سینماسینما؛ امیر اثباتی در نامهای خطاب به کمال تبریزی نوشت:
آقای کمال تبریزی سلام
اجازه بدهید بابت انتصابتان در شورای بازبینی فیلم -فعلاً- به شما تبریک نگویم. قطعاً شما طی سیچهل سالِ گذشته بیشتر از بقیۀ همکارانتان در این شورا زخمخوردۀ تصمیماتِ اعضای شورای بازبینیِ فیلم یا همان «پروانۀ نمایش» یا درواقع نهادِ «سانسور» بودهاید. شما را میشود در زمرۀ یکی از کورددارانِ فیلمهای توقیفی و «اصلاح شده»! به حساب آورد.
واقعاً کنجکاوم بدانم قرار است به سهم خود در این شورا چه گلی به سر سینمای ایران و همکارانِ فیلمسازتان بزنید. قرار است باز هم -این بار با مشارکتِ شما- به روال سابق، هرچند وقت یکبار فیلمها را دراز کنید و «اصلاحیه» بدهید و رأی بگیرید و با سهمیۀ یکنهمِ خود از ترکیبِ شورای ۹نفره سرنوشتِ محصولِ فعالیتِ گروهی از سینماگران را در یک فیلم رقم بزنید؟
بله، روال کار همین است و -چون عادت کردهایم- گمان میکنیم جز این نمیتواند باشد. در حالی که «حق آزادی بیان» حکایتِ دیگری میکند. لابد میگویید که فلانی دلش خوش است و… خیال میکند اینجا سوئیس است و… «حقوق بشر»کجا و ما کجا و… در قانون اساسی هم نوشته شده همه آزادند اما درچارچوبِ قانون و مقررات و… بالاخره باید ضوابطی باشد و…
چون شما را تا حدودی میشناسم مطمئن نیستم ولی فرض کنیم همینها را بگویید، در این صورت از خودِ شما -که قبلاً بارها پیهِ این شورا به تنتان خورده- میپرسم: آیا واقعاً ضوابطی وجود دارد که به آن استناد کنید؟ این ضوابط مکتوب است؟ جایی منتشر شده؟ شما این ضوابط را قبول دارید؟ قصد دارید ضوابطی تعیین کنید؟ منتشرش هم میکنید؟ ابلاغ میکنید یا نظر افکار عمومی و صاحبنظران را هم لحاظ خواهید کرد؟ با چه سازوکاری؟ …و اصلاً اگر بقیۀ همکارانتان در شورا، یا اکثریتی از آنان، بخواهند یا ناچار باشند همچنان به روال سابق عمل کنند، شما هم همراهی خواهید کرد و آیا همچنان اصلاحات و نظراتِ شورا را به صورت «شفاهی» با فیلمسازان در میان میگذارید و ابلاغ میکنید و مدرک در اختیارکسی نمیگذارید!؟
راستی اطلاع دارید که نظر خانه سینما در مورد ماهیت و کارکردِ این شورا در شرایط کنونی چیست؟ بله، باید از مدیرعامل خانه سینما بپرسم که اتفاقاً در ترکیب همین شورا حضور دارد. اگر اشتباه نکنم آخرین بار رئیس هیئت مدیره خانه سینما مخالفت خانه را با تصویب آییننامههای مربوط به شوراهای صدور پروانه ساخت و پروانه نمایش، در شورای انقلاب فرهنگی و بدون نظرخواهی و مشارکتِ نهادهای صنفیِ سینماگران، رسماً اعلام کرده بود. بگذریم.
شاید چون واقعاً دلم خوش است! انتظار داشتم اولین تغییر و اصلاحِ جدی در مقرراتِ حاکم بر سینمای ایران، حذفِ «پروانه ساخت» باشد و جایگزینیِ آن با سازوکاری حداقلی و تسهیلگر برای هماهنگیهای اداری و اجرایی و اساساً شرطِ ارائۀ فیلمنامه برداشته شود؛ همانطور که در زمانِ مدیریتِ مرحوم سیفالله داد عمل میشد. واقعاً درک این مفهوم که هیچ هنرمندی لازم نیست برای خلق اثر هنری از کسی «اجازه» بگیرد، اینقدر دشوار است؟ حضورِ نمایندگانِ خانه سینما در این شورا به معنیِ تأییدِ آن نیست؟ احتمالِ سختگیریِ کمتر و حمایت از سینماگران -با وجودِ اکثریتِ آرای اعضای غیرعضوِ خانه سینمادر شورا- توجیه قابلقبولی است؟
(… از اصل مطلب که «پروانه نمایش» است دور افتادم!)
آقای کمال تبریزی، امیدوارم در طرح این مسائل و پرسشها عجله کرده باشم و شما خودتان از لحظهای که این مسئولیت را پذیرفتید به پاسخهای احتمالی اندیشیده باشید. حتماً همینطور است و امیدوارم در اولین فرصت من و سینماگران دیگری را هم که دغدغههایی مشابه دارند، شفاف و صریح در جریان رویکردِ جدید شورا و نظراتِ خود قرار دهید. انتظارِ گزافی نیست.
با آرزوی موفقیت
امیر اثباتی ۵ دی ۱۴۰۳
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نه! امسال هم، «روز ملی سینما» روزی نیست که باید باشد!
- در انتخاب فیلم برای اسکار، خانه سینما سرِ پیاز است یا ته پیاز؟!
- پاسخ امیر اثباتی به نامه مسعود امینی تیرانی؛ وظیفه خانه سینما «ایستادن» در یک سمت نیست/ «حرکتِ جدی» برای تغییر به نفع همه سینماگران است!
- پاسخ امینی تیرانی به امیر اثباتی/ مطالبه این باشد؛ چرا خانه سینما سمتِ سینمای مستقل و زیرزمینی نمیایستد؟
- نامه سرگشادهی امیر اثباتی به خانه سینما؛ مطالبهی حذف مجوزهای ساخت و نمایش فیلم، وظیفهی خانه سینماست
- «پیر پسر»، یک فرصت استثنایی برای دفاع از حقوق سینماگران ایران
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- درباره متن و حاشیه داوری جشنواره فیلم فجر؛ کمال تبریزی: حس کردم جلسات داوری شنود میشود/ فشار از بیرون مانع پخش «قاتل و وحشی»
- سعید مستغاثی دوباره به امیر اثباتی جواب داد؛ حکایت دفتر کارگاه چرخ طیاره و دستیارش
- پاسخ دوبارهی امیر اثباتی به جواب سعید مستغاثی؛ گفتوگو ادامه دارد
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ داوران مسابقه سینمای ایران معرفی شدند
- پاسخ متقابل سعید مستغاثی به امیر اثباتی؛ اما به تخممرغهایش نیاز دارم!
- واکنش امیر اثباتی به حرفهای سعید مستغاثی/ سینمای ایران گرفتار و قربانیِ همین شوراهاست
- با حکم وزیر ارشاد؛ اعضای جدید شورای پروانه نمایشِ فیلمهای سینمایی منصوب شدند
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





