شهروندنوشت : حتما برای شما هم این سوال پیش آمده که چرا گزارشگران اعزامی صداوسیما به روسیه نمیتوانند از ورزشگاههای جامجهانی گزارشهای اختصاصی مناسبی تهیه کنند و حتی گزارش مسابقه ایران از تهران انجام شد.
چرا پیمان یوسفی به روسیه نرفت؟
نزدیک به ۲ماه تا آغاز جامجهانی پورمحمدی، مدیر شبکه سوم سیما از احتمال بالای اعزامنشدن گزارشگر تلویزیون به روسیه خبر داده بود. او دلیل این تصمیم را ناموفقبودن چنین اقدامی در دورههای گذشته عنوان کرد. با این حال، چند روز مانده به شروع جام بیستویکم تصمیم جدیدی گرفته شد. قرار بود پیمان یوسفی بهعنوان گزارشگر اعزامی به روسیه برود تا ۳ بازی ایران را مقابل مراکش، اسپانیا و پرتغال زنده گزارش کند اما جمعه همه ایران بازی را با صدای عادل فردوسیپور شنیدند. جالب اینکه عوامل برنامه ۲۰۱۸ ازجمله فردوسیپور هیچ اشارهای به دلیل فراهمنشدن شرایط برای گزارش پیمان یوسفی از روسیه نکردند تا اینکه دیروز شاهد گزارش یوسفی روی بازی استرالیا و فرانسه بودیم! درنهایت مشخص شد این گزارشگر اصلا به روسیه نرفته و به خاطر مشکلات به وجود آمده درتهران مانده است. جالب اینکه حداقل در تهران هم گزارش بازی ایران را به پیمان یوسفی نسپردند! در دوره قبلی هم تجربه مشابهی وجود داشت و مزدک میرزایی که به برزیل رفته بود، در دقایقی از بازیها با کیفیت نامناسب صدایش به مردم رسید و درنهایت فردوسیپور مجبور شد خودش وظیفه گزارش را برعهده بگیرد.
گزارش شهری، اوج کار گزارشگران!
در چند روز اخیر هم اخباری به گوشمان رسید که گزارشگران اعزامی صداوسیما به روسیه با کارتهای هواداری در این کشور تردد میکنند و حتی آیدی کارت خبرنگاری هم ندارند. این اتفاق با پخش گزارش محمدحسین میثاقی از روی سکوی تماشاگران ورزشگاه سنپترزبورگ بعد از بازی ایران و مراکش اثبات شد. در واقع هیچکدام از گزارشگران ایرانی نتوانستند کنار زمین حضور داشته باشند و در کنار تماشاگران بازی را تماشا کردند. درچند روز اخیر، اوج کار گزارشگران اعزامی به روسیه، تهیه گزارشهای شهری از هواداران تیمملی بوده است و آنها به دلیل نداشتن آیدی کارت حق ورود به منطقه رسانهای را ندارند.
چقدر هزینه برای صداوسیما
آب خورد؟
محمدحسین میثاقی از شبکه سوم، داوود عابدی و علیرضا اکبری خرم از شبکه خبر، مجتبی پوربخش و بهنام مهدیزاده از شبکه ورزش گزارشگران اعزامی صداوسیما به روسیه هستند که هرکدام از آنها را یک تصویربردار و مسئول هماهنگی هم همراهی میکند. البته شبکه خبر ترجیح داده همراه با گزارشگران خود تصویربردار اعزام نکند و گزارشهای این شبکه با گوشی موبایل ضبط میشود. در هرصورت هیچکدام از این گزارشگران نتوانستند در روزهای اخیر پوشش رسانهای مناسبی به خاطر نداشتن آیدی کارت داشته باشند؛ درحالی که برای اعزامشان صداوسیما هزینه زیادی را متحمل شده است.
مشکل کجاست؛ حق پخش
یا باکس گزارشگر؟
درباره حق پخش با توجه به اینکه صداوسیما رسما اعلام کرده آن را برای جامجهانی خریداری کرده، باید خیالمان راحت باشد؛ اگرچه اخبار ضدونقیضی در اینباره به گوش میرسد. با این حال، آنطور که به نظر میرسد مجوز نداشتن گزارشگران ایرانی در روسیه به نخریدن باکس گزارشگر مربوط میشود. هر کشوری که میخواهد به صورت تصویری جامجهانی را پوشش دهد، باید علاوه بر حق پخش، باکس گزارشگر را خریداری کند که این باکس میتواند مجوزی برای فعالیت گزارشگران باشد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مجریانی که صداوسیما برای جامجهانی انتخاب کرد
- معرفی داوران یک بخش جشنواره فیلمهای ورزشی/ گزارشگر ورزشی داور جشنواره فیلم شد
- شکست پروژه عبور ازفردوسیپور
- اجرای محمدحسین میثاقی در برنامهای با داوری خداداد عزیزی
- لایو میثاقی برای صداوسیما دردسر خرید/حمله کاربران به پیمان یوسفی در فضای مجازی
- پیمان یوسفی؛ کما فی السابق خسته کننده!
- گفتوگو با «محمدحسین میثاقی» که گزارشهایش از حواشی جام جهانی روسیه پر انرژی و هیجان انگیز است
- گزارشگران فوتبال در روسیه مشخص شدند
- معرفی برگزیدگان جشنواره سینمایی با طعم ورزش/ میثاقی بهترین مجری ورزشی
- گزارشگر مطرح فوتبال ممنوعالتصویر شد؟
- چه کسی در تلویزیون به اصغر فرهادی و شهاب حسینی تبریک گفت؟ / واکنش مجری بعد از تبریک به سازندگان فروشنده در رسانه ملی
- کپی برداری پیمان یوسفی از جملات جواد خیابانی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش