هجدهمین جشنواره فیلم تصویر، عصر جمعه هشتم اسفند ۱۳۹۹ یک افتتاحیه غیررسمی، اما درعینحال رسمی و جدی داشت.
به گزارش سینماسینما، به نقل از دبیرخانه تصویر سال برای دوری از تجمع و حضور پرشمار مخاطبان در سالن محل نمایش فیلمهای جشنواره فیلم تصویر در شرایط همهگیری ویروس کرونا، برنامه افتتاحیه اعلام رسانهای نشد و دعوتی هم صورت نگرفت و به اعلام برنامههای نمایش فیلم بسنده شد و حاضران در سالن شهناز صرفا برای تماشای فیلمها آمده بودند.
جشنواره فیلم تصویر با نمایش فیلم کوتاه «نان و کوچه» آغاز شد، فیلمی که کیارستمی در سال ۱۳۴۹ بر اساس طرحی از برادرش تقی نوشت و ساخت و زندهیاد مهرداد فخیمی هم فیلمبرداری فیلم را برعهده داشت.
اما فیلم «نان و کوچه پنجاه سال بعد» ساختهی مازیار چشمهعلایی از جمله فیلمهای روز نخست آغازگر هجدهمین جشنواره فیلم تصویر با یاد عباس کیارستمی بود. این فیلم که به تعبیر علایی، گرامیداشتی برای ۵۰ سالگی سینمای کیارستمی، فخر سینمای ایران و نگین هنرمندان ایران است کسی که قدر و جایگاهش در زمان حیات و حتا بعد از آن نیز در کشورخودش دانسته نشده است.
سیفاله صمدیان، دبیر جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر، در این مراسم پس از نمایش فیلم «نان و کوچه» ساخته عباس کیارستمی، مردی۵۷ ساله را به روی صحنه فراخواند که با نان سنگک در دست، روی سن آمد. او همان پسرک فیلم نان و کوچه بود همان نابازیگر خردسالی که کیارستمی ماهها در مدارس و کوچه پس کوچههای تجریش تهران در پیاش گشته بود.
سیدرضا هاشمی در حالی که نان سنگکی در دست داشت در آستانهی ششمین دهه از زندگیاش با موهای سفید روی سن تعریف کرد وقتی کیارستمی چشمش به من افتاد که در جمع کودکان در حال بازی در کوچه بودم افتاد، مات و مبهوت شده و خوشحالی بیش از حدش را به همکارانش منتقل میکرد و اسم کودک را پرسیده، سراغ پدر و مادر کودک را گرفته و اجازه آنها را میگیرد. هاشمی پس از بازی در این فیلم، به محله چیذر میرود و کیارستمی بار دیگر آدرس تازه او را پیدا میکند و از رضای نوجوان برای بازی در فیلم لباسی برای عروسی دعوت میکند.
در ادامه، مازیار علایی هم با اشاره به تهیهی پروندهای برای فیلم نان و کوچه که سال گذشته در فضای مجازی منتشر کرده گفت که سیدرضا هاشمی را از طریق پسرش امیرعباس پیدا کرده و ایده ساخت فیلم را در پنجاه سالگی ساخت فیلم نان و کوچه عملی کرده است و سعی داشته به برخی المانهای مخصوص فیلمهای کیارستمی اشاره کند؛ از جمله کار با نابازیگرها، نماهای بلند، اشارههایی به «کلوزآپ»، «باد ما را خواهد برد»، «مرا به خانه ببر» و…؛ او از عوامل ساخت فیلم ازجمله مهدی کاظمی، ابراهیم خرازی و… قدرشناسی کرد و گفت دلش میخواسته احمد و بهمن در این برنامه حضور پیدا میکردند.
صمدیان در آخر ابراز امیدواری کرد، سیدرضا هاشمی و مازیار علایی در فیلم بعدیشان نیز، تفاهم ذهنی با زمان گذشته و حال داشته باشند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- داوران ایرانی معرفی شدند؛ افتتاح جشنواره جهانی فیلم فجر با فیلمی از عباس کیارستمی
- فوت بازیگر فیلم عباس کیارستمی/ احمد احمدپور درگذشت
- معرفی راه یافتگان به بخش رقابتی دومین دورهی جشنواره مهر دوبی
- داوران نهمین مسابقه عکس سینمای ایران معرفی شدند
- نگاهی به «پیرپسر» و تطابق آن با جهان سینمای کیارستمی/ اول به پیرامون، بعد به دوردستها
- معرفی اعضای شورای سیاستگذاری جشن عکاسان سینمای ایران
- «خانه دوست کجاست؟» یک فیلم صلح طلب است
- پرونده جنجالی عباس کیارستمی در «طعم عباس»
- «خانه دوست کجاست» در تازهترین قسمت سینماماجرا
- نشست خبری با اهالی رسانه همزمان با گشایش بیستویکمین نمایشگاه تصویرسال و جشنواره فیلم تصویر
- انتشار فراخوان جشن «تصویر سال» و جشنواره «فیلم تصویر»
- برنامه کارگاههای جشنواره «سینماحقیقت» اعلام شد
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- نمایش «طعم گیلاس» در قزاقستان
- در بخش ۱۰ فیلم برتر؛ «کلوزآپ» عباس کیارستمی در جشنواره ایدفا اکران میشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت





