
رییس یکی از پیام رسان های داخلی طلبکارانه و تند و تاحدودی خشن با دولت حرف زده، واضح و از موضع بالا وزیر ارتباطات را مخاطب قرار داده که: «من پهنای باند به چه دردم می خورد؟ اگر راست می گویید {تلویحا می گوید که دولت راست نمی گوید} بیایید یک کاری کنید من آن پایگاه کاربری ده میلیونی را که تلگرام در کشور داشته، داشته باشم.» خیلی هم خوب. وای نات؟ اما آیا شما می دانید منظور این بزرگوار چیست و دقیقا از دولت و از شخص وزیر چه می خواهد؟ اگر هنوز اول انقلاب بود حرف این مسوول محترم را این طور استنباط می کردم که «پیام رسان ما را هم کوپنی کنید و تنگ مرغ و گوشت و تخم مرغ بین خانوارها تقسیم کنید.» آن ایام هرکس جنسی روی دستش می ماند با بقال محل یا تعاونی ادارات تبانی می کرد و بنجلش را به اسم سهمیه و کوپن به خلق الله می انداخت. یک بار خودم شاهد بودم که یکی از اتحادیه ها مقدار زیادی کاسه، بشقاب ملامین روی دستش مانده بود. مرغوبیت این کاسه بشقاب طوری بود که اگر در ویترین مغازه می گذاشتی کسی محلش نمی داد. اما دو سه نفر از رنود به اطراف ورامین و شهرری رفتند و اعلام عمومی کردند که «فقط با دفترچه بسیج، بیش از یک دست هم نمی شود». دو ساعت نشد که ملت آمدند و ته انبار را جارو زدند و مفلسی را از ورشکستگی نجات دادند. این عادت را صدا و سیما هم داشت. منتها روشش فرق می کرد. تلویزیون در دهه شصت تعداد اندکی برنامه خوب داشت بعلاوه تعداد زیادی برنامه بی تماشاچی. هر بار که می خواستند فیلم سینمایی نشان بدهند یا سریالی را پخش کنند، قبلش پدر صاحب بچه بیننده ها را درمی آوردند و آن برنامه های کذایی را خرج می کردند… اما حالا که اول انقلاب نیست و مسوولان هم چنین توانی ندارند. راستی اگر دولت بخواهد برای کالاهای خارجی یا داخلی بازار انحصاری درست کند، مبتلا به فساد نشده است؟ در این میان به نظرم یک سوءتفاهم جدی وجود دارد و من این طرف و آن طرف به وفور از منتقدان دولت می شنوم. آنها فکر می کنند که دولت بوده است که بازار انحصاری بالای چهل میلیون را برای تلگرام فراهم کرده است. اما واقعیت این است که آن فیلتر های معنی دار مردم را به سمت تلگرام سوق داد. اوایل خاطرتان باشد بیشتر وی چت رونق داشت، بعد هم واتس اپ. اما گفت از هر طرف که رفتم جز وحشتم نیفزود. از هر طرفی رفتیم، بستند تا آخرش رسیدیم به تلگرام. می دانم وسط بحث جدی نباید جوک تعریف کرد اما این انبوه کاربران تلگرام مرا یاد آن لطیفه معروفی می اندازد که طرف گفت می خواهم بروم خارج هیچ زبان نمی دانم. چه کنم؟ رفیقش گفت ما می گوییم تاکسی، خارجی ها هم می گویند تاکسی. بنا بر این می توانی تاکسی سوار شوی. ما می گوییم هتل، خارجی ها هم می گویند هتل. پس می توانی با تاکسی بروی هتل. گفت اگر حوصله ام سر رفت چه؟ گفت برو سینما. ما می گوییم سینما خارجی ها هم می گویند سینما. طرف چند روزی با تاکسی رفت سینما و برگشت هتل تا اینکه حوصله اش سر رفت. زنگ زد به رفیقش گفت جای دیگر هم می توانم بروم؟ رفیقش گفت پارک. ما می گوییم پارک خارجی ها هم می گویند پارک. این رفیق ما تاکسی گرفت و رفت پارک دید همه همشهریانش توی پارک نشسته اند و جلوتر از آن را بلد نیستند. حالا حکایت ماست با تلگرام. چون ملت جای دیگری را نمی شناختند حدود چهل میلیون نفر در تلگرام، با فیلتر یا بی فیلتر جمع شده اند. اگر زبان بلد بودند، مطمئن باشید چنین ازدحام عجیی نمی کردند. مثلا اگر وضع و حال رسانه ها به خصوص تلویزیون اینی نبود که الآن هست، حتما تلگرام تبدیل به مساله نمی شد. اما اشتباه نکنید دولت بازار تلگرام را داغ نکرد. همین الآن می دانید چرا پیام رسان های داخلی یخ شان نمی گیرد؟ برای اینکه مردم فکر می کنند این وسط یک قضیه ای هست، بلکه کاسه ای زیر نیم کاسه هست فلذا از غیر تلگرام پروا دارند. باور کنید اگر بازار مساعد و مساوی برای همه فراهم می کردید، هیچکدام از این اتفاقات نمی افتاد. این حرفی را که رییس پیام رسان داخلی خطاب به دولت گفته در زمینه های دیگر هم من از بعضی بزرگواران شنیده ام. فکر می کنند این دولت است که باعث می شود فیلمی بفروشد یا کتابی رکورد بزند. طرف می گفت همان طوری که دولت کاری کرده کتاب های جامعه شناسی غربی مورد توجه و عنایت دانشجویان قرار گرفته می تواند کاری کند که کتاب های ضد غربی ما پرفروش شود… واقعا می تواند؟ آیا درباره فهم شان از دولت و درک شان از دانشجو به بیراهه نرفته اند؟
و اما نکته آخر. خیلی عجیب است که اصلی ترین پیام رسان داخلی را به نهادی سپرده ایم که متخصص کساد کردن بازار انحصاری خودش است. تلویزیون یک تنه بی رقیب بر صدر بود، اما مدیران بزرگوارش خاکسترنشینش کردند و در رقابت با جماعتی شاخ شکسته قافیه را باختند. یک نگاهی به پشت بام های شهر بیندازید. آن وقت شما پیام رسان بی مشتری را داده اید به اینها که رونقش بخشند؟ زهی ذکاوت و هوشیاری.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نقدی علمی بر عملکرد صدا و سیما
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- سروش صحت و کتاب باز با سالن پر در کانادا؛ آقای تلویزیون! کی ضرر میکند، من یا تو؟
- کانون کارگردانان سینما بیانیه داد؛ نمایش خانگی تعطیل خواهد شد/ هشدار کانون کارگردانان سینما به مجلس
- رفتار غیرمرسوم صداوسیما در قبال یک سریال نمایش خانگی
- آیا سیر تطور نمایش خانگی، کابوسی برای تلویزیون و سینماست؟
- نگاهی به چند مجموعه ماندگار مذهبی؛ چرا این سریالها مدام تکرار میشوند؟
- سلیم غفوری قائممقام معاون سیما شد/ صادق یزدانی حکم گرفت
- آیا وزارت ارشاد همچنان پای مواضع خود میماند؟
- واکنش کارگردان «دینامیت» به نامه ساترا؛ من همچنان به صحت این نامه شک دارم/ این نامه تفرقه برانگیز است
- واکنش تهیهکننده «یاغی» به نامه ساترا/ این نامه تلاشی برای محدود کردن پلتفرمهای داخلی است
- پخشکننده فیلم: «چپ، راست» آماده اکران است/ موضع نامشخص صداوسیما در برابر فیلمها
- گلایه از پخش نشدن تیزرهای «لامینور» در تلویزیون/ مهرجویی: رفتار تلویزیون با سینما شرمآور است
- حامد عنقا: توفیق «مهمونی» طهماسب حسرت دارد نه نگرانی
- رتبهای غیرمنتظره برای سریال «خوشنام»/ پربینندههای تلویزیون در ماه رمضان اعلام شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





