افشین هاشمی که به تازگی در اجرای آنلاین نمایش «آقای شادی» به ایفای نقش پرداخته است، دوران کرونایی را فرصتی مناسب برای آزمون و خطای اشکالِ تازه اجرای بیصحنه دانست.
به گزارش سینماسینما، این بازیگر و کارگردان ادامه داد: تجربه بازی در این نمایش و اجرای آنلاین، کمی شبیه حضور مجری در برنامههای زنده تلویزیونی است؛ شما تماشاگری نمیبینید ولی میدانید که آنها مشغول دیدن شما هستند.
او اضافه کرد: به همین دلیل پیشنهادِ آرین رضایی ـ کارگردان نمایش ـ را پذیرفتم که نمایشنامه انتخابیاش، در ذات خود با چنین وضعیتی بسیار همخوان بود.
هاشمی با اشاره به ویژگی نمایشنامه «آقای شادی» افزود: در این اجرا، از طریق پیامک با تماشاگران در ارتباط بودیم و اینگونه نبود که مخاطب حضور نداشته باشد.
او در پاسخ این پرسش که آیا شیوه اجرای آنلاین تئاتر میتواند جایگزینی برای اجرای زنده تئاتر در دوران کرونا باشد، گفت: در این مرحله اینها میتوانند تجربههایی مقطعی باشند همخوان با امکاناتِ و شرایط موجود که انتخاب نمایشنامهاش هم بهنظرم باید یکی از مولفههای مهم باشد. پس از چند تجربه البته میتوان به ایدههای دیگری هم رسید که شاید قدری منفکتر از این گونه نمایشنامههای همخوان با شکل اجرایی باشد. اما اگر این وضعیت ادامه یابد، شاید شکل و شمایل دیگری پیدا کند، شبیه آنچه در آغاز دهه ۴۰ در تلویزیون رایج بوده است؛ به این معنا که اجرای زنده نمایشها، همزمان فیلمبرداری و پخش شود.
او در ادامه بیان کرد: اگر این شیوه را انتخاب نکنیم شاید به سمت تله تئاتر برویم که در دهه ۶۰ مرسوم بوده اما از آنجاکه نمیدانیم چنین شرایطی تا چه زمانی ادامه خواهد داشت، دوران کرونا فرصت خوبی است برای آزمون و خطاهای این چنینی است که شاید به عنوان یک شکل تازه اجرا مورد استفاده قرار بگیرد.
این نمایشنامهنویس خاطرنشان کرد: مقصودم از این سخن این است که اجرای آنلاین به عنوان یک امکان تازه اجرایی مورد مطالعه قرار بگیرد که ربطی به کرونا نداشته باشد و به امکانی تازه و مستقل بدل شود. در این لحظه اما تعطیلیِ جریانِ اصلیِ تئاتر به دلیلِ کرونا، فرصتِ آزمون و خطای چنین ایدههایی را برای ما فراهم میکند. اگر این ایدهها جواب داد، میتواند در دوران پس از کرونا هم به حیات خود ادامه دهد و اصلا ممکن است نمایشنامههایی بنویسیم برای اجرای آنلاین یا اینکه اجرای همزمانِ بازیگری در نقطهای دیگر از کره خاکی از مولفههای اصلیِ آن اجرا باشد.
او در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه تمایل دارد بار دیگر در اجرای آنلاین تئاتر به ایفای نقش بپردازد، گفت: باید اول بازخورد این اجرا را ببینیم و در مرحله بعد ببینیم چه متنی میتوانیم پیدا کنیم. دوست دارم کاری که انتخاب میکنم، مناسب فضای آنلاین باشد. البته نمایشنامههایی وجود دارند مانند «کوارتت» اثر امیررضا کوهستانی (سالها پیش در تالار مولوی اجرا شد) که اساسا به دلیل تمرکزی که بر تصویرِ ثابت اما همزمانی در دیدنِ چند تصویر با هم دارد، در این فضا به خوبی قابل اجراست. چنین نمایشنامههایی میتواند در این شرایط کاربرد داشته باشد.
نمایش «آقای شادی» به نویسندگی دیوید ممت و کارگردانی آرین رضایی و بازی افشین هاشمی شامگاه پنجشنبه و جمعه ۱۱ و ۱۲ اردیبهشتماه به صورت آنلاین و برای حمایت از پویشِ یادا (یارانِ درمانگرانِ ایران) اجرا شد.
افشین هاشمی اسفند سال گذشته مشغول بازی در نمایش «روزهای رادیو» نوشته و کار محمد رحمانیان بود که به دلیل شیوع کرونا اجرای آن پس از دو شب متوقف شد. او که علاوه بر بازیگری، نویسندگی و کارگردانی، دستی هم در موسیقی دارد و کمانچه مینوازد، مدتی بعد از تعطیلی تئاترها، در صفحه شخصی خود دورههای آموزشی آشنایی با موسیقی ایرانی را برای مخاطبان غیرتخصصی تدارک دید و در دوران کرونایی کوشید سهمی در سرگرمی و نیز آموزش مردم داشته باشد.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- افشین هاشمی در اینستاگرامش نوشت؛ ایدهای که به سرقت رفت، این بار محسن نامجو
- چون نیک بنگری همه تزویر میکنند!/ نگاهی به سریال «داوینچیز»
- در سکوت اهل تاریخ/ نگاهی به سریال «شبکه مخفی زنان»
- اکران دو فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان شارجه
- وزارت ارشاد متن بیلبورد تبلیغاتی «شبکه مخفی زنان» را تغییر داد
- وقتی هاشمی، کودکی و رندی دهه نودیها را به رخ میکشد /«پسران دریا» نمونه ساده سازی شده «باشو غریبه کوچک»
- آغاز اکران «پسران دریا» از فردا/ فیلم افشین هاشمی در جشنواره بوسان نمایش داده میشود
- شب بازیگر پس از وقفهای دو ساله برگزار شد/ علی نصیریان: وقتی حال مردم خوب نیست، نباید جشن بگیریم
- دعوت به مراسم اسیدپاشی و آدامسخوانی؛ رونمایی و نمایشنامهخوانی دو اثر محمد رحمانیان برگزار میشود
- رضا میرکریمی: «خیلی دور، خیلی نزدیک» تجربه درک حیرانی و بیوزنی نسبت به جهانی بیانتهاست
- نمایش «پسران دریا» در جشنواره بینالمللی فیلم چنای هند
- افشین هاشمی در نشست خبری «پسران دریا»: عمیق بودن منافاتی با ساده بودن ندارد
- جایزه بهترین فیلمبرداری جشنواره عشق آمریکا به مدیر فیلمبرداری «خداحافظ دختر شیرازی» رسید
- نامزدی «خداحافظ دختر شیرازی» در ۵ رشته جشنواره آمریکایی عشق
- «پسران دریا»، به کارگردانی افشین هاشمی در مراحل فنی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





