ریچارد کویپرس منتقد سایت ورایتی بعد از تماشای «آن شب» این فیلم را فیلمی ترسناک و خوش ساخت با جنبه های روانشناختی دانست.
به گزارش سینماسینما در بخشهایی از نوشته او درباره «آن شب» آمده است: در فیلم «آن شب» پلیدی های ذهن در هتلی غار مانند در لس آنجلس به واقعیت تبدیل می شوند. فیلمی ترسناک و خوش ساخت با جنبه های روانشناختی، ساخته کارگردان ایرانی-آمریکایی کوروش آهاری. با بازی درخشان شهاب حسینی (جدایی نادر از سیمین، فروشنده) و نیوشا جعفریان که در نقش زوجی به همراه دختر کوچک شان ظاهر می شوند که رابطه شکننده ای دارند؛ این فیلم که عمدتا به زبان فارسی است تماشاچی را به وحشت می اندازد و پایانی جذاب را به نمایش می گذارد. نخستین فیلم بلند تحسین برانگیز آهاری مطمئنا رضایت طرفداران این ژانر را جلب کرده و بار احساسی و مؤلفه های جذاب تولید را برای جلب نظر مخاطبان عمومی نیز دارد.
مقایسه این اثر یا هر فیلم دیگری با موضوع گرفتار شدن یک خانواده در ساختمان هتلی قدیمی و تسخیر شده با فیلم «درخشش» ساخته استنلی کوبریک اجتناب ناپذیر است. آهاری و نویسنده مشترک فیلم میلاد جرموز با اشاره هایی جزئی به ساخته کلاسیک کوبریک بخوبی از تشابه این دو اثر اجتناب کرده بطوریکه داستان آنها در این اقامتگاه شیطانی شخصیت متمایز و مستقل خود را دارد.
آهاری و عوامل فنی مستعد فیلمش این صحنه ها را از رابطه آشفته بین یک زوج که به زیبایی با وحشت و دلهره همراه شده به نمایش در می آورند و به طرزی چشم نواز به سمت فضایی سورئال می برند. تصویربرداری باشکوه و آرایش دقیق نور و سایه مدیر فیلم برداری این اثر مازیار مکانی، فضایی عمیقا مضطرب کننده ایجاد می کند. جلوه های بصری این فیلم با طراحی صدای عالی و موسیقی متن ساخته نیما فخرآرا تکمیل شده که پر از اصوات «لو-فای» و «درون» و افکت های صوتی «رامبل» و«فیدبک» است. موسیقی فخرآرا وقتی چنان با فرکانس پایین میکس شده که تقریبا قابل شنیدن نیست، حتی ترسناک تر نیز می شود. از اجرای مشهور آهنگ “I Want to Be Loved By You” توسط هلن کین نیز برای القای ترس استفاده شده.
درحالیکه «آن شب» بطور کلی رویکردی روانی به اتفاقات ماوراء طبیعی اتخاذ میکند، اما هوشمندانه از ابزار قدیمی ایجاد ترس مانند گربه سیاه، مرد بی خانمان (الستر لاتام) که با بیانی نامفهوم هشدار می دهد، و یک افسر پلیس مشکوک (مایکل گراهام) استفاده شده تا جنبه های رازآلود و وحشت آور فیلم را تقویت کند. تماشاگران صحنه خیره کننده پایانی فیلم را به زودی فراموش نخواهند کرد.
مترجم: سعید ابراهیم
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- از «رها» تا «پُتک»؛ همکاری جدید شهاب حسینی و حسام فرهمند
- اکران «مست عشق» در ۱۰ کشور اروپایی
- با حضور شهاب حسینی؛ پیش تولید «دومان» به پایان رسید
- صدور پروانه نمایش برای فیلمهای شهاب حسینی و حسین میرزامحمدی
- «اسپات لایت» با «آبان» میآید
- انصراف شهاب حسینی از انتخابات خانه تئاتر/ هیات مدیره جدید انتخاب شد
- درباره «رها»/ تاراج
- واکنش شهاب حسینی به جوایز جشنواره فجر؛ میلی بودن جشنواره به یقین همگان رسیده است
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- بیست و سومین جشن حافظ برگزیدگانش را شناخت/ تقدیر از یک عمر فعالیت هنری مرتضی عقیلی
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- جایزه جشنواره اسپانیایی به «آخرین حرکتِ» شهاب حسینی
- توضیح شهاب حسینی درباره صحبتهایش در اختتامیه جشنواره فیلم کوتاه تهران
- شهاب حسینی به فیلم هالیوودی علی عطشانی پیوست
- داوران آثار داستانی جشنواره فیلمکوتاه تهران معرفی شدند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





