نمایش یلدا تنها نماینده سینمای ایران در مسابقه اصلی سینمای بلند داستانی جهان در جشنواره ساندنس یکشنبه شب گذشته در سالن اجیپشن تیاتر سالت لیک سیتی با استقبال فوق العاده تماشاگران روبرو شد.
به گزارش سینماسینما، الن هانتر منتقد نشریه معتبر اسکرین دیلی در نقد مثبتی بر فیلم نوشت: «فرمت برنامه تلویزیونی، چهارچوبی فشرده برای فیلم فراهم کرده، و مهارت تضمین شده کارگردان، ملودرامی آهنگین و قابل فهم خلق کرده که مرگ و زندگی را در قلب قصه به بازی می گیرد.»
.
یان تامس ملون منتقد نوشت:« یلدا فیلمی قوی است که قلب انسان را از درون لنزی مدرن تکان می دهد. اگرچه تمام فیلم تنها در پاسی از یک شب می گذرد، کارگردان داستان پر و پیمانی در روایت آن جای داده ومخاطب بخوبی متوجه تمام اتفاقات می شود.»
.
نشریه پلی لیست نت در مورد یلدا نوشت «فیلم قدرتمند و فشرده مسعود بخشی لحظات دراماتیک بسیاری برای شیفته کردن بیننده اش دارد.نقش آفرینی صدف عسگری حتی سنگدلترین تماشاگران را تحت تاثیر قرار می دهد.»
منتقد سایت معتبر سینه اروپا، فابین لومرسیه فیلم را چنین توصیف کرده: «مسعود بخشی با دومین اثر بلند داستانی اش، استادانه پرسشهایی اخلاقی و اجتماعی پیرامون عشق و نفرت، و نه گفتن به انتقام را طرح می کند. این کارگردان ایرانی که در جشنواره کن ۲۰۱۲ با فیلم اولش کشف شد، دراینجا دادگاهی تلویزیونی را با ظرافت و هیجان به تصویر کشیده است.»
.
پیش از نمایش فیلم جان ناین مدیر ارشد جشنواره، در غیاب مسعود بخشی با خواندن پیام این کارگردان، نخستین نمایش یلدا را با تحسین فیلم آغاز کرد.
پیشتر مسعود بخشی با ارسال پیامی به جشنواره ساندنس و رابرت ردفورد موسس آن، در اعتراض به تنشهای اخیر و تحریم وتبعیض نسبت به ایرانیان، از حضور در آن انصراف داده بود.
یلدا ساخته مسعود بخشی و به تهیه کنندگی علی مصفا، با مشارکت موسسه فرهنگی مستقل بنگاه، وحمایت ایرج تقی پور و بنیاد فارابی، پس از ساندنس برای نخستین نمایش اروپایی خود به هفتادمین جشنواره جهانی برلین خواهد رفت.
.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- امروز، روز ملی سینما نیست!
- چاقوکشی برای رسیدن به حق!/ درباره لزوم فاصلهگذاری بین هنرمند و انسان خوب
- سینمای ایران از نفس افتاده است
- از تاریکی گفتن موجب روشنایی نمیشود/ سینمای ایران نیازمند فیلمهایی است با تم امید و جسارت
- چرا سیاهنمایی کارِ سینمای ایران نیست
- سینمای ایران به هوای تازه نیاز دارد
- نکتههای گمشده سینمای ایران/ اهمیت دکور در سینمای دهه ۳۰ + ویدئو
- آزمون بزرگ «خانه پدری»
- گزارش سازمان سینمایی از وضعیت سالنهای سینمای کشور
- حجازیفر: پول سینما را در تئاتر خرج میکنم
- ساختار «خانه سینما» پیر شده است/ صنف نباید نیازمند پول دولت باشد
- چرا ما دیگر به کمدیهای وطنی نمیخندیم؟
- «کوچه ژاپنیها» و «عنکبوت» مجوز ساخت گرفتند
- لالهزار با ساخت ساختمان جدید خانه سینما دوباره جان میگیرد؟
- ناراحتی رضا درمیشیان از «مرگ اخلاق» در سینمای ایران
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟
- با رونمایی احتمالی فیلم در جشنواره کن؛ تام کروز با «ماموریت غیرممکن» خداحافظی میکند
- باید جلوی تصمیمات پشت پرده درباره سینمای ایران گرفته شود/ چه کسی باید مشکل شرعی «قاتل و وحشی» را حل کند؟
- نشان سیف الله داد چه نسبتی با بهرام افشاری و ملیکا شریفی نیا دارد؟
- فانتزیهای سورئال و کمدیهای پیچیده از جنس سروش صحت/نگاهی به فیلم «صبحانه با زرافهها»؛
- فیلم «قاتل»؛ تولدی دوباره
- «زیبا صدایم کن»؛ ملودرامی احساسی
- آیین اختتامیه جشنواره موسیقی فجر / گزارش تصویری
- «پیرپسر»؛ زخمهایی که هرگز ترمیم نمیشوند