هجدهمین جشنواره فیلم تصویر، عصر جمعه هشتم اسفند ۱۳۹۹ یک افتتاحیه غیررسمی، اما درعینحال رسمی و جدی داشت.
به گزارش سینماسینما، به نقل از دبیرخانه تصویر سال برای دوری از تجمع و حضور پرشمار مخاطبان در سالن محل نمایش فیلمهای جشنواره فیلم تصویر در شرایط همهگیری ویروس کرونا، برنامه افتتاحیه اعلام رسانهای نشد و دعوتی هم صورت نگرفت و به اعلام برنامههای نمایش فیلم بسنده شد و حاضران در سالن شهناز صرفا برای تماشای فیلمها آمده بودند.
جشنواره فیلم تصویر با نمایش فیلم کوتاه «نان و کوچه» آغاز شد، فیلمی که کیارستمی در سال ۱۳۴۹ بر اساس طرحی از برادرش تقی نوشت و ساخت و زندهیاد مهرداد فخیمی هم فیلمبرداری فیلم را برعهده داشت.
اما فیلم «نان و کوچه پنجاه سال بعد» ساختهی مازیار چشمهعلایی از جمله فیلمهای روز نخست آغازگر هجدهمین جشنواره فیلم تصویر با یاد عباس کیارستمی بود. این فیلم که به تعبیر علایی، گرامیداشتی برای ۵۰ سالگی سینمای کیارستمی، فخر سینمای ایران و نگین هنرمندان ایران است کسی که قدر و جایگاهش در زمان حیات و حتا بعد از آن نیز در کشورخودش دانسته نشده است.
سیفاله صمدیان، دبیر جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر، در این مراسم پس از نمایش فیلم «نان و کوچه» ساخته عباس کیارستمی، مردی۵۷ ساله را به روی صحنه فراخواند که با نان سنگک در دست، روی سن آمد. او همان پسرک فیلم نان و کوچه بود همان نابازیگر خردسالی که کیارستمی ماهها در مدارس و کوچه پس کوچههای تجریش تهران در پیاش گشته بود.
سیدرضا هاشمی در حالی که نان سنگکی در دست داشت در آستانهی ششمین دهه از زندگیاش با موهای سفید روی سن تعریف کرد وقتی کیارستمی چشمش به من افتاد که در جمع کودکان در حال بازی در کوچه بودم افتاد، مات و مبهوت شده و خوشحالی بیش از حدش را به همکارانش منتقل میکرد و اسم کودک را پرسیده، سراغ پدر و مادر کودک را گرفته و اجازه آنها را میگیرد. هاشمی پس از بازی در این فیلم، به محله چیذر میرود و کیارستمی بار دیگر آدرس تازه او را پیدا میکند و از رضای نوجوان برای بازی در فیلم لباسی برای عروسی دعوت میکند.
در ادامه، مازیار علایی هم با اشاره به تهیهی پروندهای برای فیلم نان و کوچه که سال گذشته در فضای مجازی منتشر کرده گفت که سیدرضا هاشمی را از طریق پسرش امیرعباس پیدا کرده و ایده ساخت فیلم را در پنجاه سالگی ساخت فیلم نان و کوچه عملی کرده است و سعی داشته به برخی المانهای مخصوص فیلمهای کیارستمی اشاره کند؛ از جمله کار با نابازیگرها، نماهای بلند، اشارههایی به «کلوزآپ»، «باد ما را خواهد برد»، «مرا به خانه ببر» و…؛ او از عوامل ساخت فیلم ازجمله مهدی کاظمی، ابراهیم خرازی و… قدرشناسی کرد و گفت دلش میخواسته احمد و بهمن در این برنامه حضور پیدا میکردند.
صمدیان در آخر ابراز امیدواری کرد، سیدرضا هاشمی و مازیار علایی در فیلم بعدیشان نیز، تفاهم ذهنی با زمان گذشته و حال داشته باشند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- داوران ایرانی معرفی شدند؛ افتتاح جشنواره جهانی فیلم فجر با فیلمی از عباس کیارستمی
- فوت بازیگر فیلم عباس کیارستمی/ احمد احمدپور درگذشت
- معرفی راه یافتگان به بخش رقابتی دومین دورهی جشنواره مهر دوبی
- داوران نهمین مسابقه عکس سینمای ایران معرفی شدند
- نگاهی به «پیرپسر» و تطابق آن با جهان سینمای کیارستمی/ اول به پیرامون، بعد به دوردستها
- معرفی اعضای شورای سیاستگذاری جشن عکاسان سینمای ایران
- «خانه دوست کجاست؟» یک فیلم صلح طلب است
- پرونده جنجالی عباس کیارستمی در «طعم عباس»
- «خانه دوست کجاست» در تازهترین قسمت سینماماجرا
- نشست خبری با اهالی رسانه همزمان با گشایش بیستویکمین نمایشگاه تصویرسال و جشنواره فیلم تصویر
- انتشار فراخوان جشن «تصویر سال» و جشنواره «فیلم تصویر»
- برنامه کارگاههای جشنواره «سینماحقیقت» اعلام شد
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- نمایش «طعم گیلاس» در قزاقستان
- در بخش ۱۰ فیلم برتر؛ «کلوزآپ» عباس کیارستمی در جشنواره ایدفا اکران میشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





