خراسان نوشت :سریال «ممنوعه» به کارگردانی امیر پورکیان، مهمترین اثر این روزهای شبکه نمایش خانگی است که از زمان توزیع نخستین قسمتهای آن با حواشی فراوانی همراه بوده و به همین دلیل بیشتر از حد انتظار دیده شده است. با این حال «ممنوعه» به لحاظ قصه و اجرا فصل مهمی از کارنامه شبکه نمایش خانگی محسوب نمیشود. این سریال به لحاظ ساختار ظاهری، طراحی صحنه و لباس، گریم، دیالوگنویسی و روابط شخصیت ها به «عاشقانه» شبیه است و از نظر قصه، گرهافکنی و طراحی شخصیت، شباهتهای عجیبی به مجموعه محبوب «شهرزاد» دارد. البته «ممنوعه» نقاط قوت پررنگی مانند موسیقی متن عالی حبیب خزاییفر و بازی شاخص چند بازیگر درجه یک را هم دارد؛ اما به لحاظ قصهگویی و شکل اجرا به بازسازی همان الگوهای امتحان پسداده قبلی بسنده کرده است.
مربع عشقی تکراری
هسته مرکزی قصه سریال «ممنوعه» را ماجرای عاطفی چهار شخصیت تشکیل میدهد که از این میان یک نفر سعی دارد با تکیه بر پول و قدرت، باعث جدایی زوج عاشق قصه شود تا همسر سابقش را به زندگی نابود شدهشان بازگرداند؛ زندگی مشترکی که به گواه دیالوگها، از اول هم غلط بوده و با اصرار بزرگترها شکل گرفته است. چنین الگویی به وضوح قابل مقایسه با فصلهای دوم و سوم «شهرزاد» است که «قباد» سعی میکرد به هر قیمتی «شهرزاد» را از «فرهاد» جدا کند. طبیعی است که در این مقایسه کفه ترازو به سمت «شهرزاد» سنگینی کند، چرا که مربع میلاد کیمرام، الهه حصاری، بهاره افشاری و مصطفی قدیری به لحاظ قدرت بازیگری حتی قابل مقایسه با مربع قدرتمند شهاب حسینی، ترانه علیدوستی، مصطفی زمانی و پریناز ایزدیار هم نیستند. از نظر شخصیتپردازی هم شخصیت های «ممنوعه» سرگردانتر از مابهازای شان در «شهرزاد» هستند، به این دلیل که روند قصه «شهرزاد»، حداقل درباره علت وابستگی جنونآمیز قباد یک فصل داستان گفته بود، اما «ممنوعه» اتفاقات زندگی مشترک «سامی» و «ترانه» را پس از چند دیالوگ سیاه و سفید شعاری، سهلانگارانه رها میکند.
بازسازی پدرخوانده ایرانی
علی نصیریان بازیگر بزرگ سینمای ایران که در ۴-۵ سال پیش از «شهرزاد»، در اثر شاخصی بازی نکرده بود، از زمان فصل اول این سریال محبوبیت مضاعفی بین مخاطب عام پیدا کرد. شخصیت «بزرگآقا» با اجرای کمنظیر نصیریان، به قدری جاافتاده بود که پس از مرگ در پایان فصل اول، جای خالیاش همواره حس میشد. حالا انگار «بزرگآقا» به زمانه امروز آمده و با گریم و طراحی لباس عجیبی که سعی دارد از «تجنگی» – که هنوز چنان که باید و شاید درنیامده- یک بدمن تمامعیار بسازد، در «ممنوعه» حضور یافته است. در مقام مقایسه، هر دو شخصیت «بزرگآقا» و «تجنگی» پدرانی مقتدر، باابهت و تاحدودی ترسناک محسوب میشوند که در عشق جوانیشان ناکام بودهاند؛ به همین دلیل کلاً به عشق نگاه مثبتی ندارند. علاوه بر این، هر دو شخصیت برای تأمین منافع خودشان در قصه دلدادگی زوج اصلی سریال گره انداختهاند. منفعت «بزرگآقا» به نوعی اجتماعی بود که در قالب تلاش او برای ادامه نسل اش خودنمایی میکرد و حالا منافع «تجنگی» کاملا اقتصادی و وابسته به پروژه ساختمانیاش در رامسر است.
خردهداستانها و پیرنگهای فرعی
در زمینه شخصیتهای فرعی و پیرنگهای کماهمیتتر هم «ممنوعه» عموماً حرف جدیدی برای گفتن ندارد و به طور کلی تحتتأثیر «شهرزاد» است. مانور نخنمای مجموعه روی اینکه «سامی» فرزند واقعی «تجنگی» نیست، ناخودآگاه مخاطب را به یاد ماجرای افشای دروغ بودن نسبت خونی بین «بزرگآقا» و «قباد» میاندازد. شخصیت جوان، خودخواه و قلدر قصه هم که در مجموعه «شهرزاد» مدام تحتتأثیر الکل به تصویر کشیده میشد، در «ممنوعه» به مخدرهای صنعتی روی آورده است. به علاوه نمایش خلوت پنهانی یک مرد میان سال با زن مورد علاقهاش و عشقورزی ناموجه آنها که در «شهرزاد» در قالب ارتباط «نصرت» و «شربت» و نیز رابطه خارج از ازدواج «هوشنگ» (رامین ناصرنصیر) به تصویر کشیده شده بود، با همان دلهرهها و وجوه نامتعارفش، در «ممنوعه» به عهده زوج «خسرو» و «پروانه» گذاشته شده است که البته بازی این دو بازیگر کارکشته از نقاط قوت سریال محسوب میشود. موقعیت سکانس آخر از فصل اول «ممنوعه» نیز به شکل عجیبی یادآور جدایی اجباری فرهاد از شهرزاد بود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- واکنش بهاره افشاری به سانسور صحنه موتورسواریاش در سریال «ممنوعه»
- نگاهی به شش قسمت نخست سریال «ممنوعه»/ کپی، غیر برابر با اصل!
- زمان پخش مجدد سریال «ممنوعه» مشخص شد
- نامه تهیهکنندگان سریال ممنوعه به وزیر ارشاد/تصویر
- وضعیت توزیع سریال «ممنوعه» همچنان در هالهای از ابهام
- واکنش محمدصادق کوشکی به توقیف سریال ممنوعه
- «ممنوعه» فعلا ممنوع شد
- جشن امضای سریال «ممنوعه» در باغ کتاب تهران / گزارش تصویری
- پوستر سریال «ممنوعه» با تصویر متفاوت بازیگران رونمایی شد + عکس
- فاطمه گودرزی همبازی نیکی کریمی در «ممنوعه» شد
- امیر جعفری به جمع ستارگان «ممنوعه» پیوست
- گریم عجیب بازیگر «خندوانه» در «ممنوعه» / عکس
- بازیگر داعشی «پایتخت» به «ممنوعه» پیوست
- آغاز بازی هادی حجازیفر در «ممنوعه» با گریمی متفاوت + عکس
- نخستین تصاویر از نیکی کریمی در سریال «ممنوعه»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش