برخی حامیان تیمهای شهرستانی میگویند صداوسیما نباید آپارتاید رسانهای ایجاد کند، بین تیمها فرق بگذارد و باعث اختلاف و تفرقه در فوتبال شود. این موج جدید علیه سیما در شهرستانها در حال اوج گرفتن است.
به گزارش سینماسینما،حرفهای عباس قانع که در جریان گزارش بازی پرسپولیس و شهرخودرو بعد از گلزنی سرخپوشان تهرانی گفت: «بااصالتها میدانند نام این تیم پرسپولیس است»، جنجال درست کرد. این اظهار نظر گزارشگر تلویزیون که اشارهای بود به حرفهای مالک تراکتور، همان شب به دل طرفداران پرسپولیس نشست، اما نامه سرگشاده باشگاه تراکتور به سازمان صداوسیما را درپی داشت و در ادامه برخی تیمهای شهرستانی را مقابل تلویزیون قرار داد.
تا همین چند ماه پیش، طرفداران استقلال و پرسپولیس از گزارشگران شهرستانی دلخور بودند که چرا در جریان گزارش بازیهای لیگ برتر، از تیمهای شهر خود حمایت میکنند و چرا طوری گزارش میکنند که انگار تیم سرخابی پایتخت، دشمن است و تیم میزبان «خودی»؟ اعتراضها بیشتر به گزارشگران اهوازی و اصفهانی بود که بعضاً حتی موقع حمله تیمهای مهمان سکوت میکردند، ولی موقعی که تیم میزبان از نیمه زمین میگذشت و توپ را به زمین مهمان میبرد، فریاد میکشیدند و هیجانی میشدند. بارها فوتبالدوستان از رسانهها خواستند حتی در بازیهای شهرستانها هم از گزارشگران تهرانی استفاده شود، ولی حالا با خروج مزدک میرزایی از ایران و ممنوعالکاری عجیب عادل فردوسیپور که به واسطه اختلاف با فروغی، دیگر در شبکه ۳ سیما حضور ندارد، شهرستانیها به گزارش گزارشگرانی که برای بازیهای تهران انتخاب میشوند، اعتراض دارند و آنها را به جانبداری از تیمهای تهرانی متهم میکنند.
اگر قبلاً طرفداران استقلال و پرسپولیس شاکی بودند چرا مثلاً در اهواز، گزارشگر جوری گزارش میکند که حملههای تیم میزبان هیجانانگیز به نظر برسد و حملههای تیم مهمان کمارزش شود، حالا هواداران تیمهای شهرستانی معترض میشوند که چرا گزارشگران تهرانی بیش از حد حامی استقلال و پرسپولیس هستند و به هواداران تیمهای محبوب شهرستانی مثل سپاهان، تراکتور، شهرخودرو، نفت آبادان، نساجی، فولاد و… احترام نمیگذارند؟
البته بحث گزارشگری از گذشتههای دور در فوتبال ایران وجود داشت. در سالهای پایانی دهه ۶۰ که کیومرث صالحنیا، گزارشگر خوشصدای تلویزیون متهم بود به طرفداری از پرسپولیس و استقلالیها میگفتند او گاهی اوقات وقتی پرسپولیس گل میزند، چنان از خود بیخود میشود که میگوید یک – هیچ به نفع ما و انگار در حال گزارش بازی تیم ملی مقابل یک تیم خارجی است تا همین امروز، هر ازگاهی یک گزارشگر به حمایت از استقلال یا پرسپولیس متهم میشود. نمونه اخیرش احمدرضا احمدی که چندی پیش صدایش پخش شد و قبل از شروع گزارش بازی، در استودیو مشغول شوخی با دوستان استقلالیاش بود و سربه سرشان میگذاشت، اما برخی اعتراضها فراتر از علاقه به استقلال یا پرسپولیس است و حالا برخی حامیان تیمهای شهرستانی میگویند گزارشگران تلویزیونی طوری از تیمهای تهرانی حمایت میکنند که انگار سایر تیمها ایرانی نیستند. آنها میگویند تلویزیون که پولی به فوتبال نمیدهد، رایگان بازیها را پخش میکند و از این پخش تلویزیونی، درآمد تبلیغاتی هم به دست میآورد، نباید آپارتاید رسانهای ایجاد کند، بین تیمها فرق بگذارد و باعث اختلاف و تفرقه در فوتبال شود. این موج جدید علیه سیما در شهرستانها در حال اوج گرفتن است.
تا همین چند ماه پیش، طرفداران استقلال و پرسپولیس از گزارشگران شهرستانی دلخور بودند که چرا در جریان گزارش بازیهای لیگ برتر، از تیمهای شهر خود حمایت میکنند و چرا طوری گزارش میکنند که انگار تیم سرخابی پایتخت، دشمن است و تیم میزبان «خودی»؟ اعتراضها بیشتر به گزارشگران اهوازی و اصفهانی بود که بعضاً حتی موقع حمله تیمهای مهمان سکوت میکردند، ولی موقعی که تیم میزبان از نیمه زمین میگذشت و توپ را به زمین مهمان میبرد، فریاد میکشیدند و هیجانی میشدند. بارها فوتبالدوستان از رسانهها خواستند حتی در بازیهای شهرستانها هم از گزارشگران تهرانی استفاده شود، ولی حالا با خروج مزدک میرزایی از ایران و ممنوعالکاری عجیب عادل فردوسیپور که به واسطه اختلاف با فروغی، دیگر در شبکه ۳ سیما حضور ندارد، شهرستانیها به گزارش گزارشگرانی که برای بازیهای تهران انتخاب میشوند، اعتراض دارند و آنها را به جانبداری از تیمهای تهرانی متهم میکنند.
اگر قبلاً طرفداران استقلال و پرسپولیس شاکی بودند چرا مثلاً در اهواز، گزارشگر جوری گزارش میکند که حملههای تیم میزبان هیجانانگیز به نظر برسد و حملههای تیم مهمان کمارزش شود، حالا هواداران تیمهای شهرستانی معترض میشوند که چرا گزارشگران تهرانی بیش از حد حامی استقلال و پرسپولیس هستند و به هواداران تیمهای محبوب شهرستانی مثل سپاهان، تراکتور، شهرخودرو، نفت آبادان، نساجی، فولاد و… احترام نمیگذارند؟
البته بحث گزارشگری از گذشتههای دور در فوتبال ایران وجود داشت. در سالهای پایانی دهه ۶۰ که کیومرث صالحنیا، گزارشگر خوشصدای تلویزیون متهم بود به طرفداری از پرسپولیس و استقلالیها میگفتند او گاهی اوقات وقتی پرسپولیس گل میزند، چنان از خود بیخود میشود که میگوید یک – هیچ به نفع ما و انگار در حال گزارش بازی تیم ملی مقابل یک تیم خارجی است تا همین امروز، هر ازگاهی یک گزارشگر به حمایت از استقلال یا پرسپولیس متهم میشود. نمونه اخیرش احمدرضا احمدی که چندی پیش صدایش پخش شد و قبل از شروع گزارش بازی، در استودیو مشغول شوخی با دوستان استقلالیاش بود و سربه سرشان میگذاشت، اما برخی اعتراضها فراتر از علاقه به استقلال یا پرسپولیس است و حالا برخی حامیان تیمهای شهرستانی میگویند گزارشگران تلویزیونی طوری از تیمهای تهرانی حمایت میکنند که انگار سایر تیمها ایرانی نیستند. آنها میگویند تلویزیون که پولی به فوتبال نمیدهد، رایگان بازیها را پخش میکند و از این پخش تلویزیونی، درآمد تبلیغاتی هم به دست میآورد، نباید آپارتاید رسانهای ایجاد کند، بین تیمها فرق بگذارد و باعث اختلاف و تفرقه در فوتبال شود. این موج جدید علیه سیما در شهرستانها در حال اوج گرفتن است.
خبر ورزشی
برچسبها: صداو سیما
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





