فستیوالی که اخیرا دچار جنجالهای بسیاری بوده امسال کارش را خوب آغاز کرد اما روز افتتاحیه آن هم عاری از مجادله نبود و بایکوت تعدادی از کرهایها و حرفهای الیور استون در آن بحث برانگیز شد.
به گزارش سینماسینما، بیستودومین فستیوال بینالمللی فیلم بوسان پنجشنبه شب ۱۲ اکتبر کارش را زیر سیلی از باران آغاز کرد. این به منزله یک سختی دیگر برای فستیوالی بود که اخیرا بسیار زجر کشیده است.
طی یک سال گذشته مشخص شده که در دوران حکومت راستی رییسجمهور پارک گون-هه که خودش دادگاهی شد، صنعت سرگرمی کره جنوبی مورد هدف قرار گرفته بود و لیستی سیاه از ۹ هزار هنرمند تهیه شد که فیلمسازان و ستارگان حاضر در آن قابلیت دریافت سرمایه از انجمن فیلم کره (KOFIC) را نداشتند.
علاوه بر این، خود فستیوال بوسان هم مورد هدف حملههای مستقیم دولت بود و بدشانسی هم آورد تا جایی که بودجه فستیوال کم شد، رییس و معاون رییس سابق این فستیوال از سمت خود اخراج شدند و در ماه مه موسس و برنامهریز اصلی آن در حالی که برای انجام دادن کارهای فستیوال به کن رفته بود، ناگهان درگذشت.
اما با وجود تمام این مشکلات ادامهدار، فرش قرمز امسال بوسان پر از ستاره و مخصوصا چهرههای محلی بود. فیلمسازان شهیر کرهای از جمله ژانگ سون-وو سازنده «دروغها» و کواک کیونگ-تیک خالق «پرونده محرمانه» همراه با بازیگران فیلمهایشان در فستیوال حضور داشتند. ستارههای محبوب کرهای هم روی فرش قرمز دیده شدند و حتی شهردار بوسان هم به آنها ملحق شد که در مراسم افتتاحیه پارسال غایب بود.
با این حال، بوسان هنوز با مشکلات زیادی روبروست چون رسواییهای سیاسی- صنعتی بزرگ دیگری از جمله دستگیر شدن رییس کمپانی سامسونگ هم روی صنعت فیلم تاثیر گذاشته و با وجود این که تمام فسادها رو شده، مشکلات زیادی حل نشده باقی ماندهاند. تقریبا نیمی از صنعت فیلم محلی اعلام کرده به بایکوت خود ادامه میدهد تا با سرکوب سیاسی دولت مبارزه کند. انجمن کارگردانهای کره، انجمن فیلمبرداران و اتحادیه کارمندان صنعت فیلم میخواهند مسئولان شهری به خاطر حرکتهای گذشته معذرتخواهی کنند و رییس سابق بوسان را به موقعیت خود بازگردانند تا آنها راضی به حضور دوباره در فستیوال شوند.
از سوی دیگر، الیور استون که به عنوان رییس هیات داوران بخش رقابتی این فستیوال در بوسان حاضر شده بود در پاسخ به سوالی در مورد هاروی واینستین، رییس عزلشده کمپانی واینستین و رقیب خود، او را محکوم نکرد.
او گفت: من بر این باور هستم که آدم باید تا زمان دادگاه صبر کند. باور دارم یک مرد را نباید توسط یک سیستم پارتیزانی محکوم کرد. الان هم سختیهایی که دارد تحمل میکند چیز کمی نیست. در آن دوره او رقیب من بود. هرگز با او کار نکردم و واقعا او را نمیشناختم. من درباره تمام افرادی که در صنعت فیلم هستند داستانهای زشتی شنیدهام، بنابراین قصد ندارم طبق شایعه نظری بدهم. صبر میکنم و ببینم کدام کار درست است.
روز پنجشنبه، نیروهای پلیس نیویورک و لندن تایید کردند که بعد از گزارش انفجاری نیویورک تایمز و ادعاهای زنان بسیاری از ملیتهای مختلف مبنی بر سوء رفتار جنسی واینستین، یکی از غولهای تهیه فیلم هالیوود،آنها پروندهای رسمی برای تحقیق در مورد حملات جنسی او باز کردهاند.
آنجلینا جولی، گوینت پالترو، لئا سدو بازیگر فرانسوی «ماموریت غیرممکن» و «اسپکتر»، کارا دِلِوین بازیگر و سوپرمدل انگلیسی و خیلیهای دیگر طی یک هفته گذشته از سوء رفتارهای واینستین گفتهاند.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تاکستان بی ثمر /درباره تعدد جشنواره های سینمایی که هیچ کارکردی ندارند
- جشنواره بوسان برگزیدگانش را شناخت/ سه جایزه برای سینماگران ایرانی
- جشنواره بوسان به فیلم شهرام مکری جایزه داد
- در افتتاحیه جشنواره بوسان؛ جایزه کارگردان سال آسیا به جعفر پناهی اهدا شد
- «بدون مجوز» در جشنواره فیلم بوسان روی پرده میرود
- فیلم شهرام مکری در بخش رقابتی جشنواره بوسان
- رقابت «برای رعنا» در جشنواره بوسان
- یادبودی برای «لی سون کیون»/ جایزه جشنواره بوسان برای بازیگر درگذشته «اَنگل»
- در بخش «جریانهای نو»؛ رسولاف رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم بوسان شد
- «بیستویک هفته بعد» بهترین فیلم کوتاه آسیایی جشنواره بوسان شد
- رکوردشکنی فیلم «سریع و خشمگین۹» در دو روز
- اکران فیلمهای شاخص سال ۲۰۱۹ جهان در چهارمین جشنواره بینالمللی فیلم سلیمانیه
- مسافران ایرانی جشنواره ونیز چه کسانی هستند؟
- سایه سنگین قتل جمال خاشقجی بر نخستین جشنواره بینالمللی فیلم عربستان
- همسرِ تونی بلر تهیهکننده شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- «سامی»؛ روایتی انسانی از جنگ بیپایان
- سینمای مستقل ایران را به رسمیت بشناسید
- گیشه سینما در دست کمدیها/ دو فیلم جدید اکران شدند
- اعلام بودجه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۵
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند





