روزنامه جوان در مطلبی نوشت: زنان در سینمای غرب و به ویژه هالیوود برخلاف سینمای ایران سهم ناچیزی در شغلهای پشت دوربین دارند. برای همین کمپانی مارول ابراز امیدواری کرده تا در آینده برای بیشتر شدن این سهم تلاش بیشتری کند.
با وجود اینکه زنان سینماگر به ویژه فعالان سینماگر پشت دوربین پس از انقلاب اسلامی سهم عمدهای از بازار کار سینما و هنرهای نمایشی را به خود اختصاص دادهاند و این یک امر عادی محسوب میشود اما در آن سوی جهان و در ایالات متحده زنان به دلیل سهم ناچیز در شغلهای پشت دوربین همواره معترض بودهاند و همین باعث شده تا کمپانی مارول مجبور شود وعدههایی برای سهیم کردن زنان ارائه بدهد.
سهم زنان از سینمای غرب و به ویژه هالیوود بیشتر در مقابل دوربین تعریف میشود و به زنان برای گرفتن شغلهای پشت دوربین رغبتی نشان داده نمیشود. فایگی رئیس استودیوهای مارول در دهمین دوره گردهمایی تولید با کنفرانس که در استودیوی پارامونت برگزار میشد به صحبت درباره آنا بادن کارگردان مشترک بیستمین ساخته استودیو مارول که به عنوان اولین کارگردان زن این مجموعه فیلمها شناخته میشود، پرداخت.
او در پاسخ به سؤالی که آیا ممکن است تعداد ۲۰ فیلم بعدی مارول توسط کارگردانان زن ساخته شود بیان کرد: من نمیتوانم قول بدهم که ۲۰ فیلم آینده مارول را زنان خواهند ساخت اما میتوانم بگویم تعداد زیادی از این فیلمها را کارگردانان زن میسازند. یک پژوهش در غرب نشان میدهد تعداد کارگردانان زن در سینمای امریکا نسبت به مردان بسیار ناچیز است. در مجموع سهم زنان پشت دوربین بسیار کمرنگ است. این پژوهش نشان میدهد زنان در جایگاههای کارگردانی، نویسندگی، مدیریت تولید، تدوین و فیلمبرداری بسیار حضور ناچیزی دارند. این آمار از ۲۰ سال پیش به این سو تغییر چندانی نکرده است. موضوع نابرابری جنسیتی میان کارگردانهای هالیوودی در چند وقت گذشته به یکی از بحثهای داغ تبدیل شده است. در جوایز گلدنگلوب و بفتا نیز حضور نداشتن کارگردانان زن در میان نامزدهای جایزه بهترین کارگردانی انتقادات فراوانی برانگیخت.
با یک مقایسه درباره وضعیت زنان در سینمای ایران با سینمای غرب به خوبی میتوان دریافت که پس از انقلاب اسلامی زنان در همه عرصهها حضور چشمگیری داشتهاند و این حضور در سینما نیز قابل توجه است. امروزه بسیاری از فیلمسازان مطرح ایرانی از میان زنان هستند. درباره مشاغل پشت دوربین نیز زنان سهم عمدهای را به خود اختصاص دادهاند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بنیاد ایرانشناسی برگزار میکند؛ نشست تخصصی روایت وطن در سینمای ایران
- امروز، روز ملی سینما نیست!
- چاقوکشی برای رسیدن به حق!/ درباره لزوم فاصلهگذاری بین هنرمند و انسان خوب
- سینمای ایران از نفس افتاده است
- از تاریکی گفتن موجب روشنایی نمیشود/ سینمای ایران نیازمند فیلمهایی است با تم امید و جسارت
- چرا سیاهنمایی کارِ سینمای ایران نیست
- سینمای ایران به هوای تازه نیاز دارد
- استقبال تماشاگران و منتقدین از یلدا در جشنواره ساندنس
- نکتههای گمشده سینمای ایران/ اهمیت دکور در سینمای دهه ۳۰ + ویدئو
- آزمون بزرگ «خانه پدری»
- گزارش سازمان سینمایی از وضعیت سالنهای سینمای کشور
- حجازیفر: پول سینما را در تئاتر خرج میکنم
- ساختار «خانه سینما» پیر شده است/ صنف نباید نیازمند پول دولت باشد
- چرا ما دیگر به کمدیهای وطنی نمیخندیم؟
- «کوچه ژاپنیها» و «عنکبوت» مجوز ساخت گرفتند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





