در حالی که اتریش و سازندگان فیلم «جوی» به رد شدن این فیلم از سوی کمیته انتخاب آکادمی اسکار اعتراض کردهاند، آکادمی از این کمیته دفاع کرد.
به گزارش سینماسینما به نقل از ایندی وایر، پس از این که کمیته انتخاب فیلم بلند بینالمللی اسکار روز دوشنبه فیلم «جوی» ساخته سودابه مرتضایی را که از سوی اتریش به آکادمی معرفی شد بود رد کرد، تهیه کننده و کارگردان فیلم از فیلم خود دفاع و به تصمیم کمیته انتخاب اعتراض کردند.
پنج شنبه مارتین شوایگهوفر مدیر «آسترین فیلمز» در نامهای اعتراضی به آکادمی نوشت: این تصمیم یک تعجب ناخوشایند و واقعا شوکآور بود.
در این نامه که به امضای مرتضایی و الیویه نویمان تهیه کننده رسیده گفته شده که شخصیتهای فیلم با زیرنویس آلمانی، بینی (نیجریه) و پیدگین (ترکیب شکسته بسته بدون توجه به گرامر از زبان داخلی یک کشور با انگلیسی) که از گرامر متفاوتی از انگلیسی است، حرف میزنند و این بیش از ۵۳ درصد فیلم را دربرمیگیرد.
اما ظاهرا کمیته ۶ نفره انتخاب اسکار به این نتیجه رسیده که این زبان انگلیسی است و حتی بدون توجه به پیدگین بیش از دو سوم فیلم به زبان انگلیسی صحبت شده است.
از سال ۲۰۰۶ آکادمی اسکار برای این که راه را برای ورود فیلم کشورهای دیگر به این رقابت باز کند، بر این تاکید کرد که فیلمی واجد شرایط است که دیالوگهای آن عمدتا غیرانگلیسی باشد. برای مثال ایرلند امسال با فیلمی به نام «غزه» به زبان عربی وارد این رقابت شده است.
با توجه به حمایت آکادمی از تصمیم کمیته انتخاب، این پرونده همچنان بسته است و راهی برای ورود این فیلم به رقابت اسکار وجود ندارد.
فیلم مرتضایی سال ۲۰۱۸ در ونیز برای اولین بار دیده شد و اکنون به صورت استریم در نتفلیکس در دسترس است. این فیلم درباره کارگران جنسی در وین است و تاکنون چند جایزه برده است.
اتریش به خوبی با شرایط اسکار آشناست و تاکنون ۴۲ بار در این رقابت شرکت کرده است. این کشورسال ۲۰۰۵ با فیلم «مخزن» ساخته میشل هانکه از این رقابت رد شد ولی چند سال بعد با «عشق» اسکار را برد.
تصمیم آکادمی هفته پیش با رد فیلمی از نیجریه نیز مناقشه برانگیز شد چون این نخستین حضور فیلمی از یک کارگردان نیجریهای بود که به اسکار فرستاده میشد. با توجه به این که انگلیسی زبان رسمی نیجریه است، و این فیلم ۱۱ دقیقه دیالوگ غیرانگلیسی داشت، آن هم از سوی کمیته انتخاب رد شد.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- در آمریکا تب اسکار بالا میرود
- «تاجی» به اسکار رفت/ «آمیگدال» آماده نمایش شد
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- اظهار نظر تند جیمز کامرون؛ فیلمهای نتفلیکس نباید به جوایز اسکار راه یابند
- سه فیلمساز ایرانی در آکادمی داوری؛ فیلمهای بینالمللی واجد شرایط اسکار معرفی شدند
- موفقیت «یک تصادف ساده» در گیشه سینماهای فرانسه و آمریکا
- درباره انتخاب نماینده ایران برای معرفی به آکادمی اسکار/ تا خورشیدی بالای سرت، چه وقت دوام بیاورد
- یک اثر ایرانی دیگر در اسکار ۲۰۲۶؛ فیلم شهرام مکری نماینده تاجیکستان شد
- فیلمی درباره کشتار نانجینگ؛ چین «محکوم به حق» را به اسکار فرستاد
- بازگشت آقااسفندیار با واکنش به بیانیه هیات انتخاب کمیته اسکار
- برای شرکت در نود و هشتمین دوره؛ هند، فیلم اسکورسیزی را به اسکار معرفی کرد
- جعفر پناهی خطاب به آکادمی اسکار: انحصار دولتی در انتخابِ نماینده بخش بینالمللی را بشکنید
- گلایه حامد بهداد از کمیته انتخاب فیلم برای اسکار؛ سر «پیر پسر» را بریدید
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





