فیلم هندی «خیرش، غرش، آتش» که برای تنوع در اکران و رونق دادن به سینماها در چند شهر روی پرده رفته، در دو روز ابتدایی نمایش خود تنها حدود ۱۱۰۰ تماشاگر داشت و شاید با شناور شدن قیمت بلیت سینماها بتواند خیلی زودتر به تعداد مخاطبان فیلمهای خارجی پرفروش اکران شده در سال قبل برسد.
به گزارش سینماسینما، افت مخاطب و رکود در سینما اگرچه به طور مقطعی با اکران بعضی فیلمها به طور نسبی بهبود پیدا کرده اما همچنان مسئلهای است که به دغدغه و نگرانی جدی این روزهای سینما بدل شده و در همین راستا اخیرا شورای راهبردی اکران تصمیم گرفته به طور موقت برای سه ماه اجازه فروش بلیت با قیمت شناور را به سینماها بدهد.
به جز ارائه بلیت با قیمت کمتر، راهکار دیگری که همواره از سوی اهالی سینما و سینماداران بر آن تاکید شده نمایش فیلمهای جذاب و مخاطبپسند بوده تا سبب آشتی دوباره مردم با سینما شود. در این مورد برخی پخشکنندهها و سینماداران سراغ اکران فیلمهای خارجی رفتند که اتفاقا برخی از آنها تماشاگر زیادی هم داشت.
به همین بهانه از نهم شهریور ماه یک فیلم هندی محصول سال ۲۰۲۱ با نام «خیزش غرش آتش» به چرخه اکران سینماها اضافه شد که تا پایان پنجشنبه شب (دهم شهریور) با ۱۱۴۰ نفر مخاطب ۴۸ میلیون تومان عایدش شد.
اگرچه این فیلمهای خارجی پس از ممیزی مجوز نمایش میگیرند با این حال در یکی دو سال گذشته اکران تعدادی فیلم خارجی در سینماها با استقبال نسبتا خوب مردم مواجه شده بود تا جایی که فیلم «احضار۳» در سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۴۸ هزار بلیت با رقم حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان فروخت.
اما در میان فیلمهای ایرانی روی پرده که اکرانشان از تابستان آغاز شده، «تی تی» به کارگردانی آیدا پناهنده در صدر جذب مخاطب قرار دارد و تا پایان دهم شهریور ماه بیش از ۵۰۰ هزار بلیت فروخته و به فروش ۱۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان رسیده است.
بعد از آن فیلم «دوزیست» به کارگردانی برزو نیکنژاد بیشترین تعداد مخاطب را جذب کرده که با حدود ۲۸۸ هزار بلیت نزدیک به ۹ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان فروش داشته است.
همچنین «ابلق» به کارگردانی نرگس آبیار که از اواخر مرداد روی پرده رفته تا کنون ۲۴۱ هزار نفر تماشاگر داشته و بیش از هشت میلیارد تومان هم فروش داشته است.
از دیگر فیلمهای اکران شده جدید باید از «شب طلایی» به کارگردانی یوسف حاتمیکیا نام برد که از ۲۰ مرداد تا ۱۰ شهریور که فقط حدود ۶۷۰۰ تماشاگر با رقم فروش ۲۰۸ میلیون تومان را در سامانه اکران ثبت کرده است.
کمدی «کوزوو» ساخته میثم هاشمیطبا نیز در همین تاریخ مشابه با بیش از ۲۷هزار و ۷۰۰ نفر تماشاگر به رقم فروش هشت میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان رسیده است.
فیلم «برای مرجان» به کارگردانی حمید زرگرنژاد هم از اواخر مردادماه تا کنون تنها ۲۴۴۰ تماشاگر داشته و نزدیک ۸۵ میلیون تومان فروش داشته است.
«رویای سهراب» به کارگردانی علی قویتن در همین مدت با ۱۲۳۰ تماشاگر به فروش ۴۳ میلیون تومانی رسیده است.
دیگر فیلم تابستانی امسال «بانکزدهها» با بازی زندهیاد علی انصاریان است که در مدت حدود یک هفته اکران با فروش حدود ۳۳۰۰ بلیت، ۱۲۵ میلیون تومان در گیشه کسب کرده است.
همچنین فیلم «پیتوک» به کارگردانی مجید صالحی از نیمه تیرماه تا به امروز بیش از ۷ هزار بلیت فروخته و ۲۳۰ میلیون تومان هم فروش داشته است.
«زالاوا»، «طلاخون» و فیلم کودک «بازیوو» هم از دیگر فیلمهای اکران تابستانی هستند که هر کدام به ترتیب یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون، یک میلیارد و ۱۳۰ میلیون و دو میلیارد تومان فروش داشتهاند.
در میان این فیلمها یک انیمیشن هم به نام «پسر دلفینی» از ابتدای شهریور روی پرده رفته که در مدت یک هفته با جذب حدود ۱۱ هزار نفر تماشاگر، ۴۲۲ میلیون تومان بلیت فروخته است.
با توجه به آنکه به روزهای پایانی تابستان نزدیک میشویم و از پاییز فیلمهای جدیدی راهی پرده سینما خواهند شد، شورای راهبردی اکران و شورای صنفی نمایش طبق آنچه پیشتر اعلام شده در صدد هستند راهکارهایی را برای بهبود وضعیت گیشه سینماها به ویژه در آستانه شروع مسابقات جام جهانی فوتبال در نیمه پاییز در نظر بگیرند که تاکنون فقط مجوز شناور شدن قیمت بلیت را صادر کردهاند و قرار است جزئیات این مسئله هفته آینده در جلسه شورای صنفی نمایش مشخص شود.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اعلام فیلمهای اکران نوروز ۱۴۰۳/ ۴ فیلم جشنواره فجر ۴۳ در نوبت اکران قرار گرفت
- نمایش پنج فیلم ایرانی در جشنواره شانگهای
- «ابلق» اکران آنلاین میشود
- نمایش «برادران لیلا» و «ابلق» در جشنواره آمریکایی
- بیش از ۹ میلیون نفر از ابتدای سال به سینما رفتهاند
- نگاهی به آمار گیشه پیش از اکران «بخارست»؛ آیا رکورد «انفرادی» میشکند؟
- اکران مردمی فیلم بانک زده ها/گزارش تصویری
- عامل قاچاق فیلم بانک زده ها دستگیر شد
- بلیت سینما با قیمت شناور ارزان شد
- به وصیت علی انصاریان عمل خواهیم کرد و افتتاحیه بانک زده ها را با تیم پرسپولیس خواهیم گرفت
- آیا سحر قریشی ممنوع الکار شده است ؟
- حمله عجیب طرفداران گروه موسیقی بی تی اس در فضای مجازی به یک فیلم اکران نشده
- ۲۵ هزار مخاطب برای چهار فیلم جدید سینماها/ مخاطبِ کم تعداد این روزهای سینما بیشتر، فیلم کمدی را میپسندد
- پنج فیلم سینمایی جدید از چهارشنبه اکران میشوند
- از ابتدای سال شش میلیون نفر به سینما رفتهاند/ «دوزیست» در یک روز بیش از ۷۰۰ میلیون فروخت
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





