تاریخ انتشار:۱۴۰۰/۰۹/۲۹ - ۰۲:۱۰ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 166456

محمد تاجیک : امارات متحده عربی اعلام کرد که از این پس فیلم‌های بین‌المللی را برای نمایش در سینما سانسور نخواهد کرد و شماری از فیلم‌های سینمایی را مطابق نسخه بین‌المللی، برای گروه سنی «بالای ۲۱ سال» در سینماهای این کشور نمایش خواهد داد.این خبر را شبکه ایران اینترنشنال شبکه وابسته به دولت عربستان با آب و تاب منتشر کرده است .
اما در ایران ، وضعیت درباره سانسور آنقدر افتضاح و فاجعه است که فقط همین امروز ، دوتن از مشهورترین سینماگران ایرانی به سانسور عجیب و غریب فیلمها اعتراض کرده اند .آن هم دو سینماگر مشهوری که مهمترین آثار در زمینه موضوعات مذهبی و انقلاب و دفاع مقدس را تولید کرده اند .پرویز پرستویی بازیگر مشهور سینمای ایران که در بسیاری از آثار ارزشمند و دفاع مقدس بازی کرده است از تحریم فیلم بی همه چیز توسط حوزه هنری انتقاد می کند،و منوچهر محمدی که تهیه کننده بهترین فیلمها و آثار سینمایی و تلویزیونی با موضوعات مذهبی و دفاع مقدس بوده ، امروز با انتشار نامه تند و تیزی خطاب به وزیر ارشاد ، به شدت از توقیف غیر مستقیم فیلمش انتقاد می کند.
اوضاع آنقدر افتضاح شده است که حتی صدای اعتراض تند هنرمندانی که بهترین آثار را در زمینه انقلاب و دفاع مقدس تولید کرده اند هم در آمده است .
تازه این اعتراضها از سوی مثلا خودی ترین هنرمندان سینماست که البته باید گفت آنها هم مثل بقیه غیر خودی شده اند .از سوی دیگر همین اعتراض آقای محمدی و پرستویی به خاطر سانسور مجدد است …فیلم بی همه چیز از همین دولت انقلابی و اصولگرا مجوز گرفته ولی حوزه هنری آن را قبول ندارد وفیلم چپ راست در دولت قبلی مجوز گرفته ولی دولت جدید آن را قبول ندارد .

دراین چند وقت اخیر و از ماههای پایانی دولت قبل ، تعداد زیادی از سینماگران از طیف های مختلف و مخالف به سانسورهای سلیقه ای در سینما و شبکه نمایش خانگی انتقاد کرده اند …از مسعود اطیابی برای فیلم دینامیت تا منیژه حکمت به سانسور اعتراض کرده اند ….از مهدویان برای سریال زخم کاری گرفته تا خیلی از سینماگران دیگر..
چند سال پیش یوسفعلی میرشکاک که اتفاقا از هنرمندان جریان ارزشی و انقلابی محسوب می شود در مصاحبه ای با طعنه و کنایه به سانسورچیان گفته بود : در جهانی که آدم می تواند الکسیس تگزاس را توی گوشی اش ۲۴ ساعت داسته باشد، خسرو و شیرین را ممیزی می‌کنی؟حالا باید به این آقایان سانسورچی گفت : ببینید امارات هم به مرحله ای رسیده که حتی فیلمهای خارجی را سانسور نمی کند ولی ما فیلمهای خودمان را نه یک بار و دوبار بلکه چندین بار سانسور می کنیم .

فعلا که عربستان و امارات در زمینه برگزاری جشنواره بین المللی و سانسور نکردن فیلمها از ما جلو زده اند ..خدا آخروعاقبت ما را به خیر کند!

برچسب‌ها:

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها