نمایش «به زبان خواب» به کارگردانی سما موسوی برای اجرا از هفته پایانی شهریور در تئاتر مستقل تهران آماده میشود.
به گزارش سینماسینما، «به زبان خواب» نمایشی مستند با موضوع سرگذشت دو نویسنده است. دو زن، یکی از چهرههای معاصر ادبیات فارسی و دیگری از چهرههای شاخص ادبیات آلمان. یکی در رومانی به دنیا آمده، به آلمان مهاجرت کرده و همچنان در این کشور زندگی میکند و دیگری در ایران به دنیا آمده، در ایران زیسته و در این کشور نیز از دنیا رفته است. «سیمین دانشور» و «هرتا مولر» دو شخصیت اصلی این نمایش هستند.
«به زبان خواب» چهارمین تجربه کارگردانی سما موسوی است که در ادامه اجرای پیشین و در دسته مستند بیوگرافی جای میگیرد. او سال گذشته نمایش «آدمهایی که نمیبینم» را به صحنه برد و سپس در سیوهفتمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر موفق به دریافت تندیس بازیگری شد.
متن نمایش توسط مونا احمدی تدوین شده که نگارش نمایشنامههایی چون «گردش عادی خون و برف»، «سرزمینهای شمالی» و نگارش مشترک نمایشنامه «شکستن سکوت مطلق» – به همراه محمدحسین معارف – را درکارنامه دارد.
پژوهشگر و کارگردان، سما موسوی؛ تدوین متن، مونا احمدی؛ بازیگران، مارال کشاورز، سما موسوی؛ طراح لباس، نسرین خرمی؛ طراح پوستر و بروشور، پرناز کریمی؛ عکاس، هما ایرانی؛ طراح گریم، لیدا ایرانی؛ دستیار کارگردان، حمید وحیدی؛ منشی صحنه، سلاله رستمی و مشاور امور رسانه، بابک احمدی.
موسوی پیش از این نمایشهای «یرما»، «سفر زمستانی و یک داستان بیربط» و «آدمهایی که نمیبینم» را روی صحنه برده است.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نگاهی به سریال «سووشون» اقتباسی از رمان سیمین دانشور/ قابهای زیبای شیراز
- هشداری درباره میراث سیمین دانشور
- در راه که میآمدی سحر را ندیدی؟
- استقبال از نمایش «است» تحت تاثیر موج جدید کرونا قرار گرفت
- بازگشت «وقتی کبوترها ناپدید شدند» به تئاتر مستقل تهران
- نگاهی واکاوانه به دیدگاههای سیمین دانشور درباره «سینما»
- گفتوگو با مصطفی آلاحمد/ احساس دین به مردی که به چهار قبله دنیا سفر کرد
- بازیگر سریال «پریا»: دوست داشتم «سووشون» را بازی کنم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵





