تاریخ انتشار:۱۳۹۹/۰۷/۱۷ - ۱۶:۱۸ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 143559

سینماسینما: بحث درباره معرفی فیلمی از ایران به آکادمی اسکار ۲۰۲۱ در این روزها بالا گرفته است، اینکه کدام یک از آثار بنمایش در آمده تا موعد مقرر معرفی آن به آکادمی اسکار، (آخر نوامبر) بیشتر می‌تواند شانس ایران را برای نامزد شدن بالا ببرد، باید مورد بررسی دقیق تری قرار گیرد.

یکی از این آثار فیلم «یلدا، شب بخشش»، ساخته مسعود بخشی نیز می‌تواند به خوبی جزو کاندیداها ی ایرانی قرار بگیرد. این فیلم از چهارشنبه ۱۶ مهر در ۸۵ سینمای فرانسه که ۲۵ سالن آن در پاریس وحومه است، به نمایش درآمد و از سوی رسانه‌ های فرانسه اکثرا بخوبی مورد تشویق هم قرارگرفته است و در روز اول نمایش آن در بین ۱۵ فیلم جدید به نمایش در آمده، توانسته از نظر فروش رتبه دوم جدول را به دست آورد، که کمتر فیلم ایرانی تاکنون به آن دست یافته بود.

در روز اول ۴۲۰۰ نفر در کل فرانسه به تماشای فیلم رفته اند که با توجه به شرایط ویژه سالنها و رعایت پروتکل های بهداشتی ویروس کرونا آمار خیلی خوب و قابل توجهی است.

در ضمن این اثر در کشورهای اروپایی نیز مثل آلمان از ششم شهریور به نمایش در آمده بود و سپس درلوکزامبورگ، اتریش، سوئیس و غیره نیز در شرف به نمایش در آمدن است. از سوی دیگر یک پخش کننده آمریکایی به نام ( Film Mouvement) آن‌را خریداری کرده که دفتر آن در نیویورک است و به زودی فیلم را در آمریکا پخش عمومی خواهدکرد. از سوی دیگر همین فیلم جایزه بزرگ جشنواره معروف «ساندنس» را هم در آمریکا برده، که معمولا آثار برتر این جشنواره، جزو برندگان اسکار یا کاندیداهای آن در سالهای قبل شده بودند.

«یلدا» همچنین در جشنواره برلین ۲۰۲۰ و دیگر جشنواره های بین المللی شرکت داشته است. برمبنای نقدهای که منتقدین خارجی، به ویژه در فرانسه درباره آن نوشته اند، فیلم از سوژه ای جالب توجه برخوردار بوده و همچنین از کارگردانی، سناریو و بازی های این فیلم که جذاب و درگیر کننده، است یاد کرده اند و آن‌را هم قابل پسند تماشاگران وسیع دانسته اند. بنابراین، «یلدا» برمبنای این نکات می‌تواند یکی از گزینه های خوب و قابل قبول برای کمیته انتخاب ایرانی که قرار است فیلمی از این کشور به آکادمی اسکار معرفی کنند باشد.

محمد حقیقت

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها