در طول ۳ ماه اخیر ۶ فیلم از سینماگران ایرانی تبار بر پرده سینماهای فرانسه آمده است که دوفیلم آن در داخل و بقیه خارج از کشور تهیه و فیلمبرداری شده اند .آخرین آن، ( آیه های فراموشی) اولین ساخته علیرضا خاتمی است و ازچهارشنبه همین هفته، اول ماه اوت ۲۰۱۸، روانه اکران شد.به گزارش سینماسینما، ازبین این فیلم ها، تنها فیلم ( استراحت مطلق) ساخته عبدالرضا کاهانی، درایران بنمایش عمومی در آمده بود و ( سه رخ) ساخته جعفر پناهی که آنهم در ایران ساخته شده، بنظر نمی آید درداخل به پرده سینماها برود. از دیگر فیلم ها، ( همه میدانند) از اصغر فرهادی در اسپانیا، – (افسونگر) ساخته میلاد عالمی درسوئد، ( همانطور که هستی بیا) از خانم دزیره اخوان در امریکا و(آیه های فراموشی) از علیرضا خاتمی در شیلی فیلمبرداری شده است.
( همه میدانند) محصول اسپانیا ، وبزبان زبان اسپانیائی، است وبا فرانسه محصول مشترک به حساب می آید. نمایش آن از ۹ ماه مه همزمان با آغاز جشنواره کن در تعداد ۲۳۰ سالن آغاز شد که آخرین آمارفروش آن، درکل به ۸۳۰ هزار نفر رسید. فیلم های پرفروش قبلی اصغرفرهادی ( جدائی نادر از سیمین) نزدیک به یک میلیون وصد هزار تماشاگر داشت، وبعد از آن ( گذشته) که نزدیک به ۹۰۰ هزار تماشاگرد داشته، قراردارد – اما فیلم ( فروشنده) با بردن دوجایزه از جشنواره کن، حدود ۲۸۰ هزار بیننده داشت. تا به امروز اصغر فرهادی موفق ترین کارگردان سینمای ایران از نظر جلب تماشاگران در فرانسه ، با فاصله بسیار زیاد از دیگران قرار دارد وجدا از بدست آوردن جایزه های بسیاری از جشنواره های گوناگون، برنده دواسکار نیز می باشد –
فیلم (استراحت مطلق) از ۳۰ ماه مه درتعداد سینماهای محدودی به پرده آمد، وتا به امروز حدود ۴۴۰۰ تماشا گرداشته است.
( سه رخ) از جعفرپناهی که برای اولین بار موفق شد به مسابقه جشنواره کن راه یابد، سالهاست که هیچ فیلمی از او در ایران بنمایش در نمی آید، آخرین اثر او، از۶ ژوئن با تبلیغات فراوان به پرده ۲۷۲ سینماها ی فرانسه امد ودرکل ۱۹۶ هزار و پانصد تماشاگر داشت که با توجه به موفقیت فیلم قبلی اش ( تاکسی) یک شکست محسوب میشود. فیلم قبلی او برنده خرس طلای برلین ۲۰۱۵ ، توانسته بود ۶۳۰٫۰۰۰ تماشاگردرفرانسه داشته باشد.
ازکارگردانان خارج از کشور، فیلم ( همانطور که هستی بیا) دومین اثر خانم دزیره اخوان ساخته شده در امریکا، از ۱۸ ژوئیه در ۸۱ سالن سینما درکل فرانسه به پرده آمد و در هفته اول ۱۸٫۴۵۸ تماشاگر داشت .
(افسونگر) اولین ساخته میلاد عالمی ساخته شده در دانمارک، از روز ۲۵ ژوئیه در ۷ سینما در پاریس به پرده آمد و روز اول ۶۸۰ تماشاگرداشت. ( آیه های فراموشی) اثر علیرضا خاتمی، نمایش خود را با یک سینما در پاریس و یک سینما در حومه این شهر از اول ماه اوت آغاز کرد.
– خانم دزیره اخوان، متولد آذر ۱۳۵۷ است و پس از انقلاب به همراه خانوادهاش از ایران به آمریکا مهاجرت کرده است. او در مدارس عالی فیلمسازی و هنرهای تصویری تحصیل کرده است و با اولین فیلم بلندی که ساخته اسمش بر سر زبانها افتاده است. او ترجیح میدهد بجای فارسی برای ارتباط سریعتر و واضحتر بودن، به زبان انگلیسی صحبت کند .
میلاد عالمی در۱۴ ماه مه ۱۹۸۲ در تهران بدنیا امده ودرسوئد بزرگ شده اما در دانمارک زندگی میکند. او فارغ التحصیل مدرسه ملی فیلم دانمارک است. فیلم های کوتاهش در جشنواره های گوناگون ازجمله کن، نیویورک، کارلوویواری وغیره بنمایش در امده اند. افسونگر اولین فیلم بلند اوست که در شیگاگو جایزه هوگو نقره رابدست أورد. این فیلم ماجرای یک پناهنده ایرانی را دردانمارک روایت میکند که سر انجام به کشور خود برمیگردد.
علیرضا خاتمی، درسال ۱۳۵۹ درشهر فارس بدنیا آمد . دستیار کارگردان بوده و از سال ۲۰۰۴ از ایران به مالزی مهاجرت کرد وچند فیلم کوتاه موفق ساخت و سپس به ” اقامتگاه سینه فونداسیون” جشنواره کن راه یافت و جزو هشت دانشجوی پذیرفته شده در آنجا بود. سپس اولین فیلم بلند خودرا ساخت که ابتدا درجشنواره ونیز سال گذشته شرکت کرد وجایزه سناریو را در بخش ” افقها” دریافت کرد .فیلمش سپس به بیش از ۲۰جشنواره دعوت شد.
بنابراین گزارش ازابتدای سال ۲۰۱۸ درفرانسه چندین فیلم ایرانی به پرده سینما آمده اند که طبعتا بیشترآنها درپاریس و برخی از آنها همزمان در سینماهای شهرستانها هم بنمایش درآمده اند.
قابل یاد آوری است که درسال قبل ( ۲۰۱۷) فیلم های بنمایش درآمده سینماگران ایرانی عبارت بودند از: “بدون تاریخ، بدون امضا ” از وحید جلیلوند – از ۲۱ فوریه در ۷ سالن درپاریس – هفته اول ۳٫۵۲۹ تماشاگر وهفته دوم پنجاه درصد افت داشت. “مو” ساخته محمود غفاری از ۷ مارس در یک سینما و هر روز دو سانس به نمایش درآمده که از فروش آن آماری منتشر نشده است. “دختر” ساخته رضا میرکریمی از ۲۱مارس همزمان با عید نوروز دریک سینما، که دوسانس در روز بنمایش درآمد. و برخی روزها سه سانس برنامه ریزی شده است.
نکته ای که میتوان به آن اشاره داشت، اینکه بعد موفقیت های سالهای قبل که آمارفروش فیلمهای ایرانی در این کشورقابل توجه بود، مدتی است سینمای ایران از نظر جلب تماشاگر افت کرده است. برای یک جمع بندی کلی باید منتظرپایان سال ۲۰۱۸ بود تا بشود دلایل این افت را بررسی کرد و موقعیت تازه سینمای ایران را مورد تفسیر و بررسی قرار داد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- سینمای ملی ایران را تعریف کنید و شکل آن را بکشید
- سینماگران ایرانی برای اسکار ۲۰۲۵ چقدر شانس دارند؟
- سینماگران ایرانی در اسکار ۲۰۲۵ چقدر شانس دارند؟
- گفتوگوی محمد حقیقت با عبدالرضا کاهانی به بهانه «یک زیارتگاه»/ در این ۱۰ سال از پا ننشستم
- جشنواره هلندی اعلام کرد؛ نامزدی کاهانی و اسکورسیزی برای جایزه سپتیمیوس آمستردام
- فیلم جدید عبدالرضا کاهانی در بخش مسابقه ادینبورگ
- تمجید مدیر نتفلیکس از فیلم اصغر فرهادی
- فرهادی تجریباتش را در اردن به اشتراک میگذارد
- ترایبکا ۲۰۲۴ برندگانش را معرفی کرد/ انیمیشن ایرانی برنده شد
- سینماسینما/ آمار تماشاگران فیلمهای ایرانی در فرانسه/ درخشش یک فیلم هنر و تجربه
- فرهادی داور جشنواره ترایبکا شد
- صعود مقاومت ناپذیر و حیرت انگیز آقای کارگردان/ نگاهی به فیلم «چهارشنبه سوری» به مناسبت سالروز تولد اصغر فرهادی
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره کلمبیایی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش