نمایش یلدا تنها نماینده سینمای ایران در مسابقه اصلی سینمای بلند داستانی جهان در جشنواره ساندنس یکشنبه شب گذشته در سالن اجیپشن تیاتر سالت لیک سیتی با استقبال فوق العاده تماشاگران روبرو شد.
به گزارش سینماسینما، الن هانتر منتقد نشریه معتبر اسکرین دیلی در نقد مثبتی بر فیلم نوشت: «فرمت برنامه تلویزیونی، چهارچوبی فشرده برای فیلم فراهم کرده، و مهارت تضمین شده کارگردان، ملودرامی آهنگین و قابل فهم خلق کرده که مرگ و زندگی را در قلب قصه به بازی می گیرد.»
.
یان تامس ملون منتقد نوشت:« یلدا فیلمی قوی است که قلب انسان را از درون لنزی مدرن تکان می دهد. اگرچه تمام فیلم تنها در پاسی از یک شب می گذرد، کارگردان داستان پر و پیمانی در روایت آن جای داده ومخاطب بخوبی متوجه تمام اتفاقات می شود.»
.
نشریه پلی لیست نت در مورد یلدا نوشت «فیلم قدرتمند و فشرده مسعود بخشی لحظات دراماتیک بسیاری برای شیفته کردن بیننده اش دارد.نقش آفرینی صدف عسگری حتی سنگدلترین تماشاگران را تحت تاثیر قرار می دهد.»
منتقد سایت معتبر سینه اروپا، فابین لومرسیه فیلم را چنین توصیف کرده: «مسعود بخشی با دومین اثر بلند داستانی اش، استادانه پرسشهایی اخلاقی و اجتماعی پیرامون عشق و نفرت، و نه گفتن به انتقام را طرح می کند. این کارگردان ایرانی که در جشنواره کن ۲۰۱۲ با فیلم اولش کشف شد، دراینجا دادگاهی تلویزیونی را با ظرافت و هیجان به تصویر کشیده است.»
.
پیش از نمایش فیلم جان ناین مدیر ارشد جشنواره، در غیاب مسعود بخشی با خواندن پیام این کارگردان، نخستین نمایش یلدا را با تحسین فیلم آغاز کرد.
پیشتر مسعود بخشی با ارسال پیامی به جشنواره ساندنس و رابرت ردفورد موسس آن، در اعتراض به تنشهای اخیر و تحریم وتبعیض نسبت به ایرانیان، از حضور در آن انصراف داده بود.
یلدا ساخته مسعود بخشی و به تهیه کنندگی علی مصفا، با مشارکت موسسه فرهنگی مستقل بنگاه، وحمایت ایرج تقی پور و بنیاد فارابی، پس از ساندنس برای نخستین نمایش اروپایی خود به هفتادمین جشنواره جهانی برلین خواهد رفت.
.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بنیاد ایرانشناسی برگزار میکند؛ نشست تخصصی روایت وطن در سینمای ایران
- امروز، روز ملی سینما نیست!
- چاقوکشی برای رسیدن به حق!/ درباره لزوم فاصلهگذاری بین هنرمند و انسان خوب
- سینمای ایران از نفس افتاده است
- از تاریکی گفتن موجب روشنایی نمیشود/ سینمای ایران نیازمند فیلمهایی است با تم امید و جسارت
- چرا سیاهنمایی کارِ سینمای ایران نیست
- سینمای ایران به هوای تازه نیاز دارد
- نکتههای گمشده سینمای ایران/ اهمیت دکور در سینمای دهه ۳۰ + ویدئو
- آزمون بزرگ «خانه پدری»
- گزارش سازمان سینمایی از وضعیت سالنهای سینمای کشور
- حجازیفر: پول سینما را در تئاتر خرج میکنم
- ساختار «خانه سینما» پیر شده است/ صنف نباید نیازمند پول دولت باشد
- چرا ما دیگر به کمدیهای وطنی نمیخندیم؟
- «کوچه ژاپنیها» و «عنکبوت» مجوز ساخت گرفتند
- لالهزار با ساخت ساختمان جدید خانه سینما دوباره جان میگیرد؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





