فرزانه متین- حیات ما انسان ها سالهاست که وابسته به دنیای دیجیتالی است، فیس بوک،توئیتر،اینستاگرام،تیک تاک و… متاسفانه برخی از افراد هنوز نتوانسته اند مرزی بین زندگی واقعی و این فضای اینترنتی قائل شوند و به جای آن که فضای مجازی در خدمت انسان ها باشد این انسان ها هستند که در خدمت آن ها هستند.با ظهور فیس بوک در سال ۲۰۰۵ واینستاگرام در ۲۰۱۰،دنیا از دریچه این دو شبکه اجتماعی دیدنی و ملموس تر شد.تقریبا بعد از فراگیر شدن اینستاگرام در جهان،پدیده اینفلوئنسر و بلاگر شکل گرفت که هر کدام از آن ها به صورت تخصصی در یک حوزه فعالیت می کنند ؛مد،آرایش،سلامت روان و ورزش،سلامت و سبک زندگی و برخی هم در همه ی هنرها ،مصداقش می شود آنچه خوبان همه دارند،آن ها یک جا دارند.اما در این میان همیشه این سوال پیش می آید که در این ویترین های رنگارنگی که عرضه می کنند همه چیز همانطور است که نشان داده می شود؟
نتفلیکس امسال توانست به این سوال با ساخت یک سریال جمع و جور و بر اساس واقعیت،پاسخ دهد.این شبکه با یک قصه ی ناب ،زندگی بل گیبسون را در ۶ اپیزود به ما نشان داد که جهان آن نه تنها رنگی نیست بلکه کدر ،تار و تلخ است.سریالی جدید که دنیای بل گیبسون،اینفلوئنسر سلامت و سبک زندگی که برای معروف شدن،تعدادلایک ها و افزایش فالوئرها حاضر بود دست به چه کارهایی بزند که در مخیله ی هیچ انسانی نمی گنجد،به تصویر کشاند .Apple Cider Vingar یا سرکه سیب،یک مینی سریال درام و بیوگرافی است که به تازه گی پخش شده و به داستان بل گیبسون ،اینفلوئنسر استرالیایی معروف دنیای سلامت و سبک زندگی می پردازد.بل با ادعای این که سرطان مغز دارد و از طریق روش های طبیعی (رژیم غذایی خاص و مدیتیشن) با آن مبارزه کرده ،توانست شهرت زیادی در فضای مجازی به دست آورد و میلیون ها نفر را تحت تاثیر قرار دهد به طوری که طرفدارانش که با بیماری سرطان دست و پنجه نرم می کردند از درمان های پزشکی سرباز زدند وبه سمت و سوی روش های درمانی بل پیش رفتند.او حتی در کنارش یک اپلیکیشن و کتاب به نام همه چیز درباره ی پنتری منتشر کرد و میلیون دلار نیز به جیب زد حتی این دختر جاه طلب،خیریه های صوری تاسیس کرد تا از این طریق کمک های مردمی را دریافت کند فارغ از آنکه به کسانی که قول داده بود ،هزینه کمک درمانی بپردازد.اما این همه ی ماجرا نبود،دو خبرنگار سمج ،دنبال این قضیه ی بو دار رفتند و با تنگنا قرار دادن وی ومصاحبه با نزدیکانش توانستند واقعیت کثیف پشت پرده ی این بلاگر را آشکار کنند ؛او هرگز مبتلا به سرطان نبوده و تمامی ادعاهایش در مورد رژیم غذایی و سلامت جسمانی ،دروغی بزرگ بوده و سرانجام از سوی دادگاه استرالیا نیز محکوم شمرده شد و بل یکباره در معرض فروپاشی قرار گرفت ،بله ما با کلاهبرداری مدرن روبه رو هستیم.این سریال درس بزرگی به همه ی تماشاگرانش داد ، فضایی که آن ها می بینند صرفا واقعیت نیست بلکه در پشت پرده ی آن حقیقت های تلخی نهفته است.
البته نباید منکر این قضیه شویم که سریال دارای فیلمنامه ای قویست ،کارگردانی نسبتا قبولی دارد و همچنین بازی کیتلین دیور در نقش بل گیبسون درخشان و تاثیر گذار است.
با همه ی این توصیفات،آیا در ایران که بلاگر ها مانند قارچ در حال رویش هستند و بر پیکره ی زندگی بسیاری از افراد چنبره زده اند،خبرنگاری این آزادی را دارد که بتواند به تحقیق درباره ی آن ها بپردازد یا اساسا برای روزنامه نگاران میدانی و تحقیقی این مسئله تعریف نشده است .
این که ما هرازگاهی شاهد آن هستیم صفحات بلاگر ها به دلیل انتشار محتوای مجرمانه و معارض با اخلاق و عفت عمومی به دستور مقام قضایی از دسترس خارج می شود و یکی دو ماه بعد دوباره فعالیتشان شروع می شود اما بدون هیچگونه شفاف سازی ،چرا هیچ خبرنگاری به این حوزه وارد نمی شود اگر هم در حوزه ی هنر و سینما وارد شوند نتیجه اش می شود فیلم بسیار ضعیف گوزن های اتوبان.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





