستگذاری چهل و یکمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- انتقاد تند جوان : آقای نوباوه از زیر بار مسئولیت شانه خالی نکنید
- سعید مستغاثی، عضو شوراهای پروانه ساخت و نمایش: ترکیب «سینمای ایران» دو دروغ بزرگ است نه سینماست، نه ایرانی!
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره اظهارات بیژن نوباوه/ نسبت ایشان با هنر و فرهنگ این سرزمین جای تردید دارد
- نماینده مجلس نهم مجری تلویزیون شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





