سینماسینما: خسرو نقیبی منتقد سینما نوشت :
بحث ژانر، کیفیت و انتخاب تماشاگر یک چیز است و بحث برخورد فراقانونی با فیلمها (شما بخوانید با کلیت سینمای ایران) یک چیز دیگر. آن روز که دیدید فارس و کیهان و دیگر رسانههای اصولگرا میدان را به دست گرفتهاند و از عملکرد سازمان سینمایی حمایت میکنند و بر طبل تفرقه میکوبند، بدانید جایی از مسیر را اشتباه آمدهایم. وقتی سهمخواهی میکنند که حالا که توقیفش کردید دفتر پخش پرقدرتش را هم تعطیل کنید و سهمشان را هم به دیگران بدهید و آدم مدنظر ما را هم بر مسند قدرت بگذارید و حتا به نهاد همسوی خودشان یعنی حوزهی هنری هم خرده میگیرند که سانسور اضافه بر ارشاد کافی نبوده و به رویهی پیشین باید خودسر فیلم را تحریم (بخوانید توقیف حداقل در شهرستانها به واسطهی داشتن اکثر سینماهای خوب بیرون تهران) میکرده، اینها یعنی هدف انتقامگیری از سینمای پرمخاطب و مردم است و نه یک شخص و یک جریان. همان جریانی که سالهاست کوشیده سینمای ایران را به حاشیه ببرد و یک سینمای گلخانهای پروپاگاندا را جایگزین سینمای مردمی ایران کند.
آنکه بر سر توقیف «رحمان ۱۴۰۰» هلهله میکشد از سینما نیست. باید مراقب باشیم. اختلافات درونی اهل سینما، نباید سبب شود تمامیت سینمای ایران زیر سوال برده شود. رفتار غیرمسئولانهی ارشاد و سازمان سینمایی چیز تازهای در این چندسال نیست؛ اینکه شهامت ایستادن بر سر پروانهی نمایش خود را ندارند و هربار توپ را درون زمین خود سینما میاندازند. مگر کم شنیدهایم در این سالها که به فیلمساز و تهیهکننده گفتهاند خودت اعلام کن فیلمت آماده نیست و خودت بگو که فیلمت را از جشنواره بیرون کشیدهای و خودت بگو که اصلن سهم از جوایز نمیخواهی. باور کنید اینها عادی نیست. در هرجای جهان برای هر کس که تعریف کنی دو شاخ از سرش سبز میشود ولی اینجا بس که رخ داده و دم نزدهایم، تبدیل به امر عادی شده؛ و هر بار، بهانه تازهتر و بامزهتر میشود.
دربارهی «رحمان ۱۴۰۰» بعد از یک ماه نمایش گفتهاند نسخهای که اکران شده با نسخهی مجوزگرفته تفاوت دارد. باشد. راهش که ساده است. مگر نسخهی مجوزگرفتهای در کار نبوده بههرحال؟ به فاصلهی یک روز میشد آن نسخهی اصل را با نسخهی بیمجوز جایگزین کرد و اکران فیلم را از سر گرفت و اگر واقعن تخلف قانونی رخ داده بود، صاحبان فیلم را جریمه کرد. «توقیف» پاسخ نیست. توقیف یعنی پایان یک فیلم؛ در باقی اکران و پخش خانهگی و ادامهی حیات آن. طرف توقیف هم چه محسن امیریوسفی باشد، چه منوچهر هادی و چه مسعود دهنمکی باید معترض آن شد؛ چون دیگر شخص و گرایش فیلمسازی و سویهی سیاسیاش نیست که اهمیت دارد. یک طرف قانون ایستاده و سمت دیگر سینما. توقیف فیلم دارای پروانهی نمایش، یک رفتار فراقانونیست و هرکس که به سینمای ایران اعتقاد دارد باید مقابل آن بایستد و موضع بگیرد؛ چون آنکه بر سر توقیف هر فیلمی هلهله میکشد، از سینما نیست.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پخش مسابقه «پانتولیگ» با اجرای محمدرضا گلزار از امشب
- در سینماتک خانه هنرمندان ایران مطرح شد؛ جادوی باورپذیری نقشهای مریل استریپ
- در نشست نقد و بررسی فیلم «روز ششم» مطرح شد: شروع واقعی فیلم بعد از پایان در ذهن مخاطب شکل میگیرد
- خسرو معصومی: عملکرد شورای پروانه ساخت سلیقهای است
- لیلا حاتمی بازیگر فیلم جدید حمید نعمتالله شد
- احسان کرمی در حمایت از گلزار خطاب به تلویزیون: کاش سکوت میکردید
- اعلام نامزدهای نشان سپنتا/ شب فیلمنامه بهترین فیلمنامههای اکران ۹۷ را در هفت ژانر معرفی میکند
- بازیگران سینما درباره استفاده از بادیگارد چه نظری دارند ؟ از گلزار تا مدیری
- آقای گلزار، این چه کاری بود؟/ انتقاد یک روانشناس از انتشار عکس این بازیگر با پوششی نامناسب
- سلبریتیها از اجرای برنامههای تلویزیونی منع میشوند؟
- تداوم سلبریتیزدگی تلویزیون/ پس از گلزار، قرعه به نام بنیامین افتاد
- توقیف یک فیلم و چند پرسش کلیدی
- اکران فیلم «رحمان ۱۴۰۰» در سینماها متوقف شد
- سلیقه مردم ایران بر اساس بازدید ویدیوها در آپارات / حسن روحانی و دونالد ترامپ و مهناز افشار و محمدرضا گلزار در صدر
- مهران مدیری و محمدرضا گلزار با لباس زندان روی پوستر «رحمان۱۴۰۰» + عکس
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با امضای بیانیهای؛ ۱۵۷ نفر از فعالان هنری خواستار آزادی نوید میهندوست شدند
- پاسخ متقابل سعید مستغاثی به امیر اثباتی؛ اما به تخممرغهایش نیاز دارم!
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- واکنش امیر اثباتی به حرفهای سعید مستغاثی/ سینمای ایران گرفتار و قربانیِ همین شوراهاست
آخرین ها
- جوایز بخش تبلیغات اهدا شد/ غیبت چهرههای شاخص سینما در افتتاحیهی جشنواره فیلم فجر
- ترکیب داوران جشنواره برلین تکمیل شد
- بستههای ویژه همراه اول بهمناسبت دهه فجر ۱۴۰۳
- هنرمندان فعال در تئاتر خیابانی جوانانی دغدغهمند هستند
- ۹۰ نفر دیگر از فعالان هنری خواستار آزادی نوید میهندوست شدند
- سعید مستغاثی دوباره به امیر اثباتی جواب داد؛ حکایت دفتر کارگاه چرخ طیاره و دستیارش
- نشست خبری جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- پاسخ دوبارهی امیر اثباتی به جواب سعید مستغاثی؛ گفتوگو ادامه دارد
- پاسخ سعید مستغاثی به یادداشت علی زرنگار؛ حکایت پوری فِش فِشو و نگهبانی از دایی جان ناپلئون
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ بزرگداشت بابک، والیزاده و الوند در افتتاحیه جشنواره
- در نشست خبری جشنواره فیلم فجر مطرح شد؛ جشنواره نباید محل تنبیه کسی قرار گیرد/ سیمرغ اقتباسی باز میگردد؟
- علی زرنگار کارگردان «علت مرگ: نامعلوم»: آقای مستغاثی در حدود تخصصتان سخن بگویید
- رئیس سازمان سینمایی مطرح کرد: پیشنهاد تغییر تاریخ جشنواره جهانی فجر/ ضرورت بازنگری در آییننامههای صدور مجوز
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ داوران مسابقه سینمای ایران معرفی شدند
- «علت مرگ: نامعلوم»؛ این هفت نفر و دنیایشان
- رونمایی رسمی از سامانه مدیریت هوشمند حملونقل همراه اول در نمایشگاه خودرو تهران
- پاسخ متقابل سعید مستغاثی به امیر اثباتی؛ اما به تخممرغهایش نیاز دارم!
- فیلم جدیدی به جشنواره اضافه نمیشود/ خروج فیلم نیکی کریمی از جشنواره فجر
- آغاز طرح ویژه فروش سیمکارت جوانان همراه اول با شمارههای جذاب
- با امضای بیانیهای؛ ۱۵۷ نفر از فعالان هنری خواستار آزادی نوید میهندوست شدند
- رونمایی همراه اول از بستههای ویژه عید مبعث به همراه هدایای دیجیتال
- واکنش امیر اثباتی به حرفهای سعید مستغاثی/ سینمای ایران گرفتار و قربانیِ همین شوراهاست
- زندهباد سینما/ مروری بر کارنامه مصطفی کیایی
- امضای تفاهمنامه همکاری بین همراه اول و بانک شهر
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- به کارگردانی دیوید آیر؛ برد پیت، بازیگر و تهیه کننده یک اکشن ماجراجویی میشود
- «چیزهای کوچک اینچنینی» بررسی میشود
- انتشار اثر عکاس ایرانی در کتاب فرانسوی
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ اعلام نامزدهای مسابقه تبلیغات سینمای ایران
- نشست خبری جشنواره موسیقی فجر / گزارش تصویری