سخنگوی کارگروه مدیریت بحران کرونا در سینما با ابراز نگرانی از شروع برخی پروژههای تصویری در روزهای آینده تاکید کرد: با خبر شدهایم بعضی از پروژههای تصویری بعد از تعطیلات ۵ فروردین تصمیم به ادامه فیلمبرداری دارند و بدتر از آن تعدادی از پروژهها نیز قرار است تا پیش تولید خود را آغاز کنند که باید گفت وا اسفا!
به گزارش سینماسینما، دانش اقباشاوی – سخنگوی کارگروه مدیریت بحران کرونا در سینما – پس از ۱۰ روز سکوت خبری در گفتوگویی درباره تازهترین اقدامات این کارگروه در روزهای اخیر ادامه داد: به دلیل تعطیلات نوروز برخی تصور کردهاند بعد از هفته اول، وضعیت عادی میشود و تصمیم دارند پروژههایشان را از سر بگیرند، در حالی که طبق اعلام وزارت بهداشت، اوج شیوع ویروس کرونا از تاریخ ۵ تا ۱۵ فروردین خواهد بود. بر همین اساس و در ادامه دستور ستاد ملی مبازره با کرونا، اکیدا خواستار تعطیلی تمام تجمعات از جمله تولیدات تصویری هستیم.
او اضافه کرد: در همان روزهای ابتدایی شیوع ویروس کرونا برخی از پروژههای تصویری کار خود را متوقف کردند و ما نیز از تهیهکنندگان و کارگردانهایی که داوطلبانه برای حفظ سلامت اعضای گروه خود، پروژههایشان را متوقف کردند، مجددا قدردانی میکنیم ، ولی این خبر را هم داریم که پروژههای دیگری با فشار شدید تهیهکننده یا مدیران، ناچار به ادامه کار شدهاند که این موضوع جای تاسف و پیگیری دارد و ما نیز در گزارش مورخ ۲۴ اسفند ماه این پروژهها را معرفی کردیم.
اقباشاوی با تاکید بر ضرورت تعطیلی پروژههای تصویری، این خواسته را کاملا انسانی، عقلانی، قانونی و شرعی دانست و توضیح داد: حفاظت از جان افراد و قطع کردن چرخه انتقال این ویروس مرگبار، تصمیمی کاملا منطقی است و ما همچنان برای حفظ سلامت و جان عوامل صنعت فیلم ایران ، خانوادههای این اعضا و کلیت جامعه، بر این موضع خود تاکید داریم و در این مدت نیز خانوادههای اعضا از ادامه کار برخی از پروژهها بشدت ابراز نگرانی کردهاند و پیگیر توقف آنها هستند.
این عضو خانه سینما در عین حال خاطرنشان کرد: طبیعتا منظور ما از توقف پروژهها، برنامههای استودیویی تلویزیونی یا برنامههایی نظیر اخبار نیست که قطعا چنین برنامههایی باید ادامه داشته باشد.
او در ادامه به توضیح قانون کار در زمان حوادث غیر مترقبه ( فورس ماژور) پرداخت و گفت: بر اساس قانون کار، در شرایط اضطراری که جان افراد در خطر است، هر یک از کارکنان میتوانند برای حفظ جان خود، کار را ترک کنند بدون اینکه غرامت یا خسارتی بپردازند چراکه آنان حق دارند و در واقع قراردادها میتوانند کان لم یکن تلقی گردند. همچنان که کارفرما نیز ملزم به پرداخت دستمزد آنان در مدت تعطیلی کار نیست، به این ترتیب این وضعیت برای هر دو طرف، بازی دو سر برد است.
اقباشاوی با اشاره به بیانیه این کارگروه که روز ۲۵ اسفند منتشر و بعد از چند ساعت از روی سایت خانه سینما برداشته شد، تصریح کرد: کارگروه مدیریت بحران کرونا در سینما با توجه به این موارد قانونی و بعد از مشورت با چند حقوقدان مسلط و برجسته، روز ۲۵ اسفند بیانیهای منتشر کرد که بر اساس آن، به افراد اعلام شد به پشتوانه قانون کار جمهوری اسلامی در شرایط فورس ماژور و در حالی که جانشان در خطر قرار دارد، میتوانند از مرخصی بدون حقوق استفاده و ترک کار کنند.
سخنگوی کارگروه مدیریت بحران کرونا در سینما افزود: انتشار این بیانیه در مدت کوتاهی، با استقبال افراد حاضر در پروژههای تصویری رو به رو شد و خاطر آنان را آسوده کرد ولی متاسفانه چند ساعت بعد از انتشار آن، آقای همایون اسعدیان، رییس هیات مدیره خانه سینما، این بیاینه را از خروجی سایت این تشکل برداشت و روز بعد، بیانیهای دیگر منتشر و بعد از آن نیز با ایسنا گفتوگو کرد.
اقباشاوی درباره دلایل این موضوع توضیح داد: تصور ایشان این بود که در بیانیه ما اعلام شده کارفرمایان در مدت تعطیلی پروژه باید دستمزد اعضا را بپردازند اما اصلا چنین موردی نبود. آقای اسعدیان معتقد بودند این بیانیه تعهداتی ایجاد کرده که خانه سینما نمیتواند به آنها متعهد شود، درحالی که برداشت ایشان ناشی از تسلط نداشتن به موارد مندرج در قانون کار بود، در صورتی که اصالت و اعتبار بیانیههای کارگروه ما از حضور بزرگان صنوف تاثیرگذار سینما و کارشناسی چندین حقوقدان و کارشناس رسمی دادگستری مشاوره نشات میگیرد.
سخنگوی کارگروه مدیریت بحران کرونا در سینما اضافه کرد: آقای اسعدیان معتقد بود بیانیه ما باعث تضعیف خانه سینما میشود اما موضعگیری ما نه تنها باعث تضعیف خانه سینما نمیشد، بلکه موجب تقویت ریشههای صنفی آن میشد، چراکه نشان میداد خانه سینما و کارگروهش در یک بزنگاه تاریخی با انتشار این بیانیه به تبع قانون، به نفع جان انسانها موضعگیری کرده است.
او اضافه کرد: ما با این بیانیه به اعضای خود این پیام را دادیم که نترسید چون قانون از شما حمایت میکند ولی متاسفانه با عملکرد آقای اسعدیان در خانه سینما و حذف بیانیه ما و جایگزین کردن بیانیه خودشان، این پیام به اعضا فرستاده شده که بترسید، چون در پناه قانون و خانه سینما نیستید.
اقباشاوی با بیان اینکه آمادگی مناظره با همایون اسعدیان را دارد، افزود: ما میتوانیم کاملا از بیانیه خود دفاع و ثابت کنیم هیچ مشکل قانونی ندارد و حق طبیعی انسانهاست که از جان خود مراقبت کنند.
این عضو خانه سینما متذکر شد: موضع ما درباره شرایط اضطراری، به فرمایشات مقام معظم رهبری هم بر میگردد که اعلام کردند از همه مردم میخواهیم دستورالعملهای ستاد ملی مبارزه با کرونا را جدی بگیرند گو اینکه بهندرت اتفاق افتاده حرم امامان معصوم و نماز جمعه تعطیل شود ولی برای حفظ جان مردم خود، چنین کردهایم.
اقباشاوی خاطرنشان کرد: آقای اسعدیان بعد از حذف بیانیه ما و جایگزینی بیانیه خودشان، گفتوگویی با ایسنا داشت ولی در این گفتوگو به این پرسش پاسخ نداد که چرا تماس با تهیهکنندگانی را که پروژههای خود را متوقف نمیکردند، به تعویق انداختند، در حالی که ما ۱۸ اسفند ماه اطلاعاتی را درباره ابتلای دو تن از اعضای خود به کرونا به ایشان ارایه کردیم ولی تا روز ۲۴ اسفند ماه که ناچار به رسانهای کردن آن شدیم، هیچ اقدامی نکردند.
او ادامه داد: غیر از بیانات مقام معظم رهبری، قانون کار، اعتبار اعضای کارگروه مشورت با ۵ حقوقدان برجسته، ما از حمایت بیش از ۲۳ صنف خانه سینما برخورداریم و همه صنوف خواستار توقف پروژههای تصویری هستند. به پشتوانه همه اینها، رفتار خودمحورانه یک فرد را در حذف بیانیهای که هیچ اشکال قانونی ندارد و تعهدی بیدلیل برای خانه سینما ایجاد نکرده، علامت سوال بزرگی در تاریخ فعالیت های صنفی خانه سینما ایجاد کرده است.
دانش اقباشاوی در بخش پایانی این گفتوگو، با یادآوری شکلگیری کارگروه مدیریت بحران کرونا در سینما در نیمه دوم اسفند سال ۹۸ گفت: در آخرین روزهای سال گذشته به طور اتفاقی با نامه بسیار خوب دکتر جمشیدی ـ دبیر ستاد مبارزه با کرونا ـ خطاب به جامعه صنفی تهیهکنندگان سینما رو به رو شدیم که موجب خوشحالی ما شد. با ارتباطاتی که در وزارت بهداشت داریم، در نامهای ضمن تقدیر از موضعگیری ایشان درباره پروژههای تصویری، درخواست نگارش نامهای برای توقف پروژههای سینمایی و تلویزیونی خطاب به وزارت ارشاد، حوزه هنری، صدا و سیما و … را مطرح کردیم و در ادامه نیز خواستار برخورد قاطعانه وزارت بهداشت با تهیهکنندگان و مدیرانی شدیم که پروژههای خود را متوقف نمیکنند. وزارت بهداشت در گفتوگویی شفاهی از درخواستهای قانونی ما استقبال و از بیتوجهی برخی از مدیران و تهیهکنندگان پروژهها ابراز تاسف کرد.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در بیانیهای مشترک مطرح شد؛ ابراز نگرانی خانه سینما، خانه تئاتر و خانه موسیقی درباره قانون حجاب و عفاف
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- محمدمهدی عسگرپور دوباره رئیس هیات مدیره خانه سینما شد
- اختتامیه پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما؛ یادبود کیومرث پوراحمد و داریوش مهرجویی برگزار شد
- فراخوان سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند منتشر شد
- کتاب «داریوش خنجی» رونمایی شد؛ فرهنگ در برنامه هفتم توسعه بسیار ضعیف است/ سینمای ایران گوهر نایاب هستند
- حضور جمعی از سینماگران در قطعه هنرمندان
- از «طوقی» تا «قیصر» در موزه موسیقی بتهوون؛ جلد موسیقی فیلم «قیصر» را کیارستمی طراحی کرده است
- میان مردم و سینما فاصله افتاده است/ زنان را فراموش نکردیم
- پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما در یک هفته
- واکنش خانه سینما به تصویب یک سند؛ سند ملی سینما مورد تایید جامعه اصناف سینمای ایران قرار نگرفته است
- شب سعید راد با توضیحی برای رفع حاشیهها
- ابراز شگفتی هیأت رئیسه خانه سینما از انگیزههای تنظیم کنندگان سند ملی سینما
- یادبود سعید راد در شبهای بخارا
- در یک نامه به سرپرست ریاست جمهوری مطرح شد؛ نگرانی خانه سینما نسبت به انتشار آئیننامهای جدید
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
آخرین ها
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
- تبعات کرونا و اختلافات حقوقی با برادران وارنر؛ اعلام ورشکستگی شرکت تولیدکننده فیلمهای «ماتریکس» و «جوکر»
- به هر سازی رقصیدیم غیر از ساز دل خویش/ این بهاریه نیست، نامهای است برای امیروی امیر نادری