انجمن تهیه کنندگان مستقل سینمای ایران به دنبال عملکرد صداوسیما بیانیهای را منتشر کرد و در آن نسبت به گسست جمعی ایجاد شده هشدار داد.
به گزارش سینماسینما، در این بیانیه آمده است:
تلویزیون به عنوان نهاد قدرتمند رسانهای_ تفریحی، توانست سالهای سال در کنار مردم شکلی از تعامل اجتماعی را با همه ضعفهای ساختاریاش شکل دهد.
خلوت شدن خیابانها به دلیل پخش سریال، در طول ۵۰ سال اخیر، خاطره جمعی ایرانیان است. اما به دلیل گرفتار شدن تعلقات جناحی بر صدا و سیما، آن را از نهادی تعاملگر و نسبتا اهل مدارا، به سیستمی آمر و غیر تعاملی تبدیل کرد به نحوی که از ادبیات مدیران ارشد آن، چیزی جز قبض جریان فرهنگ نمیتوان دریافت و درکنار آمرانگی رفتار مدیر و مدیران ارشد تلویزیون و پیامد آن ریزش واضح مخاطب.
سینما و مردم ایران در یک بزنگاه تاریخی، با بهرهگیری از اندک روزنه ایجاد شده درفضای سیستم فرهنگی که به مدد تکنولوژی پدید آمد، سفره سرگرمی خود را از تلویزیون جدا و آن را در پلتفرمهای خصوصی پیدا کردند. هرچند مردم ایران میدانند که مدیران تلویزیون بر خوان گسترده منابع مالی ملی و مالیاتی نشستهاند، لاجرم به دلیل ناتوانی تشکیلات تلویزیون در همراهی با مردم، راهی دیگر پیش گرفتند که تلویزیون برای خود بگوید و خود بخندد.
اکنون پس از فراز و نشیبهای بسیار، مدیران تلویزیون فربه، ناتوان از رقابت با بخش خصوصی کم حجم، سعی در کانالیزه کردن کنترل و در نهایت حذف این مجرای نفسکش برای مردم دارند.
این اهتمام آنان این سوال را در ذهن متبادر میکند، که عملکرد ایشان از سوی مردم چگونه قضاوت خواهد شد؟ و آیا برای افکار عمومی و نیاز روزمره مردم و تعامل با مردم ارزشی قایل هستند؟
منابع مالی تلویزیون رسمی از جیب مردم و منابع ملی مردم ایران تامین میشود، این مدیران ملزم به پاسخگویی در پیشگاه مردم نسبت به هزینهکرد بیفایده بودجه عمومی کشور هستند.
وقتی تلویزیون با هزاران خدم و حشم عرصه را به بخش خصوصی با چند صد نفر می بازد، طبیعی است که بخواهد، ناتوانی خود را با بستن و محدود کردن فضای غیر سیستم خود به کنترل در آورد.
تجربه کمرشکن بانک آینده در حوزه اقتصاد، پیش روی اهل فرهنگ است، پیش از آنکه تلویزیون رسمی، رسما همه چیز را ببازد، در بانک ملی مردم ادغامش کنید.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- یک درخواست از هیات رئیسه خانه سینما و نگرانی برای فیلمسوزی
- نگرانی انجمن تهیهکنندگان مستقل از حکم قضایی فیلم «کیک محبوب من»
- تاکید بر اهمیت کپی رایت فیلمهای خارجی؛ طغیان تهیهکنندگان علیه پخش آگهی در پلتفرمهای نمایش خانگی
- هشدار انجمن تهیه کنندگان مستقل سینما؛ نقش فروشی در سینمای ایران غیرقانونی است
- در یک نشست فوقالعاده مطرح شد؛ دغدغههای تهیهکنندگان سینمای ایران چیست؟
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- حمایت انجمن تهیه کنندگان مستقل از تفکیک جشنواره جهانی و ملی فجر
- انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما مطرح کرد؛ درخواست شفافسازی مالی وزارت ارشاد و سازمان سینمایی
- درخواست انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما از نامزدهای انتخاباتی
- در پاسخ به توهین مدیر پلتفرم نماوا تعلل نکنید؛ نامه سرگشاده یک انجمن سینمایی به شورای صیانت خانه سینما
- دو درخواست انجمن تهیهکنندگان مستقل در واکنش به قاچاق فیلمها
- واکنش روابط عمومی صدا و سیما به بازگشت برخی چهرهها
- سه وزیر حاضر، رئیسجمهور غایب/ چه کسانی برای سینما تصمیم میگیرند؟
- انتقاد نصرالله مدقالچی از دوبلههای زیرزمینی؛ ویراستاران واحد دوبلاژ تخصص کافی ندارند/ نمیتوانیم مردم را فریب دهیم
- وزیر فرهنگ و ارشاد در حاشیه جلسه هیات دولت: نگاه تهدیدمحور به شبکه نمایش خانگی را نمیپسندیم
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
آخرین ها
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «سگ سیاه»؛ بازمانده در شهر مردگان
- پیوند نوستالژی و نقد اجتماعی در «سینما شهر قصه»
- سیویکمین دوره جوایز سینمایی لومیر فرانسه؛ نامزدی ۲ سینماگر ایرانی/ «بیگانه» نامزد ۶ جایزه شد





