جزئیات آیین بزرگداشت و نکوداشتهای بیستمین جشن بزرگ سینمای ایران در باغ کتاب تهران اعلام شد.
به گزارش سینماسینما، مراسم بزرگداشت داریوش اسدزاده، ابوالحسن تهامی نژاد و داریوش مهرجویی در بیستمین جشن بزرگ سینمای ایران برگزار می شود و جایزه سیف الله داد نیز به پاس یک عمر خدمت به فرهنگ و هنر ایران به سید مهدی شجاعی اهدا خواهد شد.
این مراسم با حضور سینماگران، مسئولان و دست اندرکاران فرهنگی و هنری کشورمان ساعت ۲۰ یکشنبه ۲۸ مرداد ماه در باغ کتاب تهران برگزار می شود.
داریوش اسدزاده
داریوش اسدزاده متولد ۱۳۰۲ در کرمانشاه دوره دبیرستان را در مدرسه دارالفنون به پایان رسانده و فارغ التحصیل دانشکده بازرگانی و دارایی، همچنین دارای مدرک دکترا در رشته «ادبیات هنر» از دانشگاه تهران است. او از ۲۰ سالگی وارد عرصه بازیگری شد و از همراهان تئاتر نصر بود. اسدزاده در بسیاری از فیلم های کوتاه و همچنین در بیش از ۸۱ فیلم سینمایی به ایفای نقش پرداخته است.
تالیف کتاب هایی درباره تاریخ تئاتر ایران و تاریخ تهران از جمله فعالیت های وی در حوزه نوشتار است.
ابوالحسن تهامی نژاد
ابوالحسن تهامی نژاد متولد ۱۳۱۷ در تهران و از گویندگان و سرپرستان پیشکسوت گفتار فیلم و همچنین از مترجمان با سابقه سینمایی کشور است. وی از سال ۱۳۳۷ کار دوبله را آغاز کرد.
تهامی نژاد برای نخستین بار آنونس گویی را به صورت هنری و حرفه ای با ادبیات ویژه، مرسوم کرد و با سابقه روزنامه نگاریاش اولین کسی بود که نقد دوبله را به صورت جدی در مطبوعات بنیان گذاشت.
مخاطبان سینما و تلویزیون کشور با صدای گرم وی بر بسیاری از چهره های بزرگ سینمای جهان و ایران آشنا هستند و آثار بی شماری از تاریخ سینمای دنیا برای نمایش در سینما و تلویزیون کشورمان تحت مدیریت وی دوبله شده است.
تهامی نژاد از سال ۱۳۴۰ کار ترجمه را آغاز کرد و بیش از ۲۰ کتاب که ۵ عنوان آن (هملت، هنری پنجم، جولیوس قیصر، رومئو و ژولیت و تاجر ونیزی) از آثار شکسپیر را ترجمه کرده است. وی همچنین کلیه آثار اسکاروایلد و زندگی کوروش» اثر گزنفون را به فارسی برگردانده است.
تهامی نژاد به همراه همسرش دکتر بهبهانی (زبان شناس و پژوهشگر پژوهشگاه علوم انسانی) کتاب بررسی ادبیات معنوی را که هم اکنون کتاب درسی دانشگاه است تالیف کردهاند.
داریوش مهرجویی
داریوش مهرجویی متولد ۱۳۱۸ در ایلام است. وی فارغ التحصیل فلسفه از دانشگاه یو سی ال ای آمریکا است و در سال های دور سردبیری نشریه پارس ریویو لس آنجلس را به عهده داشته است.
مهرجویی در سال ۱۳۴۸ فیلم «گاو» را ساخت که برای سینمای ایران، جوایز متعددی را از جشنواره های بین المللی به همراه داشت و فصل جدیدی را در سینمای ایران رقم زد. او بالغ بر ۲۴ فیلم سینمایی با عنوان کارگردان، ۲۲ فیلم سینمایی با عنوان نویسنده فیلمنامه و ۱۳ فیلم را در مسند تهیه کننده در کارنامه خود دارد.
وی همچنین به عنوان طراح و مدیر هنری، تدوین گر و سرمایهگذار نیز در سینما فعالیت داشته است.
سید مهدی شجاعی
سید مهدی شجاعی متولد ۱۳۳۸ در تهران و فارغ التحصیل نمایش نامه نویسی و ادبیات دراماتیک است. وی سالها مسوولیت صفحههای فرهنگ و هنری روزنامه جمهوری اسلامی و سردبیر ماهنامه صحیفه را به عهده داشت و هم زمان «انتشارات برگ» را مدیریت می کرد.
قطعات ادبی، داستانها و نمایشنامههای او در قالب چندین کتاب منتشر شده است.
فیلمنامه های بدوک (۱۳۷۰)، قله دنیا(۱۳۷۴)، پدر (۱۳۷۴)، کمین(۱۳۷۵)، مسیر عشق (مسافر کربلا) (۱۳۸۷) در کارنامه سینمایی او به چشم می خورد.
وی در بسیاری از هیاتهای داوری در جشنوارههای تئاتر کشور حضور داشته است و علاوه بر آن عضویت در شورای سیاستگذاری تئاتر کشور، عضویت در هیات مدیره کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، عضویت در شورای سیاستگذاری حوزه هنری، عضویت در هیات امنای بنیاد سینمایی فارابی، عضویت در شوراهای نمایش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عضویت در هیات داوران جشنواره بین المللی فیلم قاهره، فیلم فجر و… از دیگر سوابق سید مهدی شجاعی است.
فیلمنامه ۲۶ قسمتی حضرت یوسف(ع) با عنوان «یعقوب ترین یوسف، یوسف ترین زلیخا» و سرپرستی دایره المعارف امام حسین (ع) از دیگر فعالیت های تحقیقی او به شمار می رود که اولین مجلدهای آن منتشر شده است.
شجاعی بیش از ۲۵ تالیف و ۴۳ ترجمه منتشر شده برای کودکان و بیش از ۴۲ تالیف داستان و رمان در زمینه بزرگسالان دارد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- «لیلا» در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- یادداشتی بر کتاب «سینماگر متفکر: گفتوگو با داریوش مهرجویی»/ فراتر از تصویر؛ از جهان فلسفه تا زبان سینما
- محسن امیریوسفی: روزی در این مملکت دادگاه رسیدگی به جنایات فرهنگی تشکیل میشود
- به یاد دو استاد موج نو سینمای ایران؛ آرامش در درود بیکران
- از خانه تا شهر؛ تداوم فلسفهی زیستن در سینمای مهرجویی
- اولیای دم مرحوم مهرجویی و محمدیفر از حکم قصاص گذشت کردند
- نمایش آثار مهرجویی، بیضایی و فرهادی در جشنواره مطرح ایتالیایی
- همصدایی چهرههای مهم فرهنگی و اجتماعی با فرزندان مهرجویی
- واکنش مونا مهرجویی به حکم پرونده قتل والدینش؛ ما درخواست اعدام نداریم
- رییس کل دادگستری استان البرز اعلام کرد: تایید حکم قصاص برای قاتل مهرجویی و محمدیفر
- درنگی بر خارج از متنِ «هامون»/ مهم است این چیزها را بدانیم؟
- وکیل مادر وحیده محمدیفر: پرونده قتل مهرجویی و محمدیفر بسته نشده/ حکم صادره قطعی نیست
- دیوان عالی کشور تایید کرد؛ حکم قصاص و زندان عاملان قتلِ داریوش مهرجویی و وحیده محمدیفر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





