«کوهستان جادویی» ساخته اورشولا آنتونیاک از فیلمهای راهیافته به سیوهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر است که مجید اسلامی به مرور ویژگیهای روایی آن پرداخته است.
به گزارش سینماسینما به نقل از ستاد خبری سیوهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، فیلم سینمایی «کوهستان جادویی» ساخته اورشولا آنتونیاک از فیلمهایی است که در بخش سینمای سعادت سیوهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر روی پرده خواهد رفت.
پیش از این، فیلم «ورای کلمات» ساخته اورشولا آنتونیاک در سیوششمین جشنواره جهانی فیلم فجر در بخش جشنواره جشنوارهها به نمایش درآمده بود.
مجید اسلامی، در یادداشتی به ویژگیهای فیلم سینمایی «کوهستان جادویی» پرداخته است.
در متن این یادداشت با عنوان «ارتفاع پست» آمده است:
«کوهستان جادویی» ساخته اورشولا آنتونیاک یک درام روانشناختی پیچیده درباره زوجی است که رابطهای را پیشتر به پایان رساندهاند و حالا میخواهند (به پیشنهاد مرد) با عملی ماجراجویانه برایش نقطه پایانی محترمانه بگذارند (با چاشنی حضور مردی مرموز به عنوان راهنما که میتواند درعینحال راس سوم یک مثلث دراماتیک هم باشد). این داستان با ژانر آشنای صعود به قلهای خطرناک (با همه ویژگیهای تیپیک این ژانر، یعنی تعلیق و غافلگیری و استفاده از زیبایی بصری) تلفیق میشود و نتیجه کاملا بدیع و تماشاییست. دلیلش این است که شخصیتها واقعا جذاب و پیچیدهاند (و نه صرفا بهانهای برای پیشبرد قصه صعود) و صعود هم به اندازه کافی هیجانانگیز هست (نه صرفا زمینهای برای درام روانشناختی). آدم کمی یاد «فورسماژور» روبن اوستلند میافتد. همان نوع پیچیدگی و همان نوع غرابت.
اورشولا آنتونیاک، نویسنده و کارگردان لهستانی ساکن هلند (متولد ۱۹۶۸) که پیشتر چهار فیلم بلند دیگر هم ساخته، در گفتوگویی درباره فیلم اولش Nothing Personal(۲۰۰۹)، ساختن درام روانشناختی (به شیوه مصطلح) را رد میکند و میگوید فیلمهایی را که میکوشند پیچیدگی شخصیتها را با توضیح انگیزههای روحیروانی توجیه کنند نمیپسندد: «در زندگی واقعی در مواجهه با غریبهها بیش از این که چیزی را بدانیم بیشتر حدس میزنیم… جوهر فیلمهای من بر این سؤال استوار است: چهقدر باید درباره کسی بدانیم تا بتوانیم با او احساس همدلی کنیم؟»
این جملهها در مورد فیلم تازهاش هم کاملا صدق میکند. او گذشته شخصیتها و رابطه قبلیشان را در هالهای از ابهام قرار میدهد و با اطلاعات دادن قطرهچکانی، پیشبینی مسیر وقایع زمان حال را برای تماشاگر دشوار میکند. آنتونیاک خود را ادامهدهنده سنت اروپای مرکزی میداند: سنت کافکا، موزیل، بیلی وایلدر و ارنست لوبیچ.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- حمایت انجمن تهیه کنندگان مستقل از تفکیک جشنواره جهانی و ملی فجر
- علیرضا رضاداد: ادغام بخش ملی و بینالمللی فیلم فجر نیازمند بازنگری است
- سید رضا میرکریمی: حکمرانان سنسورهای حقیقتیاب هنرمند را جدی بگیرند
- فاطمه جواهرساز: نباید خودمان را از صحنههای بینالمللی بازار فیلم حذف کنیم
- ساختن سخت است، ویران کردن آسان/ چهلمین جشنواره فیلم فجر و چند نکته مهم
- کوچه قهر و آشتی/ جشنواره فیلم فجر و جامعه مدنی
- مصاحبه اختصاصی سینماسینما با جواد نوروزبیگی (بخش چهارم و پایانی)/ انتقاد نوروزبیگی از ادغام جشنوارههای جهانی و ملی فجر
- عبدالحسن برزیده: سخنانم درباره جشنواره جهانی فیلم فجر برعکس منتشر شد
- شوخیهای برخی با جشنواره جهانی فیلم فجر
- انزوای ایران و جشنوارهی جهانی فیلم فجر
- وقتی عربستان اهمیت سینما را بهتر از ما میداند
- کمال تبریزی: تلفیق دو جشنواره جهانی و ملی فجر، اشتباهی بزرگ و جبرانناپذیر است
- مهدی حسینیوند: نگذاریم دستاورد چند ساله جشنواره جهانی فجر از دست برود
- اظهارات امیر اسفندیاری درباره ادغام ۲ جشنواره جهانی و ملی فجر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- مرگ ناگهانی و غم انگیز بازیگر خردسال فیلم یه حبه قند
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- صحبتهای رئیس هیئت داوران جشنواره برلین/ همه فیلمها سیاسیاند
آخرین ها
- جایزه بزرگ اسکار کسبوکارهای خاورمیانه به همراه اول رسید
- دو تصویر از تاریخ دوبله ایران
- جشن ۱۹ سالگی کانون ادبی زمستان برگزار شد؛ اهدای مدال سال به شهره سلطانی و مهدی یغمایی/ ایرج مهدیان تجلیل شد
- «مسیح پسر مریم» مینی سریال شد
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟