بهروز افخمی مجری برنامه «هفت» و کارگردان سینما در مجموعه کارگاه هایی که در جشنواره چهل چراغ برپا می شود حضور یافت. این کارگردان در کارگاه فیلمنامه نویسی خود گفت: بزرگترین استادان سینما در قدم اول قصد سرگرم کردن مردم را داشتند. اما چون فیلمها را با جان و دل ساختند به شاهکارهایی در این هنر تبدیل شدهاند.
به گزارش سینماسینما، دومین کارگاه از مجموعه کارگاه های آموزشی در حوزه سینما با موضوع فیلمنامهنویسی عصر روز گذشته ۲۴ شهریورماه با مدیریت بهروز افخمی در پردیس سینما ملت برگزار شد.
بهروز افخمی در ابتدای صحبتهای خود برپایی جشنواره فیلم و عکس «چهلچراغ» را فرصت مغتنمی برای توجه به تولیدات سینمایی در حوزه مذهب دانست و گفت: موضوع این کارگاه درباره فیلمنامه نویسی و نوشتن داستانی برای سینما است. بنابراین باید داستانی نوشت تا تماشاچی را در سالن تاریک سرگرم کند و خسته نشود. ضمن اینکه سرگرم کردن در سینما با سرگرمی در برنامههای تلویزیونی متفاوت است.
کارگردان فیلم «شوکران» ادامه داد: نخستین فاکتوری که در نگارش فیلمنامه نیاز است، توجه به سرگرمی مخاطب است.
وی ادامه داد: سرگرم کردن مخاطب در سینما فعالیتی قابل دفاع است و فیلمنامه نویس نباید نگران این باشد که فقط سرگرم میکند، بزرگترین استادان سینما در قدم اول قصد سرگرم کردن مردم را داشتند. اما چون فیلمها را با جان و دل ساختند به شاهکارهایی در این هنر تبدیل شدهاند.
مجری برنامه تلویزیونی «هفت» تاکید کرد: در اغلب موارد کسی که ادعا میکند فیلمش چیزی بیش از یک سرگرمی است با مشکل مواجه شده و کمتر از یک سرگرمی میشود. غالبا فیلمهای بزرگ که ارزش هنری پیدا کردهاند، سازندگان آن گفتهاند که بیش از یک سرگرمی نساختهاند.
کارگردان فیلم «روباه» در ادامه صحبت های خود با اشاره به این مطلب که فیلمهای سیاسی، ورزشی یا روانشناسی لزوما با ارزش نیستند بیان کرد: ملاکهای زیبایی شناسی ملاکهایی هستند که در ریاضیات به وضوح دیده میشوند. ملاکهای زیبایی واقعی از زیبایی فیزیکی بازیگران جدا است.
وی در ادامه با اشاره به ساخت فیلم های مذهبی گفت: وقتی میخواهیم فیلم مذهبی بسازیم باید ببینیم با چه مسائلی روبرو هستیم. قطعا برای ساخت فیلم های مذهبی باید فراتر از سرگرمی فیلم ساخت و ملاک های زیبایی شناسی باید در نظر گرفته شود.
بهروز افخمی فلیلمنامه نویس و کارگردان سینما تصریح کرد: برای نگارش فیلمنامه ای درباره امام حسین(ع) جهان فیلمنامه نویس و فیلمساز باید سازگار و سزاوار با موضوع باشد تا در روند کار درگیر تناقض نشود.
وی با اشاره به این مطلب که در صورت تناقض تکلیف فیلمساز روشن نیست گفت: برای ساخت فیلمهای مذهبی قدرت الهام نیاز است که این توانایی کار هر کس نیست.
افخمی ادامه داد: مسئله در ساخت فیلم های مذهبی این است که وقتی به نمایش چهرههای مقدسین میپردازیم به مسائل دیگری پیش می آید که در فیلم «رستاخیز» هم شاهد بودیم.
وی در پاسخ به این سئوال که آیا می توان چهره های مقدس را در فیلم نمایش داد؟ گفت: برخی از بزرگان که صاحبان فتوا نیز هستند میگویند که می توان چهره های مقدس را نمایش داد که البته شرایط خاص خود را دارد. عدهای هم معتقدند نمیشود این چهرها را نشان داد.
افخمی گفت: وقتی صحبت از امام حسین (ع) می شود همواره از این بزرگوار به عنوان رابطه شفا یاد می شود که انسان ها در بیان خواست ها و راز و نیازهای خود بی واسطه با امام خود سخن می گویند. بنابراین اگر کسی اعتقاد داشته باشد که با خود امام ارتباط برقرار نمیکند و با خدا ارتباط برقرار میکند میتواند بگوید که من چهره ائمه را نشان میدهم. بنابر این بستگی به نگاه و پیش فرضهای یک فیلمساز دارد.
او با بیان اینکه منظور از این سخنان این نیست که نور روی چهره حضرت عباس (ع) در فیلم «رستاخیز» گذاشته شود؛ گفت: کسی که معتقد است امام وجود دارد به خودی خود چهره او را نشان نمیدهد اما فیلمسازی که اعتقاد داشته باشد معاد را نمیفهمد میتواند فیلم خود را ساخته و بر اساس فتوای مرجعی که به آن مراجعه کرده فیلم خود را نمایش دهد.
این کارگردان سینمای ایران در ادامه با انتقاد از عدم اکران فیلم «رستاخیز» خاطر نشان کرد: فیلم سینمایی رستاخیز به دلیل اینکه توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پروانه ساخت گرفته است باید نمایش داده شود و حق ندارند بگویند که نور جلوی چهرهها بیندازد.
افخمی در پایان درباره ساخت فیلم های تاریخی و مذهبی گفت: مشکلات ساخت فیلم های تاریخی و مذهبی نگارش فیلمنامه نیست بلکه مشکل تامین سرمایه است. تجربه نشان داده نوشتن فیلمنامه برای این گونه فیلمها به نسبت موفقتر از فیلمهای شهری و آپارتمانی است.
منبع: فارس
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- زن ۸۰ ساله یهودی سوژه فیلم جدید بهروز افخمی شد
- افخمی: «بی بدن» را به جای «صبح اعدام» وارد مسابقه کنید
- شوکرانِ خنده در عزا/ درباره بهروز افخمی
- لبخندزنان در میان اتاقهای خونآلود/ درباره بهروز افخمی و حضورش در خانه مهرجویی
- با حضور بهروز افخمی؛ سرهنگ ثریای واقعی مهمان اولین برنامه «از سرگذشت» میشود
- افخمی ماجرای اعدام طیب حاج رضایی را میسازد
- له له زدن برای تیتر شدن/ درباره اظهارات ابوالقاسم طالبی
- واکنش کانون کارگردانان به توهین طالبی و افخمی به زنان در برنامه «هفت»/ این مضحکه را تعطیل کنید
- واکنش بدیعی و ضیاییپرور به حرفهای طالبی؛ دیده شدن به هر قیمت/ توهین به نیمی از جمعیت کشور
- میتو به جشنواره فیلم فجر هم رسید/ رونمایی از تیزر «استاد» همزمان با نخستین نمایش فیلم
- رونمایی از پوستر «استاد» در آستانه چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای سه فیلمنامه
- بهروز افخمی مجری «هفت» شد
- تدوین «استاد» به پایان رسید
- سینماگران حاضر در نشستهای تخصصی جشنواره فیلم کوتاه تهران معرفی شدند
نظرات شما
پربازدیدترین ها
- با حضور ۵۰۰ هزار تماشاگر در پنج هفته اتفاق افتاد/ استقبال غیرمنتظره فرانسویها از «دانه انجیر معابد»
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- نگاهی به فیلم «کیک محبوب من»/ عشق را در پستوی خانه نهان باید کرد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
- اکران مردمی فیلم زودپز / گزارش تصویری
آخرین ها
- موسیقی نمایش آوای پارسی / گزارش تصویری
- اکران مردمی فیلم شبگرد / گزارش تصویری
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- بدون حضور جانی دپ؛ دو فیلم جدید از «دزدان دریایی کاراییب» سال آینده تولید میشود
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- معرفی داوران و آثار راهیافته بخش «هنرهای نمایشی» جشنواره چندرسانهای میراثفرهنگی/ اعلام برنامه بخش بینالملل
- نمایش «آخرین کوسه نهنگ» در جشنواره اسپانیایی
- جایزه طلای جشنواره ژاپنی به «زمین بازی» رسید
- برگزاری نخستین بوتکمپ مدیریت محصول آکادمی همراه اول
- درباره «بازنده» / لبه تاریکی
- نقدی به مدل فیلمسازی در ایران/ سینما بدون ساختار مشخص و قوانین دقیق
- «قهوه پدری» مهران مدیری از در شبکه نمایش خانگی
- «تَرَک عمیق» دو جایزه جشنواره بارسلون را گرفت
- گزارشی از گیشه سینماها؛ «زودپز» صدرنشین فروش فیلمهای هفته گذشته
- ۲ فیلم جدید در راه اکران سینماها
- پیوستن رضا بابک و شیرین اسماعیلی به «با خشم به گذشته نگاه کن»
- با یک کمپین کوچک برای فیلم ایستوود؛ کمپانی برادران وارنر «هیئت منصفه شماره۲» را وارد اسکار میکند
- پیمان معادی بازیگر فیلم جنایی هالیوودی شد
- «نادره رضایی» معاون هنری وزیر ارشاد شد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
- از ۱۶ آبان؛ «خورشید آن ماه» ساخته ستاره اسکندری آنلاین اکران میشود
- حضور همراه اول در نمایشگاه کیشاینوکس با هدف گسترش فرصتهای جدید سرمایهگذاری
- ادعای سازندگان پربازدیدترین سریال تاریخ نتفلیکس؛ چالشهای فصل دوم «بازی مرکب» جذابتر است
- تهیهکننده سینما مطرح کرد: کوچ سینماگران حرفهای به پلتفرمها و فیلمهایی که تعطیل میشوند
- «فصل فرار اسبها» آماده نمایش شد
- عرضه یک فیلم کوتاه با بازی هوتن شکیبا در شبکه نمایش خانگی
- نگاهی به فیلم «کیک محبوب من»/ عشق را در پستوی خانه نهان باید کرد
- با حضور ۵۰۰ هزار تماشاگر در پنج هفته اتفاق افتاد/ استقبال غیرمنتظره فرانسویها از «دانه انجیر معابد»
- راهیابی «بی سر و صدا» به جشنواره ویتنامی
- فیلم کوتاه «برادر» واجد شرایط اسکار شد
جوراستادبه زمهرپدر
سعید. رضاصفت بازیگر ومدیرتولید . همه چیزش کامل است . به همین دلیل است که اوماندگار شده . ( ال پاچینو)