سینماسینما، رویا فتحاللهزاده
فیلم «تختی» به کارگردانی بهرام توکلی روایتی روان و پرکشش از زندگی جهانپهلوان تختی، کشتیگیر و قهرمان ملی ایرانی است. فیلم با نمایش تصاویری از تختی در هتل آتلانتیک شروع میشود. تختی تنها، خسته و ناامید به نظر میرسد. او با خانواده و آشنایان تماس میگیرد و سفارشهای لازم را به هر یک از آنها میکند. پس از آن قرصی را در لیوان آب میاندازد و شروع به هم زدن آب لیوان میکند. این سکانس یکی از هوشمندانهترین و خلاقانهترین سکانسهای فیلم به شمار میآید. دوربین در نمای بسته، تصویرِ چرخش آب در لیوان را نمایش میدهد و ما همراه با چرخش آب به کودکی تختی میرویم. این چرخش آب در لیوان که نمادی از گردش زمان است، ما را با خود به معنادارترین بخش گذشته تختی میبرد؛ به لحظهای در کودکیاش که دوستِ تختی او را هل میدهد تا به چاله آب سیاه بیفتد. ارتباط این لحظه با لحظهای که تختی در بزرگسالی در حال هم زدن لیوان آب است، از این منظر معنادار مینماید که گویا در زمان حال هم تختی را برخی دوستان و آشنایانِ تنگنظر و حسود به جهانی تیره و تار پرتاب کردهاند و او درست همانگونه که در کودکی در چاله آب سیاه در حال غرق شدن بود، در زمان حال نیز در حال غرق شدن در جهانی تاریک و رو به زوال است.
فیلم بیش از هر چیزی بر خصلت پهلوانی و بخشندگی تختی تمرکز دارد و از این طریق نشان میدهد او به بیعدالتی دوران خود، نه میگفت و از اینکه روزبهروز تنهاتر و تنگدستتر شود، ترسی نداشت. سیاهوسفید بودن فیلم، تجربهای خلاقانه و مخاطرهآمیز برای کارگردان به شمار میآید که البته این ویژگی ذرهای از جذابیت بصری فیلم کم نکرده است. جالب آنکه کارگردان از طریق همین سیاهوسفید بودن فیلم در جهت استفاده هدفمند از نورپردازی بهره برده است. برای نمونه در سکانسی که تختی در المپیک ملبورن از ناحیه چشم آسیب میبیند و به صورت موقت بیناییاش را از دست میدهد، بهکارگیری معنادار نور تاثیر بسیاری بر درام و باورپذیری مخاطب دارد. در این سکانس پزشک میگوید تختی چشمش به شدت آسیب دیده است و اجازه ادامه کشتی را ندارد. اما تختی نمیپذیرد. ناگهان صدای ضرب و نوای زورخانهای را میشنویم و نوری بر چهره تختی تابیده میشود. این نور نشانی از نور ایمانی است که او در دل دارد. تختی برمیخیزد و اینبار با چشم دل میبیند، به مبارزه ادامه میدهد و همچنان در فیلم، نور تا انتهای پیروزی تختی بر او متمرکز است.
فیلم «تختی» اثری ارزشمند است. بیشتر از این جهت که هویت ملی ایرانی را از طریق نمایش زندگی یکی از اسطورههای ورزشی به تصویر کشیده است.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تقابل تجارت و واقعیت/ نگاهی به فیلم «روز صفر»
- «روز صفر»؛ مرز باریک صعود و سقوط
- غریبههای آشنا/ تاملی بر فیلم «هارمونیهای ورکمایستر» ساخته بلا تار
- بهرام توکلی سریال «مترجم» را میسازد
- داوران بخش مسابقه ملی جشنواره فیلم کوتاه تهران معرفی شدند
- آغاز داوری/ یادداشت داوران جشنواره فجر خطاب به مخاطبان سینما
- داوران بخش «سودای سیمرغ» جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- بهترین فیلمهای تاریخ سینمای ایران از نگاه نویسندگان سینماسینما (۳)/ شادی حاجی مشهدی، الناز راسخ
- تهیهکننده «نون خ» تکذیب کرد/ نویسندهای به عوامل تولید این سریال اضافه نشده است
- بهرام توکلی به نویسندگان«نون.خ۳» پیوست
- انتشار نخستین عکس از ساعد سهیلی در «روز صفر»
- حال و روز نزارِ مردمان سرزمینِ تختی/ نگاهی به فیلم «شهسوار»
- بدترین فیلمهای ۲۰۱۹، از نگاه منتقدان ورایتی
- جذاب اما نه فوقالعاده!/ نگاهی به فیلم “متری شیش و نیم”
- یک فیلم خیلی خوب ببینید/ نگاهی به فیلم «روسی»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- شمشیرها برق میزنند/ نگاهی به فیلم «شوگان»
آخرین ها
- خانواده قاتل از «بیبدن» شکایت میکنند؟
- فوت کارگردان فرانسوی برنده نخل طلا و سزار/ لوران کانته درگذشت
- نسخهی آزادیِ لانتیموس/ نگاهی به فیلم «بیچارگان»
- نکوداشت اکبر زنجانپور در نوزدهمین «شب کارگردان»
- حضور همراه اول در بزرگترین نمایشگاه فناوری ترکیه
- معرفی همراه اول بهعنوان کارفرمای برتر سلامتمحور
- «در سایه سرو» از جشنواره ایتالیایی جایزه گرفت
- فیلم ایرانی نامزد قدیمیترین جایزه سینمایی اروپا شد
- کیوسکهای دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- فیلمهای «رکوردزن» و زنگ خطر برای آینده این سینمای محترم!
- «هواخوری» روی صحنه میرود
- تمدید مهلت شرکت در جشنواره «خیمه شب بازی»
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- نسخه ویژه نابینایان «همسر» با صدای مسعود فروتن منتشر میشود
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- آغاز ثبتنام دهمین دوره کارآموزی همراه اول
- تتلو در دادگاه: عذرخواهی میکنم
- مستانه مهاجر داور جشنواره الجزایر شد
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- «آقای قاضی» به شبکه دو میآید
- واکنشها به گفتگوی عضو هیئت مدیره نماوا/ شورای صیانت خانه سینمای ایران بررسی میکند
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- بستههای همراه اول ویژه حج ۱۴۰۳ اعلام شد
- چرا «سرزمین مادری» فعلا متوقف است؟
- اکران «همسایه شما، زهره» در هنر و تجربه/ پوستر فیلم رونمایی شد
- کمال تبریزی به دبیری جشنواره فیلم اقوام ایرانی نرسید
- معرفی نامزدهای دومین جشنواره «عروسکخونه»
- «ایستاده با گرگ» نامزد دریافت جایزه از جشنواره دهلی نو شد
- کیلین مورفی، بهترین بازیگر مرد آکادمی فیلم و تلویزیون ایرلند/ پیروزی «اوپنهایمر» کامل شد