سخنگوی کارگروه مدیریت بحران کرونا در سینما با ابراز نگرانی از شروع برخی پروژههای تصویری در روزهای آینده تاکید کرد: با خبر شدهایم بعضی از پروژههای تصویری بعد از تعطیلات ۵ فروردین تصمیم به ادامه فیلمبرداری دارند و بدتر از آن تعدادی از پروژهها نیز قرار است تا پیش تولید خود را آغاز کنند که باید گفت وا اسفا!
به گزارش سینماسینما، دانش اقباشاوی – سخنگوی کارگروه مدیریت بحران کرونا در سینما – پس از ۱۰ روز سکوت خبری در گفتوگویی درباره تازهترین اقدامات این کارگروه در روزهای اخیر ادامه داد: به دلیل تعطیلات نوروز برخی تصور کردهاند بعد از هفته اول، وضعیت عادی میشود و تصمیم دارند پروژههایشان را از سر بگیرند، در حالی که طبق اعلام وزارت بهداشت، اوج شیوع ویروس کرونا از تاریخ ۵ تا ۱۵ فروردین خواهد بود. بر همین اساس و در ادامه دستور ستاد ملی مبازره با کرونا، اکیدا خواستار تعطیلی تمام تجمعات از جمله تولیدات تصویری هستیم.
او اضافه کرد: در همان روزهای ابتدایی شیوع ویروس کرونا برخی از پروژههای تصویری کار خود را متوقف کردند و ما نیز از تهیهکنندگان و کارگردانهایی که داوطلبانه برای حفظ سلامت اعضای گروه خود، پروژههایشان را متوقف کردند، مجددا قدردانی میکنیم ، ولی این خبر را هم داریم که پروژههای دیگری با فشار شدید تهیهکننده یا مدیران، ناچار به ادامه کار شدهاند که این موضوع جای تاسف و پیگیری دارد و ما نیز در گزارش مورخ ۲۴ اسفند ماه این پروژهها را معرفی کردیم.
اقباشاوی با تاکید بر ضرورت تعطیلی پروژههای تصویری، این خواسته را کاملا انسانی، عقلانی، قانونی و شرعی دانست و توضیح داد: حفاظت از جان افراد و قطع کردن چرخه انتقال این ویروس مرگبار، تصمیمی کاملا منطقی است و ما همچنان برای حفظ سلامت و جان عوامل صنعت فیلم ایران ، خانوادههای این اعضا و کلیت جامعه، بر این موضع خود تاکید داریم و در این مدت نیز خانوادههای اعضا از ادامه کار برخی از پروژهها بشدت ابراز نگرانی کردهاند و پیگیر توقف آنها هستند.
این عضو خانه سینما در عین حال خاطرنشان کرد: طبیعتا منظور ما از توقف پروژهها، برنامههای استودیویی تلویزیونی یا برنامههایی نظیر اخبار نیست که قطعا چنین برنامههایی باید ادامه داشته باشد.
او در ادامه به توضیح قانون کار در زمان حوادث غیر مترقبه ( فورس ماژور) پرداخت و گفت: بر اساس قانون کار، در شرایط اضطراری که جان افراد در خطر است، هر یک از کارکنان میتوانند برای حفظ جان خود، کار را ترک کنند بدون اینکه غرامت یا خسارتی بپردازند چراکه آنان حق دارند و در واقع قراردادها میتوانند کان لم یکن تلقی گردند. همچنان که کارفرما نیز ملزم به پرداخت دستمزد آنان در مدت تعطیلی کار نیست، به این ترتیب این وضعیت برای هر دو طرف، بازی دو سر برد است.
اقباشاوی با اشاره به بیانیه این کارگروه که روز ۲۵ اسفند منتشر و بعد از چند ساعت از روی سایت خانه سینما برداشته شد، تصریح کرد: کارگروه مدیریت بحران کرونا در سینما با توجه به این موارد قانونی و بعد از مشورت با چند حقوقدان مسلط و برجسته، روز ۲۵ اسفند بیانیهای منتشر کرد که بر اساس آن، به افراد اعلام شد به پشتوانه قانون کار جمهوری اسلامی در شرایط فورس ماژور و در حالی که جانشان در خطر قرار دارد، میتوانند از مرخصی بدون حقوق استفاده و ترک کار کنند.
سخنگوی کارگروه مدیریت بحران کرونا در سینما افزود: انتشار این بیانیه در مدت کوتاهی، با استقبال افراد حاضر در پروژههای تصویری رو به رو شد و خاطر آنان را آسوده کرد ولی متاسفانه چند ساعت بعد از انتشار آن، آقای همایون اسعدیان، رییس هیات مدیره خانه سینما، این بیاینه را از خروجی سایت این تشکل برداشت و روز بعد، بیانیهای دیگر منتشر و بعد از آن نیز با ایسنا گفتوگو کرد.
اقباشاوی درباره دلایل این موضوع توضیح داد: تصور ایشان این بود که در بیانیه ما اعلام شده کارفرمایان در مدت تعطیلی پروژه باید دستمزد اعضا را بپردازند اما اصلا چنین موردی نبود. آقای اسعدیان معتقد بودند این بیانیه تعهداتی ایجاد کرده که خانه سینما نمیتواند به آنها متعهد شود، درحالی که برداشت ایشان ناشی از تسلط نداشتن به موارد مندرج در قانون کار بود، در صورتی که اصالت و اعتبار بیانیههای کارگروه ما از حضور بزرگان صنوف تاثیرگذار سینما و کارشناسی چندین حقوقدان و کارشناس رسمی دادگستری مشاوره نشات میگیرد.
سخنگوی کارگروه مدیریت بحران کرونا در سینما اضافه کرد: آقای اسعدیان معتقد بود بیانیه ما باعث تضعیف خانه سینما میشود اما موضعگیری ما نه تنها باعث تضعیف خانه سینما نمیشد، بلکه موجب تقویت ریشههای صنفی آن میشد، چراکه نشان میداد خانه سینما و کارگروهش در یک بزنگاه تاریخی با انتشار این بیانیه به تبع قانون، به نفع جان انسانها موضعگیری کرده است.
او اضافه کرد: ما با این بیانیه به اعضای خود این پیام را دادیم که نترسید چون قانون از شما حمایت میکند ولی متاسفانه با عملکرد آقای اسعدیان در خانه سینما و حذف بیانیه ما و جایگزین کردن بیانیه خودشان، این پیام به اعضا فرستاده شده که بترسید، چون در پناه قانون و خانه سینما نیستید.
اقباشاوی با بیان اینکه آمادگی مناظره با همایون اسعدیان را دارد، افزود: ما میتوانیم کاملا از بیانیه خود دفاع و ثابت کنیم هیچ مشکل قانونی ندارد و حق طبیعی انسانهاست که از جان خود مراقبت کنند.
این عضو خانه سینما متذکر شد: موضع ما درباره شرایط اضطراری، به فرمایشات مقام معظم رهبری هم بر میگردد که اعلام کردند از همه مردم میخواهیم دستورالعملهای ستاد ملی مبارزه با کرونا را جدی بگیرند گو اینکه بهندرت اتفاق افتاده حرم امامان معصوم و نماز جمعه تعطیل شود ولی برای حفظ جان مردم خود، چنین کردهایم.
اقباشاوی خاطرنشان کرد: آقای اسعدیان بعد از حذف بیانیه ما و جایگزینی بیانیه خودشان، گفتوگویی با ایسنا داشت ولی در این گفتوگو به این پرسش پاسخ نداد که چرا تماس با تهیهکنندگانی را که پروژههای خود را متوقف نمیکردند، به تعویق انداختند، در حالی که ما ۱۸ اسفند ماه اطلاعاتی را درباره ابتلای دو تن از اعضای خود به کرونا به ایشان ارایه کردیم ولی تا روز ۲۴ اسفند ماه که ناچار به رسانهای کردن آن شدیم، هیچ اقدامی نکردند.
او ادامه داد: غیر از بیانات مقام معظم رهبری، قانون کار، اعتبار اعضای کارگروه مشورت با ۵ حقوقدان برجسته، ما از حمایت بیش از ۲۳ صنف خانه سینما برخورداریم و همه صنوف خواستار توقف پروژههای تصویری هستند. به پشتوانه همه اینها، رفتار خودمحورانه یک فرد را در حذف بیانیهای که هیچ اشکال قانونی ندارد و تعهدی بیدلیل برای خانه سینما ایجاد نکرده، علامت سوال بزرگی در تاریخ فعالیت های صنفی خانه سینما ایجاد کرده است.
دانش اقباشاوی در بخش پایانی این گفتوگو، با یادآوری شکلگیری کارگروه مدیریت بحران کرونا در سینما در نیمه دوم اسفند سال ۹۸ گفت: در آخرین روزهای سال گذشته به طور اتفاقی با نامه بسیار خوب دکتر جمشیدی ـ دبیر ستاد مبارزه با کرونا ـ خطاب به جامعه صنفی تهیهکنندگان سینما رو به رو شدیم که موجب خوشحالی ما شد. با ارتباطاتی که در وزارت بهداشت داریم، در نامهای ضمن تقدیر از موضعگیری ایشان درباره پروژههای تصویری، درخواست نگارش نامهای برای توقف پروژههای سینمایی و تلویزیونی خطاب به وزارت ارشاد، حوزه هنری، صدا و سیما و … را مطرح کردیم و در ادامه نیز خواستار برخورد قاطعانه وزارت بهداشت با تهیهکنندگان و مدیرانی شدیم که پروژههای خود را متوقف نمیکنند. وزارت بهداشت در گفتوگویی شفاهی از درخواستهای قانونی ما استقبال و از بیتوجهی برخی از مدیران و تهیهکنندگان پروژهها ابراز تاسف کرد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- حمایت خانه سینما از مطالبه اصناف برای حذف پروانه ساخت
- بدرقه پیکر ناصر تقوایی با نوای موسیقی جنوب/ سکوت کنیم و صدای صداقت و شرافت را بشنویم
- زنجیره بیانیهها درباره اسکار ادامه دارد؛ حمایت۸۰ سینماگر دیگر از تصمیم خانهسینما
- موضع تازه خانه سینما درباره حواشی کمیته اسکار؛ بیانیه کمیته توهین آمیز بود، ولی سکوت میکنیم
- بیانیه تند کمیته انتخاب اسکار؛ انتقاد همزمان از دولت و خانه سینما
- مراسم گرامیداشت روز ملی سینما برگزار شد؛ سینمای متفاوت را خفه نکنید/ صدای ما، صدای مردم است
- حمایت بیش از ۱۳۰ سینماگر از خروج خانه سینما از کمیته اسکار
- اسعدیان: خانه سینما بنگاه کاریابی نیست/ حسینی: سند ملی سینما را قبول نداریم
- خلف وعده سازمان سینمایی/ خانه سینما از حضور در کمیته انتخاب نماینده ایران برای اسکار کنارهگیری کرد
- خانه سینما از کمیته اسکار خارج شد؛ نقشی در این کمیته نداریم/ آرزوی موفقیت برای فیلم معرفی شده
- در انتخاب فیلم برای اسکار، خانه سینما سرِ پیاز است یا ته پیاز؟!
- آیا کمیته اسکار سینمای ایران به خانه سینما بازگشت؟
- پاسخ امینی تیرانی به امیر اثباتی/ مطالبه این باشد؛ چرا خانه سینما سمتِ سینمای مستقل و زیرزمینی نمیایستد؟
- نامه سرگشادهی امیر اثباتی به خانه سینما؛ مطالبهی حذف مجوزهای ساخت و نمایش فیلم، وظیفهی خانه سینماست
- «پیر پسر»، یک فرصت استثنایی برای دفاع از حقوق سینماگران ایران
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود
- نگاهی به تازهترین قسمت برنامه «اکنون»؛ سیر و سلوک بازیگری





