در طول ۳ ماه اخیر ۶ فیلم از سینماگران ایرانی تبار بر پرده سینماهای فرانسه آمده است که دوفیلم آن در داخل و بقیه خارج از کشور تهیه و فیلمبرداری شده اند .آخرین آن، ( آیه های فراموشی) اولین ساخته علیرضا خاتمی است و ازچهارشنبه همین هفته، اول ماه اوت ۲۰۱۸، روانه اکران شد.به گزارش سینماسینما، ازبین این فیلم ها، تنها فیلم ( استراحت مطلق) ساخته عبدالرضا کاهانی، درایران بنمایش عمومی در آمده بود و ( سه رخ) ساخته جعفر پناهی که آنهم در ایران ساخته شده، بنظر نمی آید درداخل به پرده سینماها برود. از دیگر فیلم ها، ( همه میدانند) از اصغر فرهادی در اسپانیا، – (افسونگر) ساخته میلاد عالمی درسوئد، ( همانطور که هستی بیا) از خانم دزیره اخوان در امریکا و(آیه های فراموشی) از علیرضا خاتمی در شیلی فیلمبرداری شده است.
( همه میدانند) محصول اسپانیا ، وبزبان زبان اسپانیائی، است وبا فرانسه محصول مشترک به حساب می آید. نمایش آن از ۹ ماه مه همزمان با آغاز جشنواره کن در تعداد ۲۳۰ سالن آغاز شد که آخرین آمارفروش آن، درکل به ۸۳۰ هزار نفر رسید. فیلم های پرفروش قبلی اصغرفرهادی ( جدائی نادر از سیمین) نزدیک به یک میلیون وصد هزار تماشاگر داشت، وبعد از آن ( گذشته) که نزدیک به ۹۰۰ هزار تماشاگرد داشته، قراردارد – اما فیلم ( فروشنده) با بردن دوجایزه از جشنواره کن، حدود ۲۸۰ هزار بیننده داشت. تا به امروز اصغر فرهادی موفق ترین کارگردان سینمای ایران از نظر جلب تماشاگران در فرانسه ، با فاصله بسیار زیاد از دیگران قرار دارد وجدا از بدست آوردن جایزه های بسیاری از جشنواره های گوناگون، برنده دواسکار نیز می باشد –
فیلم (استراحت مطلق) از ۳۰ ماه مه درتعداد سینماهای محدودی به پرده آمد، وتا به امروز حدود ۴۴۰۰ تماشا گرداشته است.
( سه رخ) از جعفرپناهی که برای اولین بار موفق شد به مسابقه جشنواره کن راه یابد، سالهاست که هیچ فیلمی از او در ایران بنمایش در نمی آید، آخرین اثر او، از۶ ژوئن با تبلیغات فراوان به پرده ۲۷۲ سینماها ی فرانسه امد ودرکل ۱۹۶ هزار و پانصد تماشاگر داشت که با توجه به موفقیت فیلم قبلی اش ( تاکسی) یک شکست محسوب میشود. فیلم قبلی او برنده خرس طلای برلین ۲۰۱۵ ، توانسته بود ۶۳۰٫۰۰۰ تماشاگردرفرانسه داشته باشد.
ازکارگردانان خارج از کشور، فیلم ( همانطور که هستی بیا) دومین اثر خانم دزیره اخوان ساخته شده در امریکا، از ۱۸ ژوئیه در ۸۱ سالن سینما درکل فرانسه به پرده آمد و در هفته اول ۱۸٫۴۵۸ تماشاگر داشت .
(افسونگر) اولین ساخته میلاد عالمی ساخته شده در دانمارک، از روز ۲۵ ژوئیه در ۷ سینما در پاریس به پرده آمد و روز اول ۶۸۰ تماشاگرداشت. ( آیه های فراموشی) اثر علیرضا خاتمی، نمایش خود را با یک سینما در پاریس و یک سینما در حومه این شهر از اول ماه اوت آغاز کرد.
– خانم دزیره اخوان، متولد آذر ۱۳۵۷ است و پس از انقلاب به همراه خانوادهاش از ایران به آمریکا مهاجرت کرده است. او در مدارس عالی فیلمسازی و هنرهای تصویری تحصیل کرده است و با اولین فیلم بلندی که ساخته اسمش بر سر زبانها افتاده است. او ترجیح میدهد بجای فارسی برای ارتباط سریعتر و واضحتر بودن، به زبان انگلیسی صحبت کند .
میلاد عالمی در۱۴ ماه مه ۱۹۸۲ در تهران بدنیا امده ودرسوئد بزرگ شده اما در دانمارک زندگی میکند. او فارغ التحصیل مدرسه ملی فیلم دانمارک است. فیلم های کوتاهش در جشنواره های گوناگون ازجمله کن، نیویورک، کارلوویواری وغیره بنمایش در امده اند. افسونگر اولین فیلم بلند اوست که در شیگاگو جایزه هوگو نقره رابدست أورد. این فیلم ماجرای یک پناهنده ایرانی را دردانمارک روایت میکند که سر انجام به کشور خود برمیگردد.
علیرضا خاتمی، درسال ۱۳۵۹ درشهر فارس بدنیا آمد . دستیار کارگردان بوده و از سال ۲۰۰۴ از ایران به مالزی مهاجرت کرد وچند فیلم کوتاه موفق ساخت و سپس به ” اقامتگاه سینه فونداسیون” جشنواره کن راه یافت و جزو هشت دانشجوی پذیرفته شده در آنجا بود. سپس اولین فیلم بلند خودرا ساخت که ابتدا درجشنواره ونیز سال گذشته شرکت کرد وجایزه سناریو را در بخش ” افقها” دریافت کرد .فیلمش سپس به بیش از ۲۰جشنواره دعوت شد.
بنابراین گزارش ازابتدای سال ۲۰۱۸ درفرانسه چندین فیلم ایرانی به پرده سینما آمده اند که طبعتا بیشترآنها درپاریس و برخی از آنها همزمان در سینماهای شهرستانها هم بنمایش درآمده اند.
قابل یاد آوری است که درسال قبل ( ۲۰۱۷) فیلم های بنمایش درآمده سینماگران ایرانی عبارت بودند از: “بدون تاریخ، بدون امضا ” از وحید جلیلوند – از ۲۱ فوریه در ۷ سالن درپاریس – هفته اول ۳٫۵۲۹ تماشاگر وهفته دوم پنجاه درصد افت داشت. “مو” ساخته محمود غفاری از ۷ مارس در یک سینما و هر روز دو سانس به نمایش درآمده که از فروش آن آماری منتشر نشده است. “دختر” ساخته رضا میرکریمی از ۲۱مارس همزمان با عید نوروز دریک سینما، که دوسانس در روز بنمایش درآمد. و برخی روزها سه سانس برنامه ریزی شده است.
نکته ای که میتوان به آن اشاره داشت، اینکه بعد موفقیت های سالهای قبل که آمارفروش فیلمهای ایرانی در این کشورقابل توجه بود، مدتی است سینمای ایران از نظر جلب تماشاگر افت کرده است. برای یک جمع بندی کلی باید منتظرپایان سال ۲۰۱۸ بود تا بشود دلایل این افت را بررسی کرد و موقعیت تازه سینمای ایران را مورد تفسیر و بررسی قرار داد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- سینمای ملی ایران را تعریف کنید و شکل آن را بکشید
- سینماگران ایرانی برای اسکار ۲۰۲۵ چقدر شانس دارند؟
- سینماگران ایرانی در اسکار ۲۰۲۵ چقدر شانس دارند؟
- گفتوگوی محمد حقیقت با عبدالرضا کاهانی به بهانه «یک زیارتگاه»/ در این ۱۰ سال از پا ننشستم
- جشنواره هلندی اعلام کرد؛ نامزدی کاهانی و اسکورسیزی برای جایزه سپتیمیوس آمستردام
- فیلم جدید عبدالرضا کاهانی در بخش مسابقه ادینبورگ
- تمجید مدیر نتفلیکس از فیلم اصغر فرهادی
- فرهادی تجریباتش را در اردن به اشتراک میگذارد
- ترایبکا ۲۰۲۴ برندگانش را معرفی کرد/ انیمیشن ایرانی برنده شد
- سینماسینما/ آمار تماشاگران فیلمهای ایرانی در فرانسه/ درخشش یک فیلم هنر و تجربه
- فرهادی داور جشنواره ترایبکا شد
- صعود مقاومت ناپذیر و حیرت انگیز آقای کارگردان/ نگاهی به فیلم «چهارشنبه سوری» به مناسبت سالروز تولد اصغر فرهادی
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره کلمبیایی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نشست «شاهد عینی» / گزارش تصویری
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟
- سرقتهای سریالی ۳زن به سبک «تسویه حساب»
- با اعلام آکادمی داوری؛ نامزدهای اولیه اسکار معرفی شدند/ یک انیمیشن ایرانی در میان آثار