
با وجود اینکه زنان سینماگر به ویژه فعالان سینماگر پشت دوربین پس از انقلاب اسلامی سهم عمدهای از بازار کار سینما و هنرهای نمایشی را به خود اختصاص دادهاند و این یک امر عادی محسوب میشود اما در آن سوی جهان و در ایالات متحده زنان به دلیل سهم ناچیز در شغلهای پشت دوربین همواره معترض بودهاند و همین باعث شده تا کمپانی مارول مجبور شود وعدههایی برای سهیم کردن زنان ارائه بدهد.
سهم زنان از سینمای غرب و به ویژه هالیوود بیشتر در مقابل دوربین تعریف میشود و به زنان برای گرفتن شغلهای پشت دوربین رغبتی نشان داده نمیشود. فایگی رئیس استودیوهای مارول در دهمین دوره گردهمایی تولید با کنفرانس که در استودیوی پارامونت برگزار میشد به صحبت درباره آنا بادن کارگردان مشترک بیستمین ساخته استودیو مارول که به عنوان اولین کارگردان زن این مجموعه فیلمها شناخته میشود، پرداخت.
او در پاسخ به سؤالی که آیا ممکن است تعداد ۲۰ فیلم بعدی مارول توسط کارگردانان زن ساخته شود بیان کرد: من نمیتوانم قول بدهم که ۲۰ فیلم آینده مارول را زنان خواهند ساخت اما میتوانم بگویم تعداد زیادی از این فیلمها را کارگردانان زن میسازند. یک پژوهش در غرب نشان میدهد تعداد کارگردانان زن در سینمای امریکا نسبت به مردان بسیار ناچیز است. در مجموع سهم زنان پشت دوربین بسیار کمرنگ است. این پژوهش نشان میدهد زنان در جایگاههای کارگردانی، نویسندگی، مدیریت تولید، تدوین و فیلمبرداری بسیار حضور ناچیزی دارند. این آمار از ۲۰ سال پیش به این سو تغییر چندانی نکرده است. موضوع نابرابری جنسیتی میان کارگردانهای هالیوودی در چند وقت گذشته به یکی از بحثهای داغ تبدیل شده است. در جوایز گلدنگلوب و بفتا نیز حضور نداشتن کارگردانان زن در میان نامزدهای جایزه بهترین کارگردانی انتقادات فراوانی برانگیخت.
با یک مقایسه درباره وضعیت زنان در سینمای ایران با سینمای غرب به خوبی میتوان دریافت که پس از انقلاب اسلامی زنان در همه عرصهها حضور چشمگیری داشتهاند و این حضور در سینما نیز قابل توجه است. امروزه بسیاری از فیلمسازان مطرح ایرانی از میان زنان هستند. درباره مشاغل پشت دوربین نیز زنان سهم عمدهای را به خود اختصاص دادهاند.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- امروز، روز ملی سینما نیست!
- چاقوکشی برای رسیدن به حق!/ درباره لزوم فاصلهگذاری بین هنرمند و انسان خوب
- سینمای ایران از نفس افتاده است
- از تاریکی گفتن موجب روشنایی نمیشود/ سینمای ایران نیازمند فیلمهایی است با تم امید و جسارت
- چرا سیاهنمایی کارِ سینمای ایران نیست
- سینمای ایران به هوای تازه نیاز دارد
- استقبال تماشاگران و منتقدین از یلدا در جشنواره ساندنس
- نکتههای گمشده سینمای ایران/ اهمیت دکور در سینمای دهه ۳۰ + ویدئو
- آزمون بزرگ «خانه پدری»
- گزارش سازمان سینمایی از وضعیت سالنهای سینمای کشور
- حجازیفر: پول سینما را در تئاتر خرج میکنم
- ساختار «خانه سینما» پیر شده است/ صنف نباید نیازمند پول دولت باشد
- چرا ما دیگر به کمدیهای وطنی نمیخندیم؟
- «کوچه ژاپنیها» و «عنکبوت» مجوز ساخت گرفتند
- لالهزار با ساخت ساختمان جدید خانه سینما دوباره جان میگیرد؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
آخرین ها
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
- تبعات کرونا و اختلافات حقوقی با برادران وارنر؛ اعلام ورشکستگی شرکت تولیدکننده فیلمهای «ماتریکس» و «جوکر»
- به هر سازی رقصیدیم غیر از ساز دل خویش/ این بهاریه نیست، نامهای است برای امیروی امیر نادری
- تفاوت ساعت «۶ صبح» و «۵ عصر»
- پوستر بخش ۱۵ روز کارگردانان جشنواره کن منتشر شد
- یادداشت علیرضا داود نژاد برای مهدی مسعود شاهی
- هدیه نوروزی سوینا؛ انتشار نسخه ویژه نابینایان «پدرخوانده (۲)» با صدای فرهاد اصلانی
- یک جایزه دیگر برای «دانه انجیر معابد»/ برندگان جوایز فیلم آسیایی معرفی شدند