اسفندیاری گفت: ما علاقمندیم که یک بار دیگر سینمای ایران بتواند جایزه اسکار را کسب کند اما عرصه رقابت است و عوامل مختلفی برای موفقیت فیلم وجود دارد. برای دریافت جایزه مجدد اسکار نمیتواند تضمینی وجود داشته باشد.
به گزارش سینماسینما، امیر اسفندیاری سخنگوی هیات انتخاب فیلم برای حضور در اسکار ۲۰۱۷ درباره این که چطور یک بار فیلم «فروشنده» از سوی شما رد شد و امروز نام فیلم به عنوان نماینده اسکار اعلام شد گفت: سوالی که مطرح شده بود، اینگونه بود که آیا فیلم «فروشنده» توسط هیات انتخاب به آکادمی معرفی شده است؟ من پاسخ گفتم خیر. در حقیقت هم جواب درست در آن موقعیت همین بود. هنوز هیات به نتیجه نرسیده بود و بحث درباره پنج فیلمی که اعلام شده بود ادامه داشت.
او درباره روند فعالیت هیات انتخاب گفت: هیات انتخاب فیلم های نمایش داده شده را از ۹ مهرماه ۹۴ تا ۹ مهرماه ۹۵ فیلم های به نمایش درآمده را مرور کرد و به فهرست هشت فیلم رسید. تعدادی از دوستان کارگردان گله مند بودند چرا فیلمشان جزء هشت فیلم نبود. این نکته را باید گوشزد کنم که هیات انتخاب امسال با فهرست بلند بالاتری برای تنظیم فهرست کوتاه اولیه مواجه بود و می توانست به ده فیلم یا دوازده فیلم بیانجامد، اما هیات انتخاب تصمیم گرفت فیلم هایی را در فهرست کوتاه بیاورد که بیش از ۵ رای داشته باشند. طبیعتا با بازخوانی مقررات اسکار و بررسی تمامی پرونده فیلم ها به نتیجه رسیدیم.
کارشناس باسابقه سینمای ایران در امور بین الملل درباره این مهم که چقدر لیست ۵ فیلم اعلام شده شایستگی حضور در آکادمی را داشتند گفت: من می توانم بگویم هر یک از پنج فیلم از مبنا و منظری متفاوت شایستگی نمایندگی سینمای ایران را داشتند. برای این که پنج فیلم انتخاب شوند به همه موفقیت های داخلی و بین المللی فیلم ها توجه شد، نقد منتقدین در داخل و خارج از کشور مرور شد و اقبال عمومی فیلم ها در داخل و خارج از کشور مورد بررسی قرار گرفت، اما در نهایت با بررسی دقیق تر و موشکافانه تر تک تک این عناوین، هیات انتخاب امتیازات مختلف فیلم ها را در نظر گرفت تا بتواند نماینده ای موفق تر را معرفی کند در نهایت، فیلم «فروشنده» به اکثریت قوی آرا رسید.
او درباره صحبت های وزیر ارشاد و نام بردن از فیلم «ایستاده در غبار» برای نمایندگی سینمای ایران در اسکار گفت: وزیر ارشاد در پاسخ به یک سوال درباره شایستگی های «ایستاده در غبار» این فیلم را از گزینه های قابل بحث دانستند و در روزهای بعد، از امتیازهای فیلم های دیگری مثل «لانتوری» و «فروشنده» هم نام بردند. از نظر هیات انتخاب پنج فیلم شایستگی نمایندگی ایران را داشتند. اما هیات انتخاب به دقت و با نگاه بسیار حرفه ای به این قضیه توجه کرد و با تمرکز بر عواملی که در موفقیت این فیلم ها موثر باشد جلسات را به پیش برد و به ساختار فیلم ها، نوع فیلم ها، زبان فیلم ها، و موقعیت هایی که فیلم در کشورهای دیگرکسب کرد توجه کرد. برای مثال به نظر اعضاء این که پخش کننده خارجی بتواند فیلم را به درستی تبلیغ و عرضه کند بسیار مهم بود. به نظر هیات انتخاب «فروشنده» از شرایط بهتری در میان دیگر فیلم ها برخوردار بود.
اسفندیاری در پاسخ به این سوال که آیا فروشنده امکان دریافت جایزه اسکار را خواهد داشت گفت: فروشنده قابلیت های بسیار خوبی دارد اما از این پس، بار روی دوش پخش کننده آمریکایی است. فعالیت پخش کننده آمریکایی بسیار موثر است. معرفی فیلم توسط هیات انتخاب تنها استفاده از ظرفیت سینمای ایران است و هیچ گاه به معنای تضمین دریافت جایزه نیست. ما علاقمندیم که یک بار دیگر سینمای ایران بتواند جایزه اسکار را کسب کند اما عرصه رقابت است و عوامل مختلفی برای موفقیت فیلم وجود دارد. با این وجود باز هم باید تکرار میکنم که فعالیت پخش کننده بسیار موثر است و برای دریافت جایزه مجدد اسکار نمی تواند تضمینی وجود داشته باشد.
منبع: فارس
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اظهارات امیر اسفندیاری درباره ادغام ۲ جشنواره جهانی و ملی فجر
- «هامون»؛ فیلمی که پوستر نداشت/ افتتاح نمایشگاه پوستر فیلمهای دهه ۶۰ و ۷۰ در جشنواره جهانی فیلم فجر
- بازار جشنواره جهانی فجر چگونه برگزار میشود؟
- بیانیههای گلایهآمیز «مستندسازان»/ جای خالی مستندسازان در تجلیل از افتخارآفرینان/ پاسخ امیر اسفندیاری
- ضیافت سینمای ایران در هفتادمین جشنواره بینالمللی فیلم برلین برگزار شد
- امیر اسفندیاری داور جشنواره روسی شد
- در تودیع یک مدیر ۲۰ سالهی سینما چه گذشت؟
- در اولین جلسه شورای عالی بینالملل سینمای ایران چه گذشت؟
- گزارش سینماسینما از تغییرات در بخش بینالملل بنیاد سینمایی فارابی/ مدیری که بعد از ۲۰ سال رفت و جوانی که عهدهدار امور شد
- تغییر معاون امور بینالملل فارابی پس از ۲۰ سال/ اسفندیاری رفت، فریدزاده منصوب شد
- مهمانهایی از ۷۸ کشور به جشنواره جهانی فیلم فجر میآیند/ انتخاب ۱۲۰ فیلم برای ۱۲ بخش
- «نفس» چطور راهی اسکار شد؟/ گفتوگوی سینماسینما با امیر اسفندیاری درباره انتخاب فیلم آبیار
- «نفس» نماینده سینمای ایران در نودمین دوره جوایز اسکار شد
- اختصاصی سینماسینما/ تشریح جزئیات انتخاب نماینده ایرانی اسکار ۲۰۱۸/ اسفندیاری: توقع بیش از حد نداشته باشیم
- گام بلند گری اولدمن برای کسب جایزه اسکار با نقش چرچیل
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
آخرین ها
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد





