اسفندیاری گفت: ما علاقمندیم که یک بار دیگر سینمای ایران بتواند جایزه اسکار را کسب کند اما عرصه رقابت است و عوامل مختلفی برای موفقیت فیلم وجود دارد. برای دریافت جایزه مجدد اسکار نمیتواند تضمینی وجود داشته باشد.
به گزارش سینماسینما، امیر اسفندیاری سخنگوی هیات انتخاب فیلم برای حضور در اسکار ۲۰۱۷ درباره این که چطور یک بار فیلم «فروشنده» از سوی شما رد شد و امروز نام فیلم به عنوان نماینده اسکار اعلام شد گفت: سوالی که مطرح شده بود، اینگونه بود که آیا فیلم «فروشنده» توسط هیات انتخاب به آکادمی معرفی شده است؟ من پاسخ گفتم خیر. در حقیقت هم جواب درست در آن موقعیت همین بود. هنوز هیات به نتیجه نرسیده بود و بحث درباره پنج فیلمی که اعلام شده بود ادامه داشت.
او درباره روند فعالیت هیات انتخاب گفت: هیات انتخاب فیلم های نمایش داده شده را از ۹ مهرماه ۹۴ تا ۹ مهرماه ۹۵ فیلم های به نمایش درآمده را مرور کرد و به فهرست هشت فیلم رسید. تعدادی از دوستان کارگردان گله مند بودند چرا فیلمشان جزء هشت فیلم نبود. این نکته را باید گوشزد کنم که هیات انتخاب امسال با فهرست بلند بالاتری برای تنظیم فهرست کوتاه اولیه مواجه بود و می توانست به ده فیلم یا دوازده فیلم بیانجامد، اما هیات انتخاب تصمیم گرفت فیلم هایی را در فهرست کوتاه بیاورد که بیش از ۵ رای داشته باشند. طبیعتا با بازخوانی مقررات اسکار و بررسی تمامی پرونده فیلم ها به نتیجه رسیدیم.
کارشناس باسابقه سینمای ایران در امور بین الملل درباره این مهم که چقدر لیست ۵ فیلم اعلام شده شایستگی حضور در آکادمی را داشتند گفت: من می توانم بگویم هر یک از پنج فیلم از مبنا و منظری متفاوت شایستگی نمایندگی سینمای ایران را داشتند. برای این که پنج فیلم انتخاب شوند به همه موفقیت های داخلی و بین المللی فیلم ها توجه شد، نقد منتقدین در داخل و خارج از کشور مرور شد و اقبال عمومی فیلم ها در داخل و خارج از کشور مورد بررسی قرار گرفت، اما در نهایت با بررسی دقیق تر و موشکافانه تر تک تک این عناوین، هیات انتخاب امتیازات مختلف فیلم ها را در نظر گرفت تا بتواند نماینده ای موفق تر را معرفی کند در نهایت، فیلم «فروشنده» به اکثریت قوی آرا رسید.
او درباره صحبت های وزیر ارشاد و نام بردن از فیلم «ایستاده در غبار» برای نمایندگی سینمای ایران در اسکار گفت: وزیر ارشاد در پاسخ به یک سوال درباره شایستگی های «ایستاده در غبار» این فیلم را از گزینه های قابل بحث دانستند و در روزهای بعد، از امتیازهای فیلم های دیگری مثل «لانتوری» و «فروشنده» هم نام بردند. از نظر هیات انتخاب پنج فیلم شایستگی نمایندگی ایران را داشتند. اما هیات انتخاب به دقت و با نگاه بسیار حرفه ای به این قضیه توجه کرد و با تمرکز بر عواملی که در موفقیت این فیلم ها موثر باشد جلسات را به پیش برد و به ساختار فیلم ها، نوع فیلم ها، زبان فیلم ها، و موقعیت هایی که فیلم در کشورهای دیگرکسب کرد توجه کرد. برای مثال به نظر اعضاء این که پخش کننده خارجی بتواند فیلم را به درستی تبلیغ و عرضه کند بسیار مهم بود. به نظر هیات انتخاب «فروشنده» از شرایط بهتری در میان دیگر فیلم ها برخوردار بود.
اسفندیاری در پاسخ به این سوال که آیا فروشنده امکان دریافت جایزه اسکار را خواهد داشت گفت: فروشنده قابلیت های بسیار خوبی دارد اما از این پس، بار روی دوش پخش کننده آمریکایی است. فعالیت پخش کننده آمریکایی بسیار موثر است. معرفی فیلم توسط هیات انتخاب تنها استفاده از ظرفیت سینمای ایران است و هیچ گاه به معنای تضمین دریافت جایزه نیست. ما علاقمندیم که یک بار دیگر سینمای ایران بتواند جایزه اسکار را کسب کند اما عرصه رقابت است و عوامل مختلفی برای موفقیت فیلم وجود دارد. با این وجود باز هم باید تکرار میکنم که فعالیت پخش کننده بسیار موثر است و برای دریافت جایزه مجدد اسکار نمی تواند تضمینی وجود داشته باشد.
منبع: فارس
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اظهارات امیر اسفندیاری درباره ادغام ۲ جشنواره جهانی و ملی فجر
- «هامون»؛ فیلمی که پوستر نداشت/ افتتاح نمایشگاه پوستر فیلمهای دهه ۶۰ و ۷۰ در جشنواره جهانی فیلم فجر
- بازار جشنواره جهانی فجر چگونه برگزار میشود؟
- بیانیههای گلایهآمیز «مستندسازان»/ جای خالی مستندسازان در تجلیل از افتخارآفرینان/ پاسخ امیر اسفندیاری
- ضیافت سینمای ایران در هفتادمین جشنواره بینالمللی فیلم برلین برگزار شد
- امیر اسفندیاری داور جشنواره روسی شد
- در تودیع یک مدیر ۲۰ سالهی سینما چه گذشت؟
- در اولین جلسه شورای عالی بینالملل سینمای ایران چه گذشت؟
- گزارش سینماسینما از تغییرات در بخش بینالملل بنیاد سینمایی فارابی/ مدیری که بعد از ۲۰ سال رفت و جوانی که عهدهدار امور شد
- تغییر معاون امور بینالملل فارابی پس از ۲۰ سال/ اسفندیاری رفت، فریدزاده منصوب شد
- مهمانهایی از ۷۸ کشور به جشنواره جهانی فیلم فجر میآیند/ انتخاب ۱۲۰ فیلم برای ۱۲ بخش
- «نفس» چطور راهی اسکار شد؟/ گفتوگوی سینماسینما با امیر اسفندیاری درباره انتخاب فیلم آبیار
- «نفس» نماینده سینمای ایران در نودمین دوره جوایز اسکار شد
- اختصاصی سینماسینما/ تشریح جزئیات انتخاب نماینده ایرانی اسکار ۲۰۱۸/ اسفندیاری: توقع بیش از حد نداشته باشیم
- گام بلند گری اولدمن برای کسب جایزه اسکار با نقش چرچیل
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش