نمایش یلدا تنها نماینده سینمای ایران در مسابقه اصلی سینمای بلند داستانی جهان در جشنواره ساندنس یکشنبه شب گذشته در سالن اجیپشن تیاتر سالت لیک سیتی با استقبال فوق العاده تماشاگران روبرو شد.
به گزارش سینماسینما، الن هانتر منتقد نشریه معتبر اسکرین دیلی در نقد مثبتی بر فیلم نوشت: «فرمت برنامه تلویزیونی، چهارچوبی فشرده برای فیلم فراهم کرده، و مهارت تضمین شده کارگردان، ملودرامی آهنگین و قابل فهم خلق کرده که مرگ و زندگی را در قلب قصه به بازی می گیرد.»
.
یان تامس ملون منتقد نوشت:« یلدا فیلمی قوی است که قلب انسان را از درون لنزی مدرن تکان می دهد. اگرچه تمام فیلم تنها در پاسی از یک شب می گذرد، کارگردان داستان پر و پیمانی در روایت آن جای داده ومخاطب بخوبی متوجه تمام اتفاقات می شود.»
.
نشریه پلی لیست نت در مورد یلدا نوشت «فیلم قدرتمند و فشرده مسعود بخشی لحظات دراماتیک بسیاری برای شیفته کردن بیننده اش دارد.نقش آفرینی صدف عسگری حتی سنگدلترین تماشاگران را تحت تاثیر قرار می دهد.»
منتقد سایت معتبر سینه اروپا، فابین لومرسیه فیلم را چنین توصیف کرده: «مسعود بخشی با دومین اثر بلند داستانی اش، استادانه پرسشهایی اخلاقی و اجتماعی پیرامون عشق و نفرت، و نه گفتن به انتقام را طرح می کند. این کارگردان ایرانی که در جشنواره کن ۲۰۱۲ با فیلم اولش کشف شد، دراینجا دادگاهی تلویزیونی را با ظرافت و هیجان به تصویر کشیده است.»
.
پیش از نمایش فیلم جان ناین مدیر ارشد جشنواره، در غیاب مسعود بخشی با خواندن پیام این کارگردان، نخستین نمایش یلدا را با تحسین فیلم آغاز کرد.
پیشتر مسعود بخشی با ارسال پیامی به جشنواره ساندنس و رابرت ردفورد موسس آن، در اعتراض به تنشهای اخیر و تحریم وتبعیض نسبت به ایرانیان، از حضور در آن انصراف داده بود.
یلدا ساخته مسعود بخشی و به تهیه کنندگی علی مصفا، با مشارکت موسسه فرهنگی مستقل بنگاه، وحمایت ایرج تقی پور و بنیاد فارابی، پس از ساندنس برای نخستین نمایش اروپایی خود به هفتادمین جشنواره جهانی برلین خواهد رفت.
.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بنیاد ایرانشناسی برگزار میکند؛ نشست تخصصی روایت وطن در سینمای ایران
- امروز، روز ملی سینما نیست!
- چاقوکشی برای رسیدن به حق!/ درباره لزوم فاصلهگذاری بین هنرمند و انسان خوب
- سینمای ایران از نفس افتاده است
- از تاریکی گفتن موجب روشنایی نمیشود/ سینمای ایران نیازمند فیلمهایی است با تم امید و جسارت
- چرا سیاهنمایی کارِ سینمای ایران نیست
- سینمای ایران به هوای تازه نیاز دارد
- نکتههای گمشده سینمای ایران/ اهمیت دکور در سینمای دهه ۳۰ + ویدئو
- آزمون بزرگ «خانه پدری»
- گزارش سازمان سینمایی از وضعیت سالنهای سینمای کشور
- حجازیفر: پول سینما را در تئاتر خرج میکنم
- ساختار «خانه سینما» پیر شده است/ صنف نباید نیازمند پول دولت باشد
- چرا ما دیگر به کمدیهای وطنی نمیخندیم؟
- «کوچه ژاپنیها» و «عنکبوت» مجوز ساخت گرفتند
- لالهزار با ساخت ساختمان جدید خانه سینما دوباره جان میگیرد؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود
- نگاهی به تازهترین قسمت برنامه «اکنون»؛ سیر و سلوک بازیگری





