بهروز افخمی مجری برنامه «هفت» و کارگردان سینما در مجموعه کارگاه هایی که در جشنواره چهل چراغ برپا می شود حضور یافت. این کارگردان در کارگاه فیلمنامه نویسی خود گفت: بزرگترین استادان سینما در قدم اول قصد سرگرم کردن مردم را داشتند. اما چون فیلمها را با جان و دل ساختند به شاهکارهایی در این هنر تبدیل شدهاند.
به گزارش سینماسینما، دومین کارگاه از مجموعه کارگاه های آموزشی در حوزه سینما با موضوع فیلمنامهنویسی عصر روز گذشته ۲۴ شهریورماه با مدیریت بهروز افخمی در پردیس سینما ملت برگزار شد.
بهروز افخمی در ابتدای صحبتهای خود برپایی جشنواره فیلم و عکس «چهلچراغ» را فرصت مغتنمی برای توجه به تولیدات سینمایی در حوزه مذهب دانست و گفت: موضوع این کارگاه درباره فیلمنامه نویسی و نوشتن داستانی برای سینما است. بنابراین باید داستانی نوشت تا تماشاچی را در سالن تاریک سرگرم کند و خسته نشود. ضمن اینکه سرگرم کردن در سینما با سرگرمی در برنامههای تلویزیونی متفاوت است.
کارگردان فیلم «شوکران» ادامه داد: نخستین فاکتوری که در نگارش فیلمنامه نیاز است، توجه به سرگرمی مخاطب است.
وی ادامه داد: سرگرم کردن مخاطب در سینما فعالیتی قابل دفاع است و فیلمنامه نویس نباید نگران این باشد که فقط سرگرم میکند، بزرگترین استادان سینما در قدم اول قصد سرگرم کردن مردم را داشتند. اما چون فیلمها را با جان و دل ساختند به شاهکارهایی در این هنر تبدیل شدهاند.
مجری برنامه تلویزیونی «هفت» تاکید کرد: در اغلب موارد کسی که ادعا میکند فیلمش چیزی بیش از یک سرگرمی است با مشکل مواجه شده و کمتر از یک سرگرمی میشود. غالبا فیلمهای بزرگ که ارزش هنری پیدا کردهاند، سازندگان آن گفتهاند که بیش از یک سرگرمی نساختهاند.
کارگردان فیلم «روباه» در ادامه صحبت های خود با اشاره به این مطلب که فیلمهای سیاسی، ورزشی یا روانشناسی لزوما با ارزش نیستند بیان کرد: ملاکهای زیبایی شناسی ملاکهایی هستند که در ریاضیات به وضوح دیده میشوند. ملاکهای زیبایی واقعی از زیبایی فیزیکی بازیگران جدا است.
وی در ادامه با اشاره به ساخت فیلم های مذهبی گفت: وقتی میخواهیم فیلم مذهبی بسازیم باید ببینیم با چه مسائلی روبرو هستیم. قطعا برای ساخت فیلم های مذهبی باید فراتر از سرگرمی فیلم ساخت و ملاک های زیبایی شناسی باید در نظر گرفته شود.
بهروز افخمی فلیلمنامه نویس و کارگردان سینما تصریح کرد: برای نگارش فیلمنامه ای درباره امام حسین(ع) جهان فیلمنامه نویس و فیلمساز باید سازگار و سزاوار با موضوع باشد تا در روند کار درگیر تناقض نشود.
وی با اشاره به این مطلب که در صورت تناقض تکلیف فیلمساز روشن نیست گفت: برای ساخت فیلمهای مذهبی قدرت الهام نیاز است که این توانایی کار هر کس نیست.
افخمی ادامه داد: مسئله در ساخت فیلم های مذهبی این است که وقتی به نمایش چهرههای مقدسین میپردازیم به مسائل دیگری پیش می آید که در فیلم «رستاخیز» هم شاهد بودیم.
وی در پاسخ به این سئوال که آیا می توان چهره های مقدس را در فیلم نمایش داد؟ گفت: برخی از بزرگان که صاحبان فتوا نیز هستند میگویند که می توان چهره های مقدس را نمایش داد که البته شرایط خاص خود را دارد. عدهای هم معتقدند نمیشود این چهرها را نشان داد.
افخمی گفت: وقتی صحبت از امام حسین (ع) می شود همواره از این بزرگوار به عنوان رابطه شفا یاد می شود که انسان ها در بیان خواست ها و راز و نیازهای خود بی واسطه با امام خود سخن می گویند. بنابراین اگر کسی اعتقاد داشته باشد که با خود امام ارتباط برقرار نمیکند و با خدا ارتباط برقرار میکند میتواند بگوید که من چهره ائمه را نشان میدهم. بنابر این بستگی به نگاه و پیش فرضهای یک فیلمساز دارد.
او با بیان اینکه منظور از این سخنان این نیست که نور روی چهره حضرت عباس (ع) در فیلم «رستاخیز» گذاشته شود؛ گفت: کسی که معتقد است امام وجود دارد به خودی خود چهره او را نشان نمیدهد اما فیلمسازی که اعتقاد داشته باشد معاد را نمیفهمد میتواند فیلم خود را ساخته و بر اساس فتوای مرجعی که به آن مراجعه کرده فیلم خود را نمایش دهد.
این کارگردان سینمای ایران در ادامه با انتقاد از عدم اکران فیلم «رستاخیز» خاطر نشان کرد: فیلم سینمایی رستاخیز به دلیل اینکه توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پروانه ساخت گرفته است باید نمایش داده شود و حق ندارند بگویند که نور جلوی چهرهها بیندازد.
افخمی در پایان درباره ساخت فیلم های تاریخی و مذهبی گفت: مشکلات ساخت فیلم های تاریخی و مذهبی نگارش فیلمنامه نیست بلکه مشکل تامین سرمایه است. تجربه نشان داده نوشتن فیلمنامه برای این گونه فیلمها به نسبت موفقتر از فیلمهای شهری و آپارتمانی است.
منبع: فارس

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بخش زیادی از انتقاداتی که در برنامه هفت مطرح می شود به خود افخمی بر می گردد
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- بازخوانی سرنوشت «علت مرگ: نامعلوم» / فیلمی که چون پروانه نمایش نداشت، از جشنواره فجر حذف شد
- شبنشینی غیرایرانی در هفتِ یلدایی
- صدور پروانه ساخت سینمایی جدید برای افخمی، روستایی و ۴ کارگردان دیگر
- زن ۸۰ ساله یهودی سوژه فیلم جدید بهروز افخمی شد
- افخمی: «بی بدن» را به جای «صبح اعدام» وارد مسابقه کنید
- شوکرانِ خنده در عزا/ درباره بهروز افخمی
- لبخندزنان در میان اتاقهای خونآلود/ درباره بهروز افخمی و حضورش در خانه مهرجویی
- با حضور بهروز افخمی؛ سرهنگ ثریای واقعی مهمان اولین برنامه «از سرگذشت» میشود
- افخمی ماجرای اعدام طیب حاج رضایی را میسازد
- له له زدن برای تیتر شدن/ درباره اظهارات ابوالقاسم طالبی
- واکنش کانون کارگردانان به توهین طالبی و افخمی به زنان در برنامه «هفت»/ این مضحکه را تعطیل کنید
- واکنش بدیعی و ضیاییپرور به حرفهای طالبی؛ دیده شدن به هر قیمت/ توهین به نیمی از جمعیت کشور
- میتو به جشنواره فیلم فجر هم رسید/ رونمایی از تیزر «استاد» همزمان با نخستین نمایش فیلم
نظرات شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟
- با رونمایی احتمالی فیلم در جشنواره کن؛ تام کروز با «ماموریت غیرممکن» خداحافظی میکند
- باید جلوی تصمیمات پشت پرده درباره سینمای ایران گرفته شود/ چه کسی باید مشکل شرعی «قاتل و وحشی» را حل کند؟
- نشان سیف الله داد چه نسبتی با بهرام افشاری و ملیکا شریفی نیا دارد؟
- فانتزیهای سورئال و کمدیهای پیچیده از جنس سروش صحت/نگاهی به فیلم «صبحانه با زرافهها»؛
- فیلم «قاتل»؛ تولدی دوباره
- «زیبا صدایم کن»؛ ملودرامی احساسی
جوراستادبه زمهرپدر
سعید. رضاصفت بازیگر ومدیرتولید . همه چیزش کامل است . به همین دلیل است که اوماندگار شده . ( ال پاچینو)