کمال تبریزی در هشتادمین نشست سکانس خانه فیلم فرهنگسرای فردوس که به اکران، نقد و بررسی فیلم «امکان مینا» اختصاص داشت، گفت: فیلم در وحله اول یک عاشقانه اجتماعی است که در آن مسائل سیاسی هم تاثیرگذار است.
به گزارش سینماسینما؛ هشتادمین نشست سکانس خانه فیلم فرهنگسرای فردوس شامگاه روز گذشته ۳۱ مردادماه به منظور اکران، نقد و بررسی فیلم سینمایی «امکان مینا» با حضور کمال تبریزی کارگردان و هیوا مسیح منتقد سینما برگزار شد.
کمال تبریزی در این نشست با بیان اینکه امکان مینا یک فیلم عاشقانه اجتماعی میباشد که درباره سیاست هم است، اظهار داشت: بنیاد این فیلم با عشق آغاز میشود بعد به مسائل اجتماعی میرسد و تاثیرات سهمگین و وحشتناکی که یک سیاست اشتباه میتواند بر زندگی مردم عادی و اقشار مختلف جامعه داشته باشد را نشان میدهد بنابراین میتوان گفت فیلم در وهله اول یک عاشقانه اجتماعی است که در آن مسائل سیاسی هم تاثیرگذار است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه سوژه اولیه این فیلمنامه از سوی تهیهکننده فیلم منوچهر محمدی پیشنهاد شده، گفت: اصلیترین انگیزه من برای ساخت این فیلم اشاره به موقعیتی است که اکنون هم دنیا درگیر آن است. این روزها جریانات سیاسی خاصی با روش حرکت و رفتار خود، مردم و خانوادهها را هدف گرفتهاند.
تبریزی ادامه داد: وقتی آقای محمدی ایده ساخت فیلم را مطرح کرد، آنچه به من انگیزه داد اتفاقاتی بود که مردم ما در دهه ۶۰ آن را تجربه کرده بودند. چیزی که مردم دنیا از آن باخبر نبودند اما حالا همه میدانند که بعضی گروههای سیاسی چگونه با روشهایی نادرست اظهار وجود میکنند و آرمانهای خود را مطرح میکنند و این چنین است که دنیا مقابل داعش ایستاده است.
نقش تهیهکننده در این فیلم بسیار پررنگ است
هیوا مسیح در ادامه این نشست با اشاره به این که منوچهر محمدی به عنوان تهیه کننده سابقه درخشانی در سینمای ایران دارند، گفت: نقش تهیهکننده در این فیلم بسیار پررنگ است، یکی از مهمترین نقشهای تهیهکننده تهیه امکان ساخت ایده کارگردانان است، شما در هیچ یک از پلان ها و سکانس ها فکر نکردید که در امروز هستید و در دهه شصت بودید و این یکی از اتفاقات مهم این فیلم به شمار میرود. حتی سکانس پایانی فیلم، نیاوران دهه شصت را میبینیم و این هوشمندی کارگردان و البته تهیهکننده که نقش تمام عیاری در این کار داشته را نشان میدهد.
وی در ادامه با اشاره به کارگردانی خوب و بازیهای درخشان و موسیقی این فیلم، گفت: بدون شک میلاد کیمرام با بازی درخشان خود در این فیلم باید در جشنواره فجر جایزه میگرفت.
مسیح خاطرنشان کرد: بنمایه این فیلم عاشقانه است عشق بستر اصلی فیلم است سیاست و اجتماع در اطراف آن اتفاق میافتد و جالب است مفهوم عشق تا پایان فیلم از دست نمیرود و عشق تا پایان ادامه دارد که این نقطه قوت فیلم به شمار میرود.
این منتقد سینما ادامه داد: در این فیلم مشخصا هیچ اسمی از سازمانها و احزاب سیاسی اول انقلاب برده نمیشود و این فیلم میخواهد عنوان کند که گروههای سیاسی چطور میتوانند در لایههای اجتماعی و خانوادههای طبقه متوسط و یا پایینتر نفوذ کنند و یک زندگی را بهم بریزند.
در بخشی دیگر از این نشست تبریزی عنوان کرد: فیلمنامه «امکان مینا» حدود هفت بار بر اساس طرح اولیه بازنویسی شد و البته که ما میخواستیم در این فیلم کارهای دیگری انجام دهیم ولی متاسفانه ممیزیها اجازه نداد، در واقع ما فکر میکردیم باید چند لایه و صحنه در این فیلمنامه وجود داشته باشد که بتواند به لحاظ تاثیرگذاری روی مخاطب در شرایط متعادلتری قرار گیرد.
کارگردان فیلم «مارمولک» یادآور شد: تمام فیلمهایی که ساختم به دلیل این که هیچ یک به یکدیگر ارتباطی نداشتند همواره فکر میکردم دارم فیلم اولم را میسازم و این حس خوبی است.
تبریزی تصریح کرد: برای ساخت این فیلم به سراغ افرادی رفتیم که در خانههای تیمی زندگی کردند و به هر دلیلی از این خانهها بیرون آمده و یا فرار کردند؛ همچنین با یکی از بازنشستگان وزارت اطلاعات که با افراد خانه تیمی درگیر بوده صحبت کردیم که بسیار در ساخت فیلم ما را راهنمایی کردند.
وی گفت: قصه عاشقانه اولویت اول ما در این فیلم است در واقع روشهای سیاسی غلط که انسانیت انسان را نادیده میگیرد به نتیجه نخواهد رسید؛ در ابتدای این فیلم با خانوادهای روبهرو میشویم که عاشقانه یکدیگر را دوست دارند و در انتهای فیلم با خانوادهای متلاشی شده مواجه هستیم.
تبریزی درباره نام این فیلم گفت: «امکان» اصطلاح تخصصی خانه تیمی است آدمهای مختلفی که در یک خانه تیمی زندگی میکنند خودشان صاحب خانههای مشخص هستند که هیچ یک از افرادی که در آن خانه با یکدیگر زندگی میکنند هیچ اطلاعاتی درباره آن ندارند، چون ممکن است خانه تیمی تحت شناسایی قرار گیرد و این افراد قبل از دستگیری باید به سرعت خانه را تخلیه کنند بنابراین باید هر کدام یک امکان (مکان) برای ادامه مبارزه داشته باشند.
نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «امکان مینا» با پرسش و پاسخ میان مخاطبان و عوامل فیلم به کار خود پایان داد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- درباره متن و حاشیه داوری جشنواره فیلم فجر؛ کمال تبریزی: حس کردم جلسات داوری شنود میشود/ فشار از بیرون مانع پخش «قاتل و وحشی»
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ داوران مسابقه سینمای ایران معرفی شدند
- اختصاصی سینماسینما/ نامه امیر اثباتی به کمال تبریزی؛ کنجکاوم بدانم قرار است در شورای پروانه نمایش چه گلی به سر سینما بزنید
- با حکم وزیر ارشاد؛ اعضای جدید شورای پروانه نمایشِ فیلمهای سینمایی منصوب شدند
- معرفی داوران بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران در فجر۴۳
- داوران آثار داستانی جشنواره فیلمکوتاه تهران معرفی شدند
- در چهارمین شب سینمایی سوره برگزار شد؛ تجلیل از کمال تبریزی، محسن شاهابراهیمی و محمدعلی فارسی
- فصل سوم «سرزمین مادری» از امشب پخش میشود
- چرا «سرزمین مادری» فعلا متوقف است؟
- رقابت ۶۳ اثر داستانی کوتاه در جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- سرنوشت جشنواره ملی فیلم اقوام چه شد؟
- مشارکت بنیاد ایرانشناسی کشور در برگزاری نخستین جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- خودزنی به سبک تلویزیون/ درباره نحوه پخش سریال «سرزمین مادری»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





