در تاریخ ۷۵ ساله ونیز قدیمیترین جشنواره جهان، سینماگران ایرانی تاکنون ۱۰ بار بر مسند داوری بخشهای مختلف این رویداد سینمایی نشستهاند.
به گزارش سینماسینما، اولین چهره ایرانی که به جمع داوران جشنواره «ونیز» راه یافت عباس کیارستمی کارگردان مطرح سینمای ایران در عرصه بینالمللی بود که در پنجاه و دومین دوره جشنواره فیلم ونیز در سال ۱۳۷۴، عباس کیارستمی به عنوان نخستین سینماگر ایرانی بر مسند داوری بخش رسمی نشست و در این سال فیلم «دت یعنی دختر» ساخته ابوالفضل جلیلی در بخش مسابقه رسمی به نمایش درآمد و دو جایزه اوزله طلایی و جایزه یونیسف را کسب کرد.
پنج سال بعد و در موفقترین سال سینمای ایران در جشنواره «ونیز» که مصادف با پنجاه و هفتمین دوره برگزاری این رویداد سینمایی در سال ۲۰۰۰ میلادی (۱۳۷۹) بود، سمیرا مخملباف به عنوان دومین داور ایرانی در بخش مسابقه رسمی حضور داشت و محمد اطبایی داور جایزه جنبی نتپک در ونیز بود. در این سال جعفر پناهی با فیلم «دایره» شیر طلایی بهترین فیلم جشنواره را به همراه پنج جایزه دیگر برای سینمای ایران به ارمغان آورد.
شصتوسومین دوره جشنواره فیلم ونیز در سال ۱۳۸۵ با حضور محسن مخملباف به عنوان یکی از داوران انتخاب بهترین فیلم اول همراه بود و سه سال بعد و در دوره شصت و ششم رامین بحرانی به عنوان یکی از داوران جایزه فیلم اول در ونیز حضور داشت که در این سال فیلم «زنان بدون مردان» ساخته شیرین نشاط جایزه شیر نقرهای بهترین کارگردانی و جایزه یونیسف را دریافت کرد و فیلم «تهرون» ساخته نادر تکمیل همایون بهترین اثر بخش هفته منتقدان نام گرفت.
شیرین نشاط یکی از داوران بخش افقهای جشنواره ونیز در سال ۲۰۱۰ بود. در آن سال فیلم کوتاه «آکوردئون» ساخته جعفر پناهی تنها فیلم ایرانی منتخب جشنواره بود که جایزه «لینامانیاکاپره» را دریافت کرد.
امیر نادری سینماگر ایرانی در جشنواره ونیز ۲۰۱۲ حضور در میان داوران بخش افقهای جشنواره را تجربه کرد و در هفتادمین دوره این رویداد سینمایی گلشیفته فراهانی یکی از داوران بخش افقها بود، سالی که شهرام مکری با فیلم «ماهی و گربه» جایزه هیات داوران این بخش را برای نوآوری و خلاقیت دریافت کرد.
سال گذشته و در هفتاد و چهارمین دوره جشنواره ونیز، رخشان بنی اعتماد هم یکی از اعضای هیات داوری بخش افقهای جشنواره بود و در نهایت وحید جلیلوند جایزه بهترین کارگردانی و نوید محمدزاده جایزه بهترین بازیگری را برای فیلم «بدون تاریخ، بدون امضا» از بخش «افقهای جشنواره کسب کردند.
در هفتادوپنجمین دوره جشنواره فیلم ونیز که از حدود دوماه دیگر- ۲۹ اوت تا ۸ سپتامبر (۷ تا ۱۷ شهریور) در ایتالیا کلید میخورد، فاطمه معتمد آریا دارو بخش افقهای خواهد بود و رامین بحرانی سینماگر ایرانی-آمریکایی نیز داور بخش فیلمهای اول خواهد بود تا در مجموع تعداد داوریهای سینماگران ایرانی در این رویداد سینمایی به عدد ۱۱ (توسط ۱۰ سینماگر) برسد.
سینماگران ایرانی تاکنون دوبار داوری بخش اصلی (مسابقه رسمی) جشنواره ونیز را عهدهدار بودهاند و چهار بار در بخش افقها و چهار بار نیز برای انتخاب بهترین فیلم اول داوری کردهاند. رامین بحرانی نیز تنها سینماگر ایرانی تبار است که تاکنون دو بار به عنوان داور جشنواره ونیز انتخاب شده که هر دو بار آن برای انتخاب بهترین فیلم اول جشنواره بوده است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- داوران ایرانی معرفی شدند؛ افتتاح جشنواره جهانی فیلم فجر با فیلمی از عباس کیارستمی
- یادداشتی بر «تهران سیمین»؛ خاطرههای پریده رنگِ تهران از یاد رفته!
- فوت بازیگر فیلم عباس کیارستمی/ احمد احمدپور درگذشت
- در هشتاد و دومین دوره جشنواره؛ «باشو غریبه کوچک» از ونیز جایزه گرفت
- نگاهی به «پیرپسر» و تطابق آن با جهان سینمای کیارستمی/ اول به پیرامون، بعد به دوردستها
- هشتاد و دومین جشنواره فیلم ونیز؛ استقبال تماشاگران از فیلم آدام سندلر و جورج کلونی
- «خانه دوست کجاست؟» یک فیلم صلح طلب است
- خبر دیگری از جشنواره ونیز ۲۰۲۵؛ سینماگران برجسته فرانسوی در راه ونیز
- پرونده جنجالی عباس کیارستمی در «طعم عباس»
- الکساندر پین رئیس داوران جشنواره ونیز شد
- «خانه دوست کجاست» در تازهترین قسمت سینماماجرا
- نمایش «طعم گیلاس» در قزاقستان
- در بخش ۱۰ فیلم برتر؛ «کلوزآپ» عباس کیارستمی در جشنواره ایدفا اکران میشود
- کیارستمی در آثار خود بیشتر به دنبال راه حل بود/ فرم برای کیارستمی همیشه اهمیت داشت
- وسترن «کوین کاستنر» از کن به ونیز میرود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





