روزنامه کیهان در مطلبی نوشت: یکی از اهالی سینمای شبه روشنفکری به عنوان داور جشنواره سلیمانیه کردستان عراق، در این جشنواره شرکت دارد. این درحالی است که هنوز چند روزی بیش از تجزیهطلبی اقلیم کردستان عراق نمیگذرد که براساس اسناد و مدارک و شواهد معتبر با طراحی اسرائیل و حمایت مستقیم عوامل و عناصر صهیونیستی، علیرغم مخالفت همه نیروهای ملی و دینی و آزادیخواه انجام شد
حضور در مقام داوری جشنوارهای وابسته به حاکمان آلت دست صهیونیستها در کردستان عراق، جز تایید صریح این طرح صهیونیستی معنای دیگری نمیتواند داشته باشد. سابقه حمایت و تایید تجزیهطلبی صهیونیستی توسط شبه روشنفکران به اولین روزهای پیروزی انقلاب اسلامی و تجزیهطلبی برخی نیروهای ضدانقلاب مناطق کردنشین ایران مانند «حزب دمکرات» و «کومله» به سرکردگی یک روحانینمای ساواکی به نام شیخ عزالدین حسینی برمیگردد که با طرحهای چندین ساله عوامل اطلاعاتی اسرائیل در کردستان تحت عناوین «کریستال» یا «بلور» و همچنین طرح «نیزه سه سر» شکل گرفت. در آن ایام نیز شبهروشنفکران در تشکلهای مختلف (که در آن روزها بیشتر ظاهر سیاسی داشتند) به طور تمام قد از این تجزیهطلبی دفاع کرده و تحت عناوینی مانند آزادیخواهی با صدور اعلامیههای گوناگون و حضور مستقیم از آن حمایت مینمودند. امروز که دیری است ماجرای همه آن گروهکهای به اصطلاح سیاسی به پایان رسیده، شبه روشنفکری بیشتر در قالب و اشکال ظاهرا فرهنگی و هنری نمود پیدا کرده و خصوصا در حیطه سینمای ایران با شارژ و تحریک برخی عناصر خام و سطحی و سوءاستفاده از سادهاندیشی آنها، همان نوای سابق خود را در حمایت از تحرکات صهیونی در عرصه تجزیهطلبی دنبال مینمایند. حتما چندی دیگر نیز در ارائه کارنامه حضور به اصطلاح جهانی این سینما، داوری جشنواره سلیمانیه کردستان عراق (که قطعا با هماهنگی و زمینه چینی باندهای جشنوارهای داخلی صورت پذیرفته) را از جمله نقاط قوت خود محسوب میکنند!پس از افتضاحاتی که در جشنواره فیلمهای به اصطلاح ایرانی در کلن و برلین اتفاق افتاد و پس از نمایش فیلمهای ضدایرانی در فستیوالهای انسی فرانسه و ونیز و بعد از ادامه روند سرمایهگذاری محافل معلومالحال بیگانه روی برخی آثار این سینما (که از حالا برای اسکار سال آینده کاندیدا شدهاند!)، اینک حضور یک داور ایرانی در جشنواره فیلم اقلیمی ساخته و پرداخته صهیونیستها، یکی دیگر از نقاط سیاه کارنامه حضور خارجی این سینما در سال جاری به شمار میآید.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تاکستان بی ثمر /درباره تعدد جشنواره های سینمایی که هیچ کارکردی ندارند
- بنیاد ایرانشناسی برگزار میکند؛ نشست تخصصی روایت وطن در سینمای ایران
- امروز، روز ملی سینما نیست!
- سینما در ذات خود معترض است/ بررسی تاریخچه «سینمای اعتراضی» در ایران در گفتوگو با احمد طالبینژاد
- تیرهتر از شب/ نگاهی به فیلم «مجبوریم»
- انگار این همهی جهنمی باشد که در دلِ این دنیای بیرحم به قاب درآمده/ نگاهی به فیلم «مجبوریم»
- سیلی سرخ/ نگاهی به فیلم «مجبوریم»
- در دیار خود غریب/ نگاهی به فیلم «مجبوریم»
- ققنوسی که از خاکستر برنخاست/ نگاهی به فیلم «مجبوریم»
- توضیحات داریوش مهرجویی دربارهی ویدیوی دوم و ماجراهای نمایش فیلم «لامینور»
- چرا پروانه نمایش «لامینور» را تمدید نمیکنید؟/ یادداشت علیرضا داودنژاد
- چاقوکشی برای رسیدن به حق!/ درباره لزوم فاصلهگذاری بین هنرمند و انسان خوب
- سینمای ایران از نفس افتاده است
- «مجبوریم» بهترین فیلم از نگاه مخاطبان جشنواره وزول شد
- از تاریکی گفتن موجب روشنایی نمیشود/ سینمای ایران نیازمند فیلمهایی است با تم امید و جسارت
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- بیانیه یکصد سینماگر درباره حکم تازه جعفر پناهی
- «سایت اند ساوند» ۵۰ فیلم برتر ۲۰۲۵ را انتخاب کرد؛ فیلم اندرسون در صدر/ «یک تصادف ساده» ششم شد
- یک چرخش استراتژیک بزرگ؛ نتفلیکس برای خرید برادران وارنر، وارد مذاکرات انحصاری شد
- دربارهی نمایش «زنی که فقط سیگار میکشد»؛ ای کاش که جای آرمیدن بودی
- «تاجی» به اسکار رفت/ «آمیگدال» آماده نمایش شد
- نخستین نشست هیئت مدیره انجمن منتقدان برگزار و رئیس انجمن انتخاب شد
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد





