ریچارد کویپرس منتقد سایت ورایتی بعد از تماشای «آن شب» این فیلم را فیلمی ترسناک و خوش ساخت با جنبه های روانشناختی دانست.
به گزارش سینماسینما در بخشهایی از نوشته او درباره «آن شب» آمده است: در فیلم «آن شب» پلیدی های ذهن در هتلی غار مانند در لس آنجلس به واقعیت تبدیل می شوند. فیلمی ترسناک و خوش ساخت با جنبه های روانشناختی، ساخته کارگردان ایرانی-آمریکایی کوروش آهاری. با بازی درخشان شهاب حسینی (جدایی نادر از سیمین، فروشنده) و نیوشا جعفریان که در نقش زوجی به همراه دختر کوچک شان ظاهر می شوند که رابطه شکننده ای دارند؛ این فیلم که عمدتا به زبان فارسی است تماشاچی را به وحشت می اندازد و پایانی جذاب را به نمایش می گذارد. نخستین فیلم بلند تحسین برانگیز آهاری مطمئنا رضایت طرفداران این ژانر را جلب کرده و بار احساسی و مؤلفه های جذاب تولید را برای جلب نظر مخاطبان عمومی نیز دارد.
مقایسه این اثر یا هر فیلم دیگری با موضوع گرفتار شدن یک خانواده در ساختمان هتلی قدیمی و تسخیر شده با فیلم «درخشش» ساخته استنلی کوبریک اجتناب ناپذیر است. آهاری و نویسنده مشترک فیلم میلاد جرموز با اشاره هایی جزئی به ساخته کلاسیک کوبریک بخوبی از تشابه این دو اثر اجتناب کرده بطوریکه داستان آنها در این اقامتگاه شیطانی شخصیت متمایز و مستقل خود را دارد.
آهاری و عوامل فنی مستعد فیلمش این صحنه ها را از رابطه آشفته بین یک زوج که به زیبایی با وحشت و دلهره همراه شده به نمایش در می آورند و به طرزی چشم نواز به سمت فضایی سورئال می برند. تصویربرداری باشکوه و آرایش دقیق نور و سایه مدیر فیلم برداری این اثر مازیار مکانی، فضایی عمیقا مضطرب کننده ایجاد می کند. جلوه های بصری این فیلم با طراحی صدای عالی و موسیقی متن ساخته نیما فخرآرا تکمیل شده که پر از اصوات «لو-فای» و «درون» و افکت های صوتی «رامبل» و«فیدبک» است. موسیقی فخرآرا وقتی چنان با فرکانس پایین میکس شده که تقریبا قابل شنیدن نیست، حتی ترسناک تر نیز می شود. از اجرای مشهور آهنگ “I Want to Be Loved By You” توسط هلن کین نیز برای القای ترس استفاده شده.
درحالیکه «آن شب» بطور کلی رویکردی روانی به اتفاقات ماوراء طبیعی اتخاذ میکند، اما هوشمندانه از ابزار قدیمی ایجاد ترس مانند گربه سیاه، مرد بی خانمان (الستر لاتام) که با بیانی نامفهوم هشدار می دهد، و یک افسر پلیس مشکوک (مایکل گراهام) استفاده شده تا جنبه های رازآلود و وحشت آور فیلم را تقویت کند. تماشاگران صحنه خیره کننده پایانی فیلم را به زودی فراموش نخواهند کرد.
مترجم: سعید ابراهیم
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ پروانه ساخت سینمایی برای ۷ فیلمنامه صادر شد
- از «رها» تا «پُتک»؛ همکاری جدید شهاب حسینی و حسام فرهمند
- اکران «مست عشق» در ۱۰ کشور اروپایی
- با حضور شهاب حسینی؛ پیش تولید «دومان» به پایان رسید
- صدور پروانه نمایش برای فیلمهای شهاب حسینی و حسین میرزامحمدی
- «اسپات لایت» با «آبان» میآید
- انصراف شهاب حسینی از انتخابات خانه تئاتر/ هیات مدیره جدید انتخاب شد
- درباره «رها»/ تاراج
- واکنش شهاب حسینی به جوایز جشنواره فجر؛ میلی بودن جشنواره به یقین همگان رسیده است
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- بیست و سومین جشن حافظ برگزیدگانش را شناخت/ تقدیر از یک عمر فعالیت هنری مرتضی عقیلی
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- جایزه جشنواره اسپانیایی به «آخرین حرکتِ» شهاب حسینی
- توضیح شهاب حسینی درباره صحبتهایش در اختتامیه جشنواره فیلم کوتاه تهران
- شهاب حسینی به فیلم هالیوودی علی عطشانی پیوست
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- درباره اهمیت خواندن فیلمنامه اشغال بیضایی پس از جنگ ۱۲ روزه /بیگانه آزادی نمی آورد
- بهرام بیضایی درگذشت
- «موبهمو»؛ خط به خط، نفس به نفس، چهره به چهره
- در بیست و چهارمین دوره جشنواره؛ ۱۴ اثر از سینماگران ایرانی در داکا نمایش داده میشود
- از ۱۰ دیماه؛ «مرد خاموش» به سینماها میآید
- «بامداد خمار»؛ در منزلت فرودستی
- در ستایش سینمای بیچیز؛ همه چیز داشتن در عین بی چیزی
- آیین پایانی یازدهمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی / گزارش تصویری
- شیرین یزدانبخش درگذشت
- افسانهای در حبس؛ سرنوشت «چریکه تارا»
- اقتباس بهمثابه ابزار فهم جامعه/ از روایت تراژیک تا روایت عاشقانه
- «دیدار بلوط»؛ بازگشتی به شکوه یک خاطره
- اشغال بهرام بیضایی وزمانه پس از جنگ ۱۲ روزه/به بهانه ۵ دی سالروز تولد بهرام بیضایی
- «سامی»؛ روایتی انسانی از جنگ بیپایان
- سینمای مستقل ایران را به رسمیت بشناسید
- گیشه سینما در دست کمدیها/ دو فیلم جدید اکران شدند
- اعلام بودجه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۵
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد





