فیلمسازان ایرانی با اثار متنوع در جشنواره جهانی امسال کارلوویواری حضوردارند.
سینماسینما، محمد حقیقت: پنجاه وسومین دورجشنواره جهانی کارلوویواری از ۲۹ ژوین تا ۷ ژوییه با داشتن بخش های مختلف از جمله بخش مسابقه برپا خواهد شد.
این جشنواره امسال میزبان تعدادی از فیلمسازان ایرانی با ژانرهای مختلف است که در راس آن «امیر» ساخته نیما اقلیما درمسابقه قراردارد.
نمایش «امیر» در روزهای پنجم و ششم ژوییه برای داوران و تماشاگران در کاخ اصلی خواهد بود و در روز هفتم ژوییه آخرین نمایش آن ساعت چهارونیم بعدازظهر خواهد بود. «امیر» اولین فیلم بلند این کارگردان، خبر از استعداد بسیار خوبی میدهد که میتوان به آینده این فیلمساز جوان امیدوار بود. دراین فیلم «امیر» سی ساله دریک مقطع خاصی از زندگیاش قرار گرفته است. همسر سابق دوستش ناپدید شده و میخواهد کشور را ترک کند، خواهر نا امیدش مایل است از خانه برود و از سوی دیگر سایر مشکلات امیر را احاطه کرده است. آیا او میتواند به همه مشگلات فائق آید؟!
تصاویر فیلم بسار خوب و با ظرافت قاب بندی شده و در عین حال غیرمعمول بنظر میرسد که بخش عمده کادر فضای خالی را اشغال میکند و بیننده را با اثری متفاوت از سینمای نسل جدید روبرو میکند.

در بخش دیگر جشنواره «همه میدانند» ساخته خوب اصغر فرهادی در اسپانیا، همچنین، «مرز» دومین اثر علی عباسی از سوئد و دانمارک که در جشنواره کن جایزه اول نوعی نگاه را بدست آورد و شگفتی آفرید قرار دارد. فیلم «هجوم» اثر شهرام مکری هم دربخش افقها حاضر خواهد بود.
همچنین «سه رخ» از جعفر پناهی که جایزه سناریو در کن بطور مشترک بدست آورد در برنامه قرار دارد. در سالهای گذشته حضور سینمای ایران در این جشنواره چشمگیر بوده است. جایزه اصلی آن گوی بلورین نام دارد که به همراه ۲۵۰۰۰ دلار به کارگردان آن داده میشود.
بعداز آن جایزه ویژه داوران با ۱۵۰۰۰ دلار است و جایزههای دیگرشامل بهترین کارگردانی – بهترین هنرپیشه مرد و زن خواهد. بود.
در دورههای گذشته فیلمهایی از عبدالرضا کاهانی (بیست)، محسن مخملباف (ناصرالدین شاه اکتورسینما ) و غیره جایزههایی بدست آورده بودند. امسال این جشنواره طبق سنت خود از «باری لوینستون» سناریست، تهیه کننده، کارگردان ستایش بعمل میآورد و کریستال طلایی جشنواره را به او خواهد داد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- سیویکمین دوره جوایز سینمایی لومیر فرانسه؛ نامزدی ۲ سینماگر ایرانی/ «بیگانه» نامزد ۶ جایزه شد
- بهترین فیلمهای ۲۰۲۵ از نگاه سایت راجر ایبرت؛ «نبردی پس از دیگری» در صدر، «یک تصادف ساده» در رده دوم
- در آمریکا تب اسکار بالا میرود
- «یک تصادف ساده» نامزد ۴ جایزه WAFCA ۲۰۲۵ شد
- بیانیه یکصد سینماگر درباره حکم تازه جعفر پناهی
- «سایت اند ساوند» ۵۰ فیلم برتر ۲۰۲۵ را انتخاب کرد؛ فیلم اندرسون در صدر/ «یک تصادف ساده» ششم شد
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- یادداشتی بر «یک تصادف ساده»/ جماعت! من دیگه حوصله ندارم
- اولین اخبار غیر رسمی درباره فیلم اصغر فرهادی
- سه جایزه برای دو فیلمساز ایرانی؛ برندگان جوایز آسیا پاسیفیک ۲۰۲۵ اعلام شد
- سه فیلمساز ایرانی در آکادمی داوری؛ فیلمهای بینالمللی واجد شرایط اسکار معرفی شدند
- «فروشنده» در آینه مکتب نقد عمیقگرا / فیلمی که مخاطبانی فراگیر دارد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





