رییس سیزدهمین دوره هیات مدیره خانه سینما نسبت به اظهارات رییس پانزدهمین دوره هیات مدیره خانه سینما واکنش نشان داد.
به گزارش سینماسینما، ابراهیم مختاری رییس سیزدهمین هیات مدیره خانه سینما، بعد از انتشار مصاحبهای از محمدعلی نجفی رییس هیات مدیره پانزدهمین دوره خانه سینما، در یادداشتی بخشی از این اظهارنظرها را اصلاح کرد.
در متن این یادداشت با عنوان «در اصلاح گزارش ثبت خانه سینما» آمده است:
رییس هیات مدیره خانه سینما –آقای محمدعلی نجفی– در مصاحبه ۴ شهریور با خبرگزاری مهر در پایان گفتگو اظهار کرده است: «کارهای بسیاری کردیم که از آن جمله ثبت خانه سینماست.»
این توضیح درستی از کاری که انجام شده نیست. خانه سینما به عنوان «موسسه فرهنگی» سالهاست که به ثبت رسیده است.
«سازمان ثبت شرکتها» که مرجع تشخیص قانونی بودن مجامع عمومی شرکتها و موسسات است، از دورهای، برای پذیرش انتخابات مجمع عمومی خانه خواستار «شناسه اعضای مجمع عمومی» خانه شد. مجمع عمومی خانه از تشکلهای عضو خانه سینما تشکیل شدهاند که اعضای حقوقی هستند. این تشکلها به علت غفلت خود و مدیریت خانه و مدیریت وزارت ارشاد، تا این تاریخ، نسبت به رسمیت و قانونی شدن شان – که آنان را دارای شناسه رسمی میکرد– اقدام نکرده بودند.
در تاریخ درخواست شناسه از سوی سازمان ثبت هم، وزارت ارشاد همچنان از قانونی شدن آنان –به عنوان تشکلهای عضومحور- ناتوان بود. در نتیجه سازمان ثبت از پذیرش رسمیت مجمع عمومی خانه سینما و رسمیت بخشیدن به مدیریت منتخب این مجمع خودداری میکرد. پیامد این خودداری، قانونی نبودن مدیریت خانه برای نمایندگی خانه در نهادهای رسمی و امضا اسناد تعهدآور خانه بود.
مدیریت خانه برای رفع این مشکل، از تشکلهای عضو خود خواست با تاسیس تشکلهای خود در وزارت کار شناسه رسمی بهدست آورند.
اجرای این سیاست از مجمع عمومی دوره چهاردهم در تاریخ ۱۳۹۵/۱۲/۱۵ آغاز شد. مدیریت خانه، نخستین گروه اعضای ثبت شده در وزارت کار را، به جای تشکلهای عضو خانه سینما، در این مجمع عمومی نشاند. اکنون، با توضیح آقای نجفی، به نظر میرسد اقدامی که از سال ۱۳۹۵ آغاز شده، در این دوره به نتیجه رسیده است و رسمیت مجمع عمومی خانه -و مدیریت برگزیده این مجمع- در سازمان ثبت پذیرفته شده است که تبعاً در روزنامه رسمی هم –به عنوان مجمع قانونی- اعلام میشود. این اقدام را نباید به عنوان «ثبت خانه سینما» تلقی کرد.
نقد نیک و بد این سیاست و پیامدهای آن، موضوعی است که در فرصتی مناسب باید به آن پرداخت.
منبع: مهر

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در بیانیهای مشترک مطرح شد؛ ابراز نگرانی خانه سینما، خانه تئاتر و خانه موسیقی درباره قانون حجاب و عفاف
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- محمدمهدی عسگرپور دوباره رئیس هیات مدیره خانه سینما شد
- اختتامیه پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما؛ یادبود کیومرث پوراحمد و داریوش مهرجویی برگزار شد
- فراخوان سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند منتشر شد
- کتاب «داریوش خنجی» رونمایی شد؛ فرهنگ در برنامه هفتم توسعه بسیار ضعیف است/ سینمای ایران گوهر نایاب هستند
- حضور جمعی از سینماگران در قطعه هنرمندان
- از «طوقی» تا «قیصر» در موزه موسیقی بتهوون؛ جلد موسیقی فیلم «قیصر» را کیارستمی طراحی کرده است
- میان مردم و سینما فاصله افتاده است/ زنان را فراموش نکردیم
- پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما در یک هفته
- واکنش خانه سینما به تصویب یک سند؛ سند ملی سینما مورد تایید جامعه اصناف سینمای ایران قرار نگرفته است
- شب سعید راد با توضیحی برای رفع حاشیهها
- ابراز شگفتی هیأت رئیسه خانه سینما از انگیزههای تنظیم کنندگان سند ملی سینما
- یادبود سعید راد در شبهای بخارا
- در یک نامه به سرپرست ریاست جمهوری مطرح شد؛ نگرانی خانه سینما نسبت به انتشار آئیننامهای جدید
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
آخرین ها
- رکوردشکنی «پایتخت ۷» در تلوبیون؛ ۳۳۰ میلیون دقیقه تماشا و ۶۶۰ هزار کاربر همزمان
- فوت بازیگر آمریکایی؛ ریچارد چمبرلین درگذشت
- بزرگداشت رخشان بنیاعتماد برگزار شد
- نگاهی به فیلم عزیز؛ فیلمی قابل احترام
- عیدی ویژه همراه اول بهمناسبت عید فطر
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم