محمد مهدی عسگرپور، کارگردان سینما در یادداشتی، درباره فیلم «ویلاییها» نوشت: این فیلم را در دائرهالمعارف فیلمهای مربوط به جنگ میتوان در فهرست مراجع نوشت.
به گزارش سینماسینما، در متن یادداشت عسگرپور آمده است:
«به نام خدا
ویلاییها یک فیلم دست اول است، معمولاً حرف زدن درباره آثار دستِ اول درعین حال که ظاهری ساده دارند، سخت هم هست. قرار است در این فیلم با لحظات تلخ و شیرین جماعتی آشنا شویم که مشابهشان در این ایام کمتر یافت میشود و این یعنی همان خواستی که بسیاری از فیلمسازان فیلمهای مربوط به جنگ هر از گاهی دارند، که نتیجهاش گاهی با موفقیت هم همراه است.
و اینجا چه خوب آن جماعت که از قضا عمدتاً زن و کودک هستند را میبینیم و میشناسیم، چنانکه پس از دیدن فیلم شخصیتها و ماجراهایشان سخت گریبان بیننده را میگیرد، تو گویی همانها بیننده را به شهادت میگیرند و نهایتاً از او میخواهند در دلشان قضاوت کنند، قضاوتی بین امروز و دیروز، بین آرمانها و واقعیتها، بین ایثار و زیادهخواهی، خلاصه آنکه یک قطعه جالب، عجیب و غرورآفرین از تاریخ نه چندان دور را معرفی میکند و بیننده با هر گرایشی سعی میکند با قطعات دیگری که ذهنش میسازد، تابلویی حماسی و دوستداشتنی از ایام پرشور و افتخارآفرین کشورمان را ترسیم کند. و شاید ویژگی مهم فیلم هم همین جاست.
فیلمِ سراسر احساسی و خاطرهساز «ویلاییها» با سختی زیاد و با یک باور عمیق ساخته شده، این را خود فیلم به ما میگوید، حس بازیگران پر توانش و کار خوب عوامل پشت دوربین بخصوص منیر قیدی و سعیدملکان این را میگوید. هرچند «ویلاییها» به دلایل مختلف نمیتوانست از تجارب آثار پیش از خود بهره جوید، اما حالا میتواند یک مرجع باشد، مرجعی که به آثار پس از خودش یاری میرساند.
به همین خاطر در دائرهالمعارف فیلمهای مربوط به جنگ آن را میتوان در فهرست مراجع نوشت.
محمدمهدی عسگرپور»
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- عسگرپور: میگویند درهای صداوسیما باز است اما نیست/ رئیس دانشگاه صداوسیما: مشغول فرغونسازی شدیم
- «ویلاییها» راهی هندوستان میشود
- ثریا قاسمی چگونه از کسب جایزه آسیاپاسفیک مطلع شد؟
- روایت عسگر پور از تهیه کننده ای که نمی دانسته دفتر مونتاژ فیلمش کجاست!
- حرفهای کارگردان سریالی پرحاشیه/ کسانی که بیشتر از اخلاق دم میزنند بیشتر بیاخلاقی نشان میدهند
- نامزدهای دومین سمپوزیوم طراحی صحنه و لباس مشخص شدند
- فیلمهای نوروزی تلویزیون مشخص شدند
- عسگرپور: باید هیات انتخاب جشنواره فجر «آشغالهای دوستداشتنی» را ببینند
- نگاهی به «ویلاییها»/ سیمای زنانی در میدانِ نبرد
- خب دیگه فعالیتهای سیاسی بسه!/ دعوت مهراب قاسمخانی برای تماشای یک فیلم
- پیشنهاد پرویز پرستویی برای تماشای یک فیلم
- سینما در انتظار شروع اکران ویژه ماه رمضان/ «نهنگ عنبر۲» در صدر جدول فروش
- ثریا قاسمی در پاسخ به سینماسینما/ دیگر زمان آن نیست که دنبال خودنمایی باشم
- اعتراض تلویحی ثریا قاسمی به داوری جشنواره فیلم فجر
- چهار فیلم جدید از ۲۰ اردیبهشت بر پرده سینماها
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت





