در تاریخ ۷۵ ساله ونیز قدیمیترین جشنواره جهان، سینماگران ایرانی تاکنون ۱۰ بار بر مسند داوری بخشهای مختلف این رویداد سینمایی نشستهاند.
به گزارش سینماسینما، اولین چهره ایرانی که به جمع داوران جشنواره «ونیز» راه یافت عباس کیارستمی کارگردان مطرح سینمای ایران در عرصه بینالمللی بود که در پنجاه و دومین دوره جشنواره فیلم ونیز در سال ۱۳۷۴، عباس کیارستمی به عنوان نخستین سینماگر ایرانی بر مسند داوری بخش رسمی نشست و در این سال فیلم «دت یعنی دختر» ساخته ابوالفضل جلیلی در بخش مسابقه رسمی به نمایش درآمد و دو جایزه اوزله طلایی و جایزه یونیسف را کسب کرد.
پنج سال بعد و در موفقترین سال سینمای ایران در جشنواره «ونیز» که مصادف با پنجاه و هفتمین دوره برگزاری این رویداد سینمایی در سال ۲۰۰۰ میلادی (۱۳۷۹) بود، سمیرا مخملباف به عنوان دومین داور ایرانی در بخش مسابقه رسمی حضور داشت و محمد اطبایی داور جایزه جنبی نتپک در ونیز بود. در این سال جعفر پناهی با فیلم «دایره» شیر طلایی بهترین فیلم جشنواره را به همراه پنج جایزه دیگر برای سینمای ایران به ارمغان آورد.
شصتوسومین دوره جشنواره فیلم ونیز در سال ۱۳۸۵ با حضور محسن مخملباف به عنوان یکی از داوران انتخاب بهترین فیلم اول همراه بود و سه سال بعد و در دوره شصت و ششم رامین بحرانی به عنوان یکی از داوران جایزه فیلم اول در ونیز حضور داشت که در این سال فیلم «زنان بدون مردان» ساخته شیرین نشاط جایزه شیر نقرهای بهترین کارگردانی و جایزه یونیسف را دریافت کرد و فیلم «تهرون» ساخته نادر تکمیل همایون بهترین اثر بخش هفته منتقدان نام گرفت.
شیرین نشاط یکی از داوران بخش افقهای جشنواره ونیز در سال ۲۰۱۰ بود. در آن سال فیلم کوتاه «آکوردئون» ساخته جعفر پناهی تنها فیلم ایرانی منتخب جشنواره بود که جایزه «لینامانیاکاپره» را دریافت کرد.
امیر نادری سینماگر ایرانی در جشنواره ونیز ۲۰۱۲ حضور در میان داوران بخش افقهای جشنواره را تجربه کرد و در هفتادمین دوره این رویداد سینمایی گلشیفته فراهانی یکی از داوران بخش افقها بود، سالی که شهرام مکری با فیلم «ماهی و گربه» جایزه هیات داوران این بخش را برای نوآوری و خلاقیت دریافت کرد.
سال گذشته و در هفتاد و چهارمین دوره جشنواره ونیز، رخشان بنی اعتماد هم یکی از اعضای هیات داوری بخش افقهای جشنواره بود و در نهایت وحید جلیلوند جایزه بهترین کارگردانی و نوید محمدزاده جایزه بهترین بازیگری را برای فیلم «بدون تاریخ، بدون امضا» از بخش «افقهای جشنواره کسب کردند.
در هفتادوپنجمین دوره جشنواره فیلم ونیز که از حدود دوماه دیگر- ۲۹ اوت تا ۸ سپتامبر (۷ تا ۱۷ شهریور) در ایتالیا کلید میخورد، فاطمه معتمد آریا دارو بخش افقهای خواهد بود و رامین بحرانی سینماگر ایرانی-آمریکایی نیز داور بخش فیلمهای اول خواهد بود تا در مجموع تعداد داوریهای سینماگران ایرانی در این رویداد سینمایی به عدد ۱۱ (توسط ۱۰ سینماگر) برسد.
سینماگران ایرانی تاکنون دوبار داوری بخش اصلی (مسابقه رسمی) جشنواره ونیز را عهدهدار بودهاند و چهار بار در بخش افقها و چهار بار نیز برای انتخاب بهترین فیلم اول داوری کردهاند. رامین بحرانی نیز تنها سینماگر ایرانی تبار است که تاکنون دو بار به عنوان داور جشنواره ونیز انتخاب شده که هر دو بار آن برای انتخاب بهترین فیلم اول جشنواره بوده است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش «طعم گیلاس» در قزاقستان
- در بخش ۱۰ فیلم برتر؛ «کلوزآپ» عباس کیارستمی در جشنواره ایدفا اکران میشود
- کیارستمی در آثار خود بیشتر به دنبال راه حل بود/ فرم برای کیارستمی همیشه اهمیت داشت
- وسترن «کوین کاستنر» از کن به ونیز میرود
- یک ایرانی داور جشنواره ونیز شد
- معرفی نامزدهای دریافت گیلاس طلای جشنواره فیلم عباس کیارستمی
- افسون «کلوزآپ»/ یادداشت محمد حقیقت به مناسبت زادروز عباس کیارستمی
- در مراسم نکوداشت «عباس کیارستمی» مطرح شد: کیارستمی آبرودار واژه کار بود/ فیلمسازی کیارستمی در مسیر عکاسی او است
- رونمایی از پوستر اولین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- باشگاه سینمایی «جاده ابریشم» برگزار میکند؛ بزرگداشت عباس کیارستمی در پاریس
- معرفی هیات داوران اولین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- عیاری یک شگفتی در سینمای ایران است/ کیارستمی و عیاری پیش از هنر سینما، خود را کشف کردند
- هوتن شکیبا: دوست داشتم به جای همایون ارشادی در «طعم گیلاس» باشم
- تمجید هانکه از سینمای بیهمتای کیارستمی
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟
- سرقتهای سریالی ۳زن به سبک «تسویه حساب»
- با اعلام آکادمی داوری؛ نامزدهای اولیه اسکار معرفی شدند/ یک انیمیشن ایرانی در میان آثار
- انیمیشنی درباره لیونل مسی؛ پخش «مسی و غولها» از تلویزیون دیزنی
- کدام شبکههای تلویزیونی ادغام یا منحل میشوند؟
- جشنوارۀ ملی تئاتر اقتباس افتتاح شد/ امید به حضور در خانوادۀ جهانی تئاتر با شناسنامه خاص خود
- فوت بازیگر سرشناس اسپانیایی؛ ماریسا پاردس درگذشت
- معرفی هیأت انتخاب بخش سینمای ایران در جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
- معرفی داوران بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران در فجر۴۳
- «کیک محبوب من»، رابطهای رویایی اما تراژیک
- لغو نمایش فیلم “آخرین تانگو در پاریس”
- اسطوره موسیقی هند و یکی از برجستهترین نوازندگان طبلا در جهان درگذشت
- بررسی «ازازیل» و «انجمن اشباح» در شورای صدور مجوز ساترا
- «عزیز» از چهارشنبه اکران میشود/ رونمایی از پوستر فیلم
- مرور آثار سینمایی، تئاتری و مستند «اینگمار برگمان» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- از ۵ دی ماه؛ «علت مرگ: نامعلوم» روی پرده سینما میرود
- بازگشت ژان کلود ون دام با کمدی اکشن/ «باغبان»، ژانویه، انحصاری در فرانسه اکران میشود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ نیکول کیدمن: در سال ۲۰۰۸ بازیگری را رها کردم/ فکر میکردم کارم تقریباً تمام شده است
- انتقاد روزنامه جام جم از تمسخر نام مریم و مسیحیت در فیلم صبحانه با زرافه ها
- بر اساس اعلام سامانه نمایش آنلاین نتفلیکس؛ کمک ۵۲ میلیون دلاری «صد سال تنهایی» به کلمبیا
- معرفی برگزیدگان جشنواره سینماحقیقت هجدهم/ وزیر ارشاد: ما مسئولان خودنظامپنداری را کنار بگذاریم
- نگاهی به جذابیت های ماندگار «ریوبراوو» وسترن با طعم شکلات
- به هر داستانی نباید اطمینان کرد
- وزیر ارشاد : بعضی مسئولان خودنظام پنداری را کنار بگذارند