آهنگساز فیلم سینمایی «غلامرضا تختی» ضمن اشاره به جزییاتی از ساخت موسیقی این اثر، از تعامل متفاوت تیم سه نفره آهنگساز، تهیهکننده و کارگردان در این کار گفت.
به گزارش سینماسینما، افشین عزیزی آهنگساز فیلم سینمایی «غلامرضا تختی» درباره جزئیات ساخت موسیقی این فیلم سینمایی که این روزها بر پرده سینماهاست، توضیح داد: با توجه به چند وجهی بودن موقعیت و شخصیت غلامرضا تختی، باید فضای آهنگسازی فیلم را به سمتی میبردیم که موسیقی فیلم هم دارای وجوه مختلفی باشد. به هر حال شخصیت تختی، شخصیتی دارای پیچیدگیهای بسیار خاص بود و ضرورت داشت که با توجه به این فضای پیچیده، موسیقی کار ساخته میشد.
عزیزی ادامه داد: فیلم تختی روایتگر چهار مقطع کودکی، جوانی، میانسالی و روزهای منتهی به مرگ اوست که لازم بود علاوه بر ساخت موسیقیهای جداگانه برای هریک از این مقاطع زمانی، فصل مشترکی هم برای این مقاطع در نظر گرفته شود.
وی افزود: طی سالهای اخیر موسیقی اغلب فیلمها و آثاری که با موضوعاتی مرتبط با ورزش ساخته شدهاند، به سمت و سوی موسیقی پهلوانی و ضرب زورخانه رفتهاند. همین رویکرد نیز موجب شده تا فضای موسیقایی این نوع کارها نیز دچار تکرار شوند. به همین جهت تمام تلاش خود را انجام دادم که محور موسیقی فیلم دچار این فضای تکراری نشود.
این آهنگساز ادامه داد: به هر حال این فیلم ساختار کلاسیکی دارد که باید موسیقی آن نیز روی همین محور کلاسیک قرار میگرفت. موضوعی که خوشبختانه هم مدنظر سعید ملکان به عنوان تهیهکننده و هم بهرام توکلی به عنوان کارگردان بود و باعث شد که من در این زمینه با فراغ بال بیشتری کارهای مربوط به آهنگسازی را انجام دهم. البته که ما در همین بستر کلاسیک از نشانههایی چون کمانچه، عود، زنگ و ضرب زورخانه استفاده کردیم زیرا میخواستیم در فضای موسیقی کلاسیک فیلم نشانههایی از موسیقی سنتی نیز داشته باشیم.
وی با اشاره ساخت موسیقی سکانس مسابقات کشتی ملبورن گفت: به اعتقاد من سکانس مربوط به رقابت تختی در مسابقات ملبورن یکی از بهترین سکانسهای فیلمهای ورزشی در ایران است که حداقل من به خاطر ندارم که تاکنون با چنین کیفیتی در حوزه فیلمهای ورزشی سینمای ایران تولید شده باشد. پس در این چارچوب بود که کار آهنگسازی این ۱۳ دقیقه نیز برای من دشوار میشد. به عبارتی ساخت موسیقی این سکانس باید به شکلی میبود که مخاطب بتواند در این چند دقیقه که جذابترین تصویرها پیش روی او قرار میگرفت با نوعی از موسیقی مواجه شود که همراهی کاملی با آن داشته باشد. من در این چارچوب بود که از گونههای مختلف موسیقی از جمله موسیقی الکترونیک و موسیقی کلاسیک و در مقاطعی از ضرب زورخانه بهصورت توأمان استفاده کردم که امیدوارم نتیجه کار مورد رضایت مخاطب قرار گرفته باشد.
عزیزی در بخش دیگری از صحبتهای خود به بخشهای دیگر فیلم «غلامرضا تختی» اشاره کرد و توضیح داد: غلامرضا تختی به واسطه برخی از تصمیماتی که در طول زندگی خود میگرفت با تنهاییهای متعددی مواجه میشد که بخشی از این تنهایی در فیلم بهرام توکلی در قالبی ارزشمند و قدرتمندانه به تصویر کشیده شده بود. من برای موسیقی این مقطع از فیلم هم تلاش کردم تا با در نظر گرفتن یک تم ساده و محوریت ساز عود، فضایی را خلق کنم که به واسطه کارگردانی و تصویربرداری جذاب و ارزشمندی که با آنها مواجه بودم بتواند با مخاطب همراه باشد.
آهنگساز فیلم «غلامرضا تختی» که سوابق متعددی در ساخت موسیقی فیلمهای سینمایی و سریالهای تلویزیونی دارد با بیان اینکه فیلم تختی موسیقی زیادی داشت، گفت: ما برای ساخت موسیقی فیلم زمان زیادی نداشتیم اما به دلیل درک متقابلی که میان سعید ملکان، بهرام توکلی و من به وجود آمده بود، تجربه بسیار ارزشمندی را در حوزه آهنگسازی فیلم به دست آوردم که اگر این فضای دوستانه و هدفمند وجود نداشت قطعاً موسیقی خوبی هم برای فیلم تولید نمیشد.
عزیزی افزود: سعید ملکان و بهرام توکلی خیلی درک درستی از موسیقی داشتند به عبارتی آنها میدانستند که از موسیقی فیلم چه میخواهند و اتفاقاً همین فضای فکری بود که منجر به خلق موسیقی شد که امیدوارم مورد توجه مخاطبان قرار گرفته باشد. البته در اینجا لازم است از گروه نوازندگان هم قدردانی ویژهای داشته باشم زیرا در زمانی که بسیاری از دوستان به من میگفتند برای ارتقای کیفیت کار از نوازندگان خارجی استفاده کنم اما این نوازندگان ایرانی بودند که نشان دادند قدرت لازم را برای مشارکت در تولید موسیقی یک اثر ارزشمند را دارند و حتماً لازم نیست که برای ارتقای کار به خارج از کشور رجوع کرد.
وی در بخش پایانی صحبتهای خود به تیتراژ پایانی فیلم هم اشاره کرد و توضیح داد: تیتراژ پایانی فیلم با شعری از رهی معیری، تنظیم استاد مجید درخشانی و خوانندگی دوست خوبم محمد معتمدی تولید شد که به شدت به ساختار کلی کار کمک کرد. این موسیقی بر خلاف تیتراژهای سالهای اخیر که عمدتاً به سمت موسیقی پاپیولار رفته، انتخاب درستی بود که به دلیل توانایی گروه اجرایی آن توانسته شنونده را نیز تحت تأثیر قرار دهد.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- انتشار عکس گریم متفاوت رضا عطاران/ «قیف» اکران میشود
- تقابل تجارت و واقعیت/ نگاهی به فیلم «روز صفر»
- «روز صفر»؛ مرز باریک صعود و سقوط
- پروانه ساخت یک فیلم سینمایی صادر شد
- انجمن سینمای جوانان منتشر کرد/ کتابی درباره موسیقی فیلم؛ ابزار پرقدرت گسترش حافظه بحران روحی و غم روزهای از دسترفته
- ستاره اسکندری کارگردان «خورشید آن ماه» مطرح کرد/ آنچه را که در بلوچستان دیدم به تصویر کشیدم
- بهرام توکلی سریال «مترجم» را میسازد
- داوران بخش مسابقه ملی جشنواره فیلم کوتاه تهران معرفی شدند
- آغاز داوری/ یادداشت داوران جشنواره فجر خطاب به مخاطبان سینما
- داوران بخش «سودای سیمرغ» جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- بهترین فیلمهای تاریخ سینمای ایران از نگاه نویسندگان سینماسینما (۳)/ شادی حاجی مشهدی، الناز راسخ
- تهیهکننده «نون خ» تکذیب کرد/ نویسندهای به عوامل تولید این سریال اضافه نشده است
- بهرام توکلی به نویسندگان«نون.خ۳» پیوست
- واکنش فرشته طائرپور به عدم حضور عوامل فیلم روز صفر در اختتامیه
- نشست خبری روز صفر/ از صحبت ساعد سهیلی به زبان بلوچی تا حضور سرزده فراستی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نشست «شاهد عینی» / گزارش تصویری