سینماسینما، علی پاکزاد – امیر اسفندیاری سخنگوی هیات انتخاب فیلم ایرانی اسکار با تشریح جزئیات روند انتخاب فیلم ایرانی اسکار ۲۰۱۸، تاکید کرد نباید فرصت معرفی فیلم به اسکار را از دست بدهیم و همچنین باید توقعی منطقی از سینمای ایران داشته باشیم.
به گزارش سینماسینما ، هیات معرفی فیلم ایرانی در سال جاری طبق سالهای گذشته، با میزبانی بنیاد سینمایی فارابی و تعامل مستقیم با خانه سینما و سازمان سینمایی و امور سمعی و بصری، سازماندهی شده است. سیروس الوند (کارگردان)، مجید انتظامی (آهنگساز)، محمد بزرگ نیا (کارگردان)، کمال تبریزی (کارگردان)، سید جمال ساداتیان (تهیه کننده)، رسول صدرعاملی (کارگردان)، جواد طوسی (منتقد)، رضا کیانیان (بازیگر) و امیر اسفندیاری (معاون بینالملل بنیاد سینمایی فارابی) در سال جاری در این کمیته عضویت دارند باید دید کدام فیلم نماینده ایران در اسکار خواهد بود؟
امیراسفندیاری درباره هیات انتخاب و معرفی فیلم برای «اسکار» گفت: «معمولا هیات انتخاب فیلم، خانه سینما و بنیاد فارابی یک همکاری هماهنگ با هم دارند و فیلم مورد نظر را انتخاب میکنند. افراد زیادی در سالهای اخیر در هیاتهای انتخاب بودهاند که حضور همه آنها تاثیرگذار بود و کمکهای خوبی به سینما داشتهاند. مجموعا افرادی در سالهای گذشته و به خصوص امسال در هیات انتخاب حضور داشتهاند که کارنامه قابل دفاعی دارند و توانستهاند و میتوانند تصمیمات مهمی بگیرند.»
او ادامه داد: «اگر شما به افرادی که در این سالها در هیات انتخاب حضور داشتهاند نگاه کنید متوجه میشوید تمام فیلمها با استقلال و عدالت انتخاب شده است. اوج این رفتار را در سالهای گذشته به خوبی دیدیم. اما متاسفانه فیلمی که انتخاب شد توسط ارگانهای دیگر تحریم شد! به هر حال این هیات کار خودش را دقیق و بدون هیچ واهمهای انجام میدهد.»
اسفندیاری درباره فیلمهایی که امسال دیده شده گفت: «امسال توانستیم که تعداد ۱۰۳ فیلم را مرور کنیم. این ۱۰۳ فیلم، فیلمهایی بودند که قانون شامل حال آنها شده بود. یعنی فیلمهایی که از سال گذشته تا امسال اکران شدهاند. البته برخی از فیلمهای هنرو تجربه نیز جزو این فهرست بودند. اما فقط فیلمهایی که یک هفته اکران مستمر داشتند و بلیتفروشی کردند و تبلیغ هم برای فیلم مورد نظر انجام شده، دارای شرایط لازم هستند.»
اسفندیاری درباره فیلمهایی که انتخاب شدهاند و جایگاه بینالمللی دارند، گفت: «طبیعتا انتخاب یک فهرست کوتاه از این ۱۰۳ فیلم سخت بوده است. بحثهای مختلفی در هیات انتخاب مطرح شد. اما نهایتا به این ۱۰ فیلم که اعلام کردیم رسیدیم. تاکید میکنم با توجه به جوانب ما این انتخابها را انجام دادیم. کیفیت فیلم، مهمترین موضوع اینکه آیا این فیلمها موضوعی بینالمللی را به خوبی بیان میکنند؟ موضوع دیگر اینکه باید دید، وضعیت و حضور فیلمها در جشنوارههای بینالمللی چطور است. همه اینها باعث میشود ما یک فیلم را به عنوان نماینده سینمای ایران به اسکار معرفی کنیم.»
سخنگوی هیات انتخاب فیلم ایرانی برای اسکار درباره توقعی که بعد از اسکار سال قبل سینمای دنیا از سینمای ایران دارد گفت: «فکر میکنم اصولا توقع از کشور ما بسیار زیاد است. هرچند من بر این باورم توقع ما از خودمان بیشتر از توقعی است که دیگران از ما دارند و البته این موضوع بد نیست، اما گاهی باعث میشود ما ارزشهای بسیار مهم و موفقیتهای سینمایی کشور را کم رنگ کنیم و گاهی آنها را به خوبی درک نکنیم. سینمای ایران اکنون سه دهه است که مورد توجه جامعه بینالمللی قرار دارد. کشورهایی هستند که به حضور سینمای ایران در جامعه بینالمللی غبطه میخورند. به هر حال سینمای ما در دنیا مطرح است. حدودا بیست و سه سال است که فیلم به اسکار معرفی میکنیم. موفقیتهای ما با کشورهایی که سالهای سال است در اسکار حضور دارند قابل قیاس نیست. برای مثال سینمای هند یک سینمای صنعتی است که سالی هزار اثر تولید میکند و قطعا مطرح هستند، اما عملکرد چیز دیگری بوده است. دلیلی ندارد که هر دفعه که فیلم معرفی میکنیم برنده هم باشیم. اما اعتقاد دارم که ما باید هر سال فیلم معرفی کنیم.»
اسفندیاری گفت: «ما سعی میکنیم فیلمی را معرفی کنیم که از هر نظر بهترین چهره را از ایران نشان دهد.البته تمام این بحثها درباره انتخاب فیلم در هیات انتخاب صورت گرفته است. این هیات انتخاب است که باید قانع شود که چه فیلمی میتواند بهترین نماینده ایران در اسکار باشد. اگر این دوستان فیلمی را انتخاب می کنند قطعا مورد تایید خانواده سینمای ایران خواهد بود. وقتی به استقلال این هیات اشاره کردم درباره تمام مسائل پاسخ دادم؛ در کشورهای دیگر انتخاب فیلم برای اسکار از کانالهایی غیرسینمایی انجام میگیرد. وقتی که ما روند مناسبی را برای معرفی فیلم انتخاب کردهایم باید به آن احترام بگذاریم. فهرست ۱۰ فیلمی که انتخاب شده است فیلمهایی بوده اند که از هر نظر مورد تایید هیات انتخاب بودهاند. باید این موضوع را در نظر بگیریم که ۹۳ فیلم بیرون مانده اند و شاید دوستانی که فیلم آنها حضور ندارد از این موضوع ناراحت باشند.»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پیشبینی اسکاری سردبیر هالیوود ریپورتر؛ فیلم پناهی برای اسکار چقدر شانس دارد؟
- یک اثر ایرانی دیگر در اسکار ۲۰۲۶؛ فیلم شهرام مکری نماینده تاجیکستان شد
- فیلمی درباره کشتار نانجینگ؛ چین «محکوم به حق» را به اسکار فرستاد
- بازگشت آقااسفندیار با واکنش به بیانیه هیات انتخاب کمیته اسکار
- برای شرکت در نود و هشتمین دوره؛ هند، فیلم اسکورسیزی را به اسکار معرفی کرد
- جعفر پناهی خطاب به آکادمی اسکار: انحصار دولتی در انتخابِ نماینده بخش بینالمللی را بشکنید
- گلایه حامد بهداد از کمیته انتخاب فیلم برای اسکار؛ سر «پیر پسر» را بریدید
- زنجیره بیانیهها درباره اسکار ادامه دارد؛ حمایت۸۰ سینماگر دیگر از تصمیم خانهسینما
- فیلم جعفر پناهی در راه آکادمی؛ فرانسه «یک تصادف ساده» را به اسکار فرستاد
- یورش نظامیان اسرائیلی به خانه فیلمساز برنده اسکار
- ۵ نامزد برای معرفی به اسکار اعلام شد
- خانه سینما از کمیته اسکار خارج شد؛ نقشی در این کمیته نداریم/ آرزوی موفقیت برای فیلم معرفی شده
- ژاپن «کوکوهو» را به اسکار میفرستد
- برای شرکت در نود و هشتمین دوره؛ بلغارستان «تاریکا» را به اسکار میفرستد
- برای رقابت در اسکار ۲۰۲۶؛ «شیفت آخر» نماینده سوئیس شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





