وکیل خانه سینما با تشریح جزییاتی از انتخابات هیئت مدیره خانه سینما بیان کرد، مجمع عمومی به الحاق چهار صنف جدیدِ دارای شناسه رأی مثبت داده است.
به گزارش سینماسینما، انتخابات پرحاشیه شانزدهمین دوره هیئت مدیره خانه سینما سرانجام روز نهم شهریور ماه با برپایی مجمع عمومی و پس از یک دوره تعویق و اما و اگرهای فراوان برگزار شد و علی لقمانی، رسول صدرعاملی، محمدمهدی عسگرپور، مسعود امیری تیرانی، علی دهکردی، حبیب اسماعیلی و علیرضا حسینی به عنوان اعضای جدید هیئت مدیره رأی آوردند. در بین این افراد تنها کسی که قبلا هم سابقه عضویت در این هیئت را داشت عسگرپور بود که البته انتخاب او با توجه به اینکه از میان تهیهکنندگان نامزد شده بود، بیحاشیه نماند.
در این زمینه جمال خندان -وکیل حقوقی خانه سینما- که هنگام برگزاری مجمع و انتخابات نیز حضور داشت، توضیح داد: حدود دو سال پیش در اداره ثبت شرکتها اعضای مجمع عمومی خانه سینما معرفی شدند و در واقع مشخص شد که مجمع عمومی خانه سینما شامل ۲۱ صنف است که همگی شناسه ملی ثبت قانونی گرفتهاند و در نتیجه مجمع عمومی هم با حضور این صنفها برگزار میشود. اما از آنجا که ممکن است برخی صنفهای دیگر دیرتر برای گرفتن شناسه ملی اقدام کنند، هنگامی که تقاضای اضافه شدن به مجمع را داشته باشند طبیعتاً باید تشریفاتی طی شود؛ یعنی این موضوع باید در مجمع تصویب شود.
او افزود: برای این دوره چهار صنف دیگر از جمله انجمن منشیان صحنه و مدرسان سینما شناسه ملی خود را گرفته بودند و تصور هیئت مدیره قبلی بر این بود که این صنوف با توجه به داشتن شناسه ملی به صورت اتوماتیک میتوانند در مجمع و انتخابات حضور داشته باشند به همین دلیل آنها را به عنوان عضو رسمی مجمع دعوت کرده بودند، در حالیکه دو سال قبل تکلیف مجمع عمومی در اداره ثبت شرکتها روشن شده بود و از این پس اگر قرار باشد صنفی به مجمع اضافه شود باید مصوبه مجمع عمومی را داشته باشد. لازمه چنین کاری هم این بود که موضوع در دستورجلسه مجمع برای بررسی لحاظ شده باشد که چنین اتفاقی نیفتاده بود. البته در اساسنامه خانه سینما آمده است که هر صنف جدیدی بخواهد به مجمع اضافه شود باید درخواست خود را به هیئت مدیره بدهد و هیئت مدیره در گزارشی نظر مثبت یا منفی خود را در اختیار مجمع عمومی قرار میدهد تا مجمع تصمیمگیری کند. اگرچه این درخواست در دستورجلسه قرار نداشت اما نظر به اینکه تمامی ۲۱ صنف عضو مجمع عمومی که نامشان در اداره ثبت شرکتها قید شده است، در جلسه مجمع حاضر بودند لذا در مجمع رأیگیری شد و سرانجام مجمع به اضافه شدن چهار صنف جدید به عضویت در مجمع عمومی خانه سینما رای مثبت داد.
خندان همچنین درباره نماینده صنف پرحاشیه تهیهکنندهها که محمدمهدی عسگرپور را معرفی کرده بودند نیز اظهار کرد: درباره صنف تهیهکنندگان ماجرا این طور بود که از طرف هیئت مدیره به عنوان ناظر در مجمع عمومی دعوت شده بودند ولی از آنجا که آنها نیز با داشتن شناسه ملی خواستار عضویت در مجمع بودند، برای عضویتشان رأیگیری شد و از مجمع عمومی رأی مثبت گرفتند. اصل ماجرا این بود که سه تشکل تهیه کنندگان سینما، با هم توافق کرده بودند که هر سه در قالب یک تشکل آن هم تهیه کنندگان موسوم به «اکت» یعنی انجمن کارفرمایی تهیهکنندگان -که شناسه ملی هم دارد- در مجمع و انتخابات حاضر شوند و تاکید شد که از این پس اعضای این گروه تهیهکنندگان تحت عنوان «اکت» به عنوان عضو مجمع عمومی شناخته میشوند و دیگر جای اعتراض نخواهد بود تا کسی خود را منتسب به تشکلی دیگر بداند. برهمین اساس مجمع عمومی تصویب کرد که از این پس «اکت» عضو مجمع عمومی خانه سینما باشد.
او ادامه داد: هیئت مدیره خانه سینما به طور رسمی اسامی نامزدهای هیئت مدیره را منتشر نکرده بود و نامهایی که چند روز قبل از انتخابات به عنوان نامزدهای صنوف مختلف منتشر شده بود در یک نامه رسمی و امضا شده نبود، با این حال نام محمدمهدی عسگرپور به این دلیل در آن لیست قرار نداشت که طبق آنچه توضیح دادم، اصلا «اکت» هنوز عضو رسمی مجمع عمومی نبود ولی وقتی مجمع به عضویت آن رأی داد، آقای عسگرپور که پیش از این به عنوان نامزد عضویت در هیئت مدیره از سوی «اکت» به خانه سینما معرفی شده بود به صورت خودکار نامش در لیست نامزدهای عضویت در هیئت مدیره قرار گرفت.
وی در پاسخ به اینکه آیا اضافه شدن در لحظات آخر پیش از انتخابات منع قانونی نداشت، افزود: در واقع باید گفت که اضافه شدنی صورت نگرفته، چون قبلاً تشکل تهیهکنندگی موسوم به «اکت» در نامهای رسمی اعلام کرده بود که آقای عسگرپور نماینده آنها است اما هیئت مدیره این مسئله را به دلیل آنچه توضیح دادم نپذیرفته بود ولی مجمع عمومی خانه سینما آن را پذیرفت.
خندان در پایان تاکید کرد: نماینده وزارت ارشاد نیز هنگام برگزاری مجمع عمومی که با ریاست فرهاد توحیدی برگزار شد حضور داشت و صورتجلسههای مربوطه هم به طور کامل به امضا رسید.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در بیانیهای مشترک مطرح شد؛ ابراز نگرانی خانه سینما، خانه تئاتر و خانه موسیقی درباره قانون حجاب و عفاف
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- محمدمهدی عسگرپور دوباره رئیس هیات مدیره خانه سینما شد
- اختتامیه پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما؛ یادبود کیومرث پوراحمد و داریوش مهرجویی برگزار شد
- فراخوان سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند منتشر شد
- کتاب «داریوش خنجی» رونمایی شد؛ فرهنگ در برنامه هفتم توسعه بسیار ضعیف است/ سینمای ایران گوهر نایاب هستند
- حضور جمعی از سینماگران در قطعه هنرمندان
- از «طوقی» تا «قیصر» در موزه موسیقی بتهوون؛ جلد موسیقی فیلم «قیصر» را کیارستمی طراحی کرده است
- میان مردم و سینما فاصله افتاده است/ زنان را فراموش نکردیم
- پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما در یک هفته
- واکنش خانه سینما به تصویب یک سند؛ سند ملی سینما مورد تایید جامعه اصناف سینمای ایران قرار نگرفته است
- شب سعید راد با توضیحی برای رفع حاشیهها
- ابراز شگفتی هیأت رئیسه خانه سینما از انگیزههای تنظیم کنندگان سند ملی سینما
- یادبود سعید راد در شبهای بخارا
- در یک نامه به سرپرست ریاست جمهوری مطرح شد؛ نگرانی خانه سینما نسبت به انتشار آئیننامهای جدید
نظر شما
پربازدیدترین ها
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ از دست دادن رضا بابک با مرضیه برومند تا سوءاستفاده از صدا و تصویر شکیبایی
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
آخرین ها
- یادداشتی بر «آبستن»؛ تعلیق نصفه نیمهای که ناکارآمد میشود
- در پی جنجالها در شبکه اجتماعی ایکس؛ بازیگر شخصیت «امیلیا پرز» از اسکار حذف شد
- چرا فیلم «اسفند» به بدی فیلم «اشکِ هور» نیست؟
- ششمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- بخش زیادی از انتقاداتی که در برنامه هفت مطرح می شود به خود افخمی بر می گردد
- برخی نهادهای حاکمیتی و ارزشی ، از برند سازی برای مسعود فراستی چه هدفی را دنبال می کنند ؟
- چهارگانه صدرعاملی کامل شد/ عاشقانه آرام میان دو غریبه آشنا
- «توقیف»؛ روایتی صریح از ممیزی در آثار هنری
- پنجمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- افتتاح دومین دوره بورسیه نخبگان علمی توسط همراه اول
- «یوزفکا» روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو میرود
- رونمایی از پوستر «ژن زامبی» همزمان با معرفی بازیگران و عوامل
- برنده اسکار در داوری نخل طلا؛ ژولیت بینوش رئیس هیات داوران جشنواره کن ۲۰۲۵ شد
- درباره «شمال از جنوب غربی» و «چشم بادومی»/ غلبه نگاه سادهانگاره و طرح مساله با راهحلی نشدنی
- ادب مرد به ز دولت اوست
- «آبستن» و آیندهای درخشان برای کارگردانان فیلم
- یادداشتی بر دو فیلم «رها» و «آبستن»/ زخمهای ماندگار و ماندگاری زخمها
- «بچه مردم»؛ فیلمی که به دیگران جوالدوز میزند، اما از زدن سوزن به خودی باز میماند
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- چهارمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- حاشیههای سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ از مشکل حل نشدنی صدای برج میلاد تا حضور نوزادان در سینمای رسانه
- آموختههایی از پشت صحنه «صد سال تنهایی»/ آیا مارکز از نتیجه اقتباس راضی میشد؟
- پروانه نمایش برای فجر صادر شد؛ «قاتل و وحشی» در جشنواره اکران میشود
- یادداشتی بر «بچه مردم» و «اسفند»/ از روایت دلنشین و شیرین تلخیها تا فیلمنامه چشم اسفندیار
- سومین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- اندر احوالات هوش مصنوعی
- در سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ بهرام رادان از هیات داوران جشنواره خارج شد
- آغاز دور جدید حراج شمارههای رند همراه اول
- تنور سرد روز دوم جشنواره فیلم فجر/ چرا باید هر فیلمی سر از جشنواره دربیاورد؟
- نقد «صنم» و «آنتیک»/ از چرایی حضور یک فیلم در جشنواره تا اثری که محترم ماند