سینماسینما،علی پاکزاد – کیومرث پوراحمد با اعلام اینکه موافق تغییرات آییننامه جشنواره فیلم فجر است تاکید کرد کسی که سینماگر باشد و سینما را بشناسد با فیلم اول هم میتواند موفق باشد.
به گزارش سینماسینما، آییننامه جشنواره فیلم فجر در بخش فیلمهای اول نسبت به سالهای گذشته در سال جاری تغییر کرده است. این تغییرات موافق و مخالفانی دارد که از جمله موافقان آن میتوان به فیلمسازان با سابقهای چون کیومرث پوراحمد و کیانوش عیاری اشاره کرد.
پوراحمد در گفتوگو با سینماسینما، درباره تغییر آییننامه جشنواره فیلم فجر گفت: «نیاز است که به تغییرات اخیر و نظرهایی که در مورد آن وجود دارد با دقت بیشتری بنگریم. قرار است که در جشنواره امسال تمام فیلمها در کنار هم به نمایش دربیایند و تفاوتی هم این میان وجود نداشته باشد. از نظر من کاملا طبیعی است. زیرا هیچ تفاوتی بین کسی که برای اولین بار فیلم میسازد یا کسی بارها این تجربه را داشته است وجود ندارد. تجربههای گذشته این را ثابت کرده که فیلم اولیها عمدتا فیلمهای خوبی میسازند و میتوانند موفق باشند.»
او ادامه داد: «بسیاری از این فیلم اولیها در دورههای گذشته حضور پیدا کردهاند و فیلمهای فوقالعاده ای را ارائه دادهاند. برای مثال سعید روستایی به عنوان یک فیلم اولی فوقالعاده عمل کرد. شهرام مکری، بیژن میرباقری، مجید برزگری و … این دوستان همه فیلم اولی بودند و آثار تاثیرگذاری را ثبت کردند. آقای تقوایی و بیضایی هم به همین منوال ، کیمیایی و مهرجویی نیز فیلم دومشان تاریخی شد. اما اگر عمیق به این موضوع نگاه کنیم میبینیم که تفاوتی وجود ندارد. کسی که سینما را بفهمد و «آن» سینما در وجودش جاری باشد. فرقی برایش وجود ندارد و می آید با فیلم اول میبرد و عالی عمل میکند.»
کارگردان «شب یلدا» گفت: «یعنی بحث را روی این موضوع نبریم که فیلم اولیها و جوانان نباید با کسانی که سالها فیلم میسازند رقابت کنند. مجموعا باید بگویم که این یک تصمیم خوب است و فرقی بین دوستان وجود ندارد. کسی که سینماگر باشد فیلم اول و دوم یا دهم و بیستم نمیشناسد، جشنواره تصمیم خوبی اتخاذ کرده است.»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ منوچهر شاهسواری دبیر جشنواره چهل و سوم فیلم فجر شد
- اختتامیه پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما؛ یادبود کیومرث پوراحمد و داریوش مهرجویی برگزار شد
- امروز، روز ملی سینما نیست!
- با حکم وزیر ارشاد؛ رییس سازمان سینمایی، دبیر جشنواره فیلم فجر چهل و سوم شد
- مراسم بزرگداشت کیومرث پوراحمد در خانه سینما
- پیام کانون کارگردانان به مناسبت اولین سالگرد درگذشت کیومرث پور احمد
- گفتوگو با علیرضا رئیسیان درباره مهمترین رویداد سینمایی کشور؛ جشنوارهای که انحصاری بود
- چه بودیم و چه شد!
- چرا سیمرغ فیلمنامه حذف شد؟/ نامه سرگشاده کانون فیلمنامهنویسان به رئیس سازمان سینمایی
- توضیح خزاعی درباره اشتباه خواندن دعای تحویل سال: فسیلهای سیاسی مرا تخریب کردند!
- فیلم سروش صحت بدون حتی یک نامزدی/ کاندیداتوری جشنواره فیلم فجر در قبضه ارگانیها
- بالاخره در روز هشتم جشنواره اتفاق افتاد؛ معرفی داوران چهل و دومین جشنواره فیلم فجر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد