تاریخ انتشار:۱۴۰۰/۰۷/۲۵ - ۰۹:۵۸ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 162793
کیهان نوشت : دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران از کنار گذاشته شدن فیلم‌های جامعه‌ستیز و ضدخانواده از این جشنواره خبر داد.
در حالی که طی سال‌های اخیر جشنواره فیلم کوتاه به‌خاطر حضور پررنگ و متعدد فیلم‌هایی با مضامین سیاه و کثیف با انتقادات فراوانی مواجه شده بود، در دوره سی‌وهشتم این جشنواره بخشی از این‌گونه آثار کنار گذاشته شده‌اند.

سیدصادق موسوی دبیر سی‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، روز گذشته در نشست رسانه‌ای این رویداد در پاسخ به برخی گلایه‌های اخیر صورت گرفته از سوی فیلم‌سازان درباره عدم حضور در جشنواره بیان کرد: امیدوارم نگرانی‌های ایجاد شده صرفا بابت بی‌اطلاعی عده‌ای باشد. همه فیلم‌ها دیده شد. تنها سه فیلم بود که ما به دلیل مضمون‌شان نتوانستیم آنها را در جشنواره بپذیریم و جالب است که آنها اصلا جزو معترضین نیستند.
او گفت: به لحاظ رشد کمی ‌ما امسال بیشترین آثار را داشتیم .هزار و ۷۷۵ فیلم در بخش‌های مختلف به جشنواره ارسال شدند که از این میان ۱۲۵ اثر در کل انتخاب شد. این یعنی ۷ درصد آثار به بخش مسابقه راه پیدا کردند و ۹۳ درصد بیرون ماندند. در بخش داستانی هم تنها ۴ درصد آثار توانستند در جشنواره شرکت کنند.
او درباره برخی اعتراضات اخیر صورت گرفته گفت: اعتراض‌ها جنس‌های مختلفی دارند اما مهم‌ترین منطق برای نبودن بسیاری از آثار صرفا محدودیت فرصت است. زیرا ۱۶۵۰ اثر به ناگزیر از جشنواره بیرون ماندند و از این میان اگر ۱۰ درصد آنها معترض باشند یعنی ۱۶۵ نفر فقط معترض فعال داریم. من می‌فهمم که بچه‌ها با سختی‌های بسیار به ساخت آثارشان مبادرت می‌ورزند.
وی ادامه داد: نکته دیگر درباره سیاست‌های جشنواره است. اگر دوستان ما یک‌بار فراخوان را بخوانند، بسیاری از مسایل حل می‌شود. این جشنواره توسط وزارت فرهنگ و ارشاد و با بودجه بیت‌المال برگزار می‌شود و باید در چارچوب سیاست‌های آن نقد شود. ما جشنواره‌ای خنثی نداریم. بسیاری از جشنواره‌ها در جهان ممکن است محدودیت نداشته باشند اما در ابتدای فراخوان نوشته بودیم چه اولویت‌هایی داریم. مثلا فیلم‌های امیدبخش، مقوم خانواده، با محوریت همبستگی اجتماعی و سرمایه‌های اجتماعی و… مورد قبول بود. حتی در جایزه‌ها هم گفته‌ایم بیشتر به فیلمی‌جایزه می‌دهیم که درباره این اولویت‌ها باشد و برخی فیلم‌ها را کنار گذاشتیم چون کاملاً مغایر با اولویت‌ها بود.
وی تصریح کرد: اگر سینمای ایران در جهان درخشیده تکنیک در رتبه دوم بوده و این مفاهیم اخلاقی و انسانی و اسلامی و اعتقادی بوده که به سینمای ایران اعتبار بخشیده است.
موسوی درباره وضعیت فیلم‌های معترضین به روند انتخاب آثار این جشنواره هم گفت: ما به تک‌تک مشاوران انتخاب زنگ زدیم و گفتیم ۱۰ اثر برگزیده‌تان را به ما معرفی کنید و آنها را دوباره دیدیم. هیچ‌یک از فیلم‌های معترضین جزو فهرست ۱۰ فیلم اول مشاوران نبود! برای مثال یکی از معترضین به من می‌گفت که فیلم من هفتم شد و بسیار توهین کرد اما رتبه فیلمش ۳۱۷ بود یا فیلم‌ دیگری که پیگیری کردم، رتبه‌اش ۸۲۶ بود و می‌گفت من جزو این ۸۰ فیلم بودم.
گفتنی است، سی‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۰ (۱۹ تا ۲۴ اکتبر ۲۰۲۱) برگزار می‌شود.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها