سعید ابوطالب معتقد است دیدن فیلمهای سینمایی در ایام جشنواره در کنار منتقدان، اهالی رسانه و عوامل فیلم، جذابیت بیشتری دارد تا دیدن فیلم در کنار سیاسیون.
به گزارش سینماسینما ،سعید ابوطالب نماینده سابق مجلس شورای اسلامی که تجربه فیلمسازی را در کارنامه خود دارد، درباره اینکه چه زمانی از جایگاه یک سیاستمدار مخاطب جشنواره فیلم فجر بوده است، گفت: من خودم را سیاستمدار نمیدانم، حتی قبل از اینکه وارد فضای فیلم و سینما شوم، خبرنگار بودم. به همین نسبت از موضوعات اجتماعی و سیاسی شناخت داشتم.
به ده نمکی گفتم اخراجیهای یک هم خیانت به سینماست هم خیانت به جنگ
او افزود: خاطرم هست موقعی که من نماینده مجلس بودم، آقای مسعود ده نمکی میخواست فیلم اخراجیهای یک را بسازد؛ چون با مسعود ده نمکی رفاقت قدیمی از زمان جنگ داشتم من را دعوت کرد که سر ضبط فیلمش بروم. مسعود آن زمان خیلی از طرف دستگاههای دولتی حمایت میشد. خلاصه کار ضبط و تمام شد. ایام جشنواره که شد، نمایندهها با هم میرفتند جشنواره و فیلم را میدیدند، اما من دوست داشتم این فیلم را با خود مسعود ببینم. یادم هست که در تمام مدت دیدن فیلم به مسعود میگفتم این چیزی که تو ساختی، هم خیانت به سینماست هم خیانت به جنگ. چون یک واقعیت درست از جنگ را منعکس نکردی.
به رئیس دولت اصلاحات گفتم وساطت کنید تا «به رنگ ارغوان» اکران شود
ابوطالب تاکید کرد: اگر بخواهم خاطراتم را از دوران نمایندگی مرور کنم، شاید اولین اقدام سینمایی هم که به عنوان عضو کمیسیون فرهنگی کردم، این بود که از رییس جمهور وقت خواستم که «به رنگ ارغوان» ابراهیم حاتمی کیا مجوز اکران بگیرد. من در «آژانس شیشهای» مشاور آقای حاتمی کیا بودم، رفاقت قدیمی با او داشتم و دلسوز بودم. لذا دلم میخواست که «به رنگ ارغوان» اکران شود. خاطرم هست که رئیس جمهور وقت برای بودجه سنواتی یا استیضاح یکی از وزرا به مجلس آمده بودند، بعد از سلام علیک، گفت: آقای ابوطالب چه خبر؟ گفتم سلامتی. گفت: مشکلی نیست گفتم خودم که مشکل خاصی ندارم، ولی اگر میشود وساطت کنید که «به رنگ ارغوان» اکران شود.
او با بیان اینکه هر سال فیلمهای جشنواره را دنبال میکنم، گفت: ترجیحم این است که فیلم را در فضای جشنوارهها ببینم تا مثلا در همراهی با نمایندهها. دیدن فیلم در جشنواره حس و حال دیگری دارد و جذابتر است. بههرحال عوامل فیلم هستند، منتقدان حضور دارند و اهالی رسانه میآیند و جذابیت تماشای فیلم را بالا میبرند.
سینمای میرکریمی و ابراهیم حاتمی کیا را دوست دارم
این چهره فرهنگی درباره اینکه کدام فیلم جشنواره او را شگفت زده کرده است، گفت: من سینمای رضا میرکریمی را دوست دارم. بعد از آن فیلمهای آقای حاتمی کیا را دوست دارم. از فیلم «محمدرسولالله» آقای مجید مجیدی انتظار بزرگی داشتیم، اما متاسفانه برآورده نشد. معتقدم ما کمتر از یک دست فیلم خوب داریم. البته همانقدر هم معتقدم که ما کارگردان خوب به اندازه کافی داریم. بین ۱۰ تا ۱۵ کارگردان خوب در سینما داریم، ولی کارگردان خوب برای تولید فیلم خوب کافی نیست. خیلی شرایط باید کنار هم قرار بگیرد تا فیلم خوب ساخته شود.ای کاش این کارگردانان ما امکانات برخی کارگردانان کشورهای همسایه را داشتند، نمیخواهم بگویم امکانات کشورهای اروپاییها بلکه امکانات همین کشورهای همسایه. امکانات اگر برای کارگردانان کشورمان فراهم بود ما سینمای فاخرتری داشتیم.
بهروز شعیبی و محمدحسین مهدویان کارگردانهای نسل جدید آینده داری هستند
او درباره اینکه کارهای کدام کارگردانهای نسل جدید را دنبال میکند، گفت: بهروز شعیبی و محمدحسین مهدویان آینده دار هستند. خانم آبیار شاهکاری در نویسندگی است، «شیار ۱۴۳» شاهکار بود کهای کاش ادامه پیدا میکرد، یا سعید روستایی.
پشت فیلمهای کمدی کمال تبریزی فکر خوابیده است
ابوطالب در ادامه با بیان اینکه خیلی از فیلمهای گیشه به جشنواره نمیآیند، گفت: من خودم بین جشنوارهها آنها را میبینم و گاهی هم فیلمهای خوبی هم هستند، چون اصلا بخشی از سینما سرگرمی است. فیلمهایی که اغلب کمدی هستند و اصلا در جشنواره نمیآیند، چون به بازاراشان ضربه میزنند. به همین خاطر فقط در سینما اکران میشوند و خوبم میفروشند. البته من محتوای فیلمها را شخصا نمیپسندم و اصلا سفارش نمیکنم کسی برود مثلا «هزارپا» را ببیند یا «نهنگ عنبر» را؛ ولی به هرحال اینها هم فیلم هستند و سینما به همه نوع سلیقه احتیاج دارد و واقعیت سینما است. مثلا فیلمهای کمدی که کمال تبریزی میسازد، پشتش فکر است و این فیلمها را دوست دارم، کمال تبریزی وقتی «مارمولک» یا «مارموز» را در قالب کمدی و طنز میسازد پشتش یک فکری خوابیده است.
با فیلمهای حاتمی کیا اشک ریختم
این چهره فیلمساز با بیان اینکه با فیلمهای ابراهیم حاتمی کیا خوشبختانه یا متاسفانه اشک میریزم، خاطرنشان کرد: ابراهیم حاتمیکیا متعلق به نسلی است که من خودم را متعلق به آن نسل میدانم، من دیالوگهای حاتمی کیا را میفهمم و میدانم چه میگوید و دست روی چه نقطه مهم باوری و اعتقادی میگذارد، به همین خاطر همیشه فیلم هایش من را متاثر میکند.
فقط در دوران دانشجویی در صف فیلمهای جشنواره ایستاده ام
ابوطالب درباره تجربه در صف ایستادن هایش در ایام جشنواره گفت: تقریبا هیچ دورهای در جشنواره در صف نایستاده ام، غیر از آن زمانهایی که دانشجو بودم. سالهای دهه ۷۰ که دانشجوی سینما بودم در صف جشنواره میایستادم. اتفاقا صفهای طولانی هم بود و مثل الان مکانیزه و منظم و کارتی نبود. سه ساعت باید در صف میایستادیم که نوبتمان شود؛ خیلی هم لذت بخش بود.
او ادامه داد: اصلا یک بخش لذت سینما رفتن برای نسل جوان همین در صف ایستادنها و شلوغی و ازدحام است. من اغلب در جشنواره هستم، مثلا فیلمسازی دعوتم کرده یا به دلیلی میروم یک سری فیلمها را میبینم، ولی خیلی از فیلمها را که در جشنواره نمیبینم یا آنها که اصلا در جشنواره حضور ندارند را بلافاصله در تعطیلات عید نوروز میبینم، چون تعطیلات فرصت خوبی برای فیلم دیدن است.
باشگاه خبرنگاران
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در مذمت دروغ
- از «امکان مینا» و «ماجرای نیمروز» تا «به رنگ ارغوان» و «ویلاییها»؛ فیلمهای آخر هفته تلویزیون
- فصل دوم «رالی ایرانی» سرانجام به شبکه نمایش خانگی میآید
- «دستم را بگیر»؛ در انتظار رای مردم
- انتقاد یک تهیهکننده از وضعیت قاچاق فیلم/ جرم و جریمه تناسب ندارد
- حقایقی درباره فیلم به رنگ ارغوان به بهانه نمایش آن از تلویزیون
- نگاهی به تیترها و مطالب مطبوعات از ابتدای رفع توقیف «بهرنگ ارغوان» تا اکران
- ساخت برنامهای مسابقه محور با شرکت کارتن خوابها
- ˝رالی ایرانی˝ همزمان با شبکه نمایش خانگی به شبکه سه سیما میآید
- چرا دولت دهم “به رنگ ارغوان” را روی سرش گذاشت؟/ نظام عوض شده یا سلیقه ای اعمال میشود؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش